Gå til innhold
  • Bli medlem

Skallbukse til dame. Erfaringer med Bergans Arctic Expedition Salopette?


Live S

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt, på jakt etter skallbukse til vinterbruk av typen ski-pulk-og-telt-tur. Spec-lista ser slik ut: Vindtett, vanntett, selebukse som går ordentlig godt opp på overkroppen, noen form for do-funksjon. I tillegg har jeg veldig lyst på klaffer over side-glidelåsen. Dette siste punktet ser ut til å være vanskeligst å få til...

Foreløpig ser det ut som om Bergans Arctic Expedition Salopette den eneste som krysser av for alle punktene. Er det noen som har erfaringer med denne? Eller eventuelt har en annen bukse de er fornøyde med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Sig Man skrev:

Arcteryx theta er vell i nærheten, den har ikke klaff over glidelåsen hele veien, men knepping helt overst slik at man kan åpne glidelåsen for å lufte langs låra

Det var dette med klaffen...

Har vurdert Arcteryx, Fjellräven, Lundhags, Norrøna og Klättermusen, men en del er ikke vanntett eller ikke sideglidelås hele veien ned (det skal jo med på spec-lista, sant nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bergans Arctic Expedition Salopette, som er på mange måter en flott bukse.

Men jeg har fortsatt ikke forstått meg på drop-seat funksjonen.

Man er så vidt jeg vet avhengig av å ta av selene når man må på huk for å gjøre ting eller tank. Og da kan man like gjerne dra ned hele buksa i mine øyne.

Eller er det noe jeg har misforstått? Det eneste som er bra nok for meg er at man skal kunne gjøre det man må, uten å ta av seler.

Så vidt jeg vet, så går det fint på Theta SV.

 

Jeg vurderer forøvrig å bytte bukse grunnet dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11/8/2016 at 17.50, Live S skrev:

Spec-lista ser slik ut: Vindtett, vanntett, selebukse som går ordentlig godt opp på overkroppen, noen form for do-funksjon.

Jeg måtte ta frem vinterbuksa mi og og dobbeltsjekke siden du hadde avskrevet Klättermusen. Jeg er ganske så sikker på at Klättermusen Freke Salopette har alt du vil ha.

Den er vindtett, vanntett (3lags Cutan stretch), dropseat for dobesøk uten å måtte av med seler. Sideglidelås som går hele vegen ned med stormklaff som har borrelåsfeste samt tre sikringer til (to av de er i forbindelse med dropseat, den siste er helt nederst). Buksa er vid nok nederst til å få over alpinsko og det følger med bøyler til å ha under skoa så man kan slippe gamasjer, men jeg bruker den mest med fjellskisko og normale gamasjer.

Knallbukse til en noe stiv pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er Bergans Arctic kjøpt inn og brukt på et par testturer. Kjempefornøyd!

@tronn Ja, den eneste ulempen med Arcticen er at selene er festet i for- og bakstykket, så selv om det er zip hele veien, så er det egentlig ikke drop seat, sånn sett. Jeg kjøpte buksa likevel, men var ikke så happy for akkurat det der. Men nå har jeg funnet teknikken! Dra jakka litt opp over, dra ned glidelåsen bare på  én side av buksa, og så drar jeg  hele buksa over til siden når jeg setter meg ned. Det funker bra, synes jeg, og så slipper jeg å av med jakka for å ta av selene...

@graham  Jeg er enig i at Freke er knall, kjempesolid og greier. Men jeg synes den blir for stiv og tung for meg, kombinert med at den er for stor på en litt merkelig måte, det er bare noe med passformen som ikke er kompatibelt med min kroppsfasong... Og så synes jeg den er litt kort i ryggen. Min verre halvdel er kjempefornøyd med sin Freke, men den sitter også mye bedre på ham.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.