Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store utstyrskupp-på-ebay-tråden


djing0

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Radiosugge skrev:

Ikke lurt med x.0 versjon da må du alltid oppgradere 1f602.png

Klips ser flotte ut, jeg venter på mine. Lurer på om tråden du har laget burde vært litt lengere slik at klipset kommer over snøen - lettere å etterjustere når det fryser fast. Flott med reflexsnor!

Klipsene virker ganske bra. Når det gjelder lengde. Tror jeg den er passe. Omtrent som Hilleberg sine. Bør ikke være noe problem å stramme bardunene selv om disse blir liggende nede i snøen. Snora vil løsne kjapt og skli i klipset, forhåpentlig ;-) Skal testes så fort det blir tilgang på litt snømengder :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
46 minutter siden, Radiosugge skrev:

Ikke lurt med x.0 versjon da må du alltid oppgradere 1f602.png

Klips ser flotte ut, jeg venter på mine. Lurer på om tråden du har laget burde vært litt lengere slik at klipset kommer over snøen - lettere å etterjustere når det fryser fast. Flott med reflexsnor!

Hehe. Klipsa virker OK.

Lengden på snorene er omtrent som Hilleberg sine. Ville ikke ha de for lange og tror bardunen vil skli greit i klipset selv når det fryser til. Av erfaring skjærer bardunsnøra seg lett løs fra fryst snø når man lirker litt på det så det tror jeg skal gå bra. Svaret får vi så fort jeg får tilgang på litt snømengder ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.11.2016 at 10.05, Omnilite skrev:

Deadman fungerer ikke alltid, på barduner er det greit, men legg merke til hvordan de setter de 4 pluggene i endene av teltet. De settes 45grader ned som vanlige plugger. De pluggene har også til oppgave å holde endene på forteltene ned mot bakken. Bruker du deadman på de så drar snora i pluggen "presspunktet" i pluggfestet opp fra bakken og det blir dermed en glippe mellom duken og bakken. Hvis det ikke er vindstille blir det et problem. Skal du bruke deadman på de må du grave de langt ned så snora kommer rett opp, eller korte inn snora mye.Til akkurat de 4 pluggene er det aller beste de lange 50cm, da sitter det også i løs snø. Detter er årsaken til at jeg skaffet meg 50cm plugger. På Keron er de 4 hjørnene sammen med de to endebardunene de viktigste forankringspunktene, sitter de riktig tåler teltet alt. På telt der forteltet strekkes ut er det viktig at pluggen også tvinger duken ned mot bakken.

Det fungerer faktisk utmerket så lenge du har en snor på snøpluggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.12.2016 at 20.01, whistler skrev:

Klips og reflekterende snor ankommet så nå er det snøplugger versjon 2.0 på gang her 1f603.png

IMG_4995.JPG

Jeg har ordnet de slik at de kan strammes på mine, akkurat som på bardunene.. Det er alright og tar ikke lang tid å fikse!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, eifu skrev:

Det fungerer faktisk utmerket så lenge du har en snor på snøpluggen.

På endene av forteltene på Hilleberg telt er det en webbing løkke med justering. Når løkka strammes mot en plugg dras duken tett ned mot bakken. Det er du avhengig av for ikke å få en glippe, spesielt på vinteren. Sette du en deadman (plugg med snor) i disse festene mister du presset nedover mot bakken, og det kommer utover mot i den retning snora går, dette gjør at duken tetter dårligere mot bakken fordi duken dras utover. Så spesielt de 4 pluggene i endene bør da være satt ned som "vanlige" plugger. Til dette har jeg erfart at 31cm er for korte i løs snø, så jeg har 50cm.

Prøvde med Deadman på de 4 endefestene på Hilleberg Tarra, det fungerte fint helt til det blåste opp.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Omnilite skrev:

På endene av forteltene på Hilleberg telt er det en webbing løkke med justering. Når løkka strammes mot en plugg dras duken tett ned mot bakken. Det er du avhengig av for ikke å få en glippe, spesielt på vinteren. Sette du en deadman (plugg med snor) i disse festene mister du presset nedover mot bakken, og det kommer utover mot i den retning snora går, dette gjør at duken tetter dårligere mot bakken fordi duken dras utover. Så spesielt de 4 pluggene i endene bør da være satt ned som "vanlige" plugger. Til dette har jeg erfart at 31cm er for korte i løs snø, så jeg har 50cm.

Prøvde med Deadman på de 4 endefestene på Hilleberg Tarra, det fungerte fint helt til det blåste opp.. 

Ja, har Keron 3 GT selv. Du er avhengig av å plassere pluggen riktig, men da får du også dratt teltduken ned mot bakken i stedet for utover. Graver du pluggen ned med snoren opp skal det funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tenkte å fornye de velbrukte 18650-batteriene på lyktene mine, og fant ut at de skulle få sin "pensjonisttilværelse" i noen billige campinglanterner. Det er jo ikke så mange rimelige som tar 18650-batterier - men fant noen kinesiske til vel en hundrelapp som liknet veldig på den relativt dyre Fenix CL25:

http://www.ebay.com/itm/Camping-Lantern-LED-350lumen-5-Modes-IP64-Waterproof-Shockproof-No-battery/182350553995

Kunne heldigvis kjøpes uten å få med beryktede kinesiske 18650-batterier på kjøpet - de vil jeg slett ikke ha (ordentlige kvalitetsbatterier reduserer risiko for skader, brann etc). Kjøpte 3 lanterner :) for loftsbod, bil og båt - og kanskje i ryggsekken på tur? OK, her er noen erfaringer og vurderinger, etter å ha testet det ene eksemplaret litt:

Typenavnet på denne er CL06, merkenavnet er med kinesiske tegn.

Vanntettheten er sikkert god nok til atskillige vanlige regnskyll, men kan forbedres ved å legge litt tetning (silikonstripe elns) på overgang mellom svart plast og "glass". Jeg satt lykten på maks og la den ned i en servant fylt med vann i tre kvarter - på den tiden siplet det inn ca en barneskje med vann. Lykten fungerte ufortrødent videre med vannet innefor glasset. Jeg la den på en lunken panelovn, og tok den opp i ny og ne for å riste litt og se om vannet fordampet - et par ganger kom det da en dråpe ut mellom plast og "glass". Etter 3-4 døgn var vannet borte, og lykten funker fortsatt helt fint.

Lykten mangler "kameragjengene" som Fenix har på batterilokket - det gjør at den ikke kan festes på en kamerastativ, gorillapod ol. Dumt. Magneten er beholdt, så den kan henge (ganske løst) fast på stålflater som kjøleskap, bilkarosseri etc. Følger også med en S-biner-aktig greie for lettere å henge den fast i stropper etc. Følger med USB-ladekabel, men jeg har bare sjekket at "ladelyset" funker, jeg bruker min faste 18650-lader fortsatt når jeg faktisk skal lade opp batterier.

Lykten slås på med et enkelt kort trykk, mens på Fenix må du holde knappen inne i et knapt sekund før den slås på - dette er å foretrekke for å redusere sjansen for at lykten slås på ved et uhell i sekken. Den starter på maks (æsj, start på lav er best!), neste trykk gir medium, så lav, deretter rødt, så rød blinking og til sist avslått. Den mangler Fenix sin "moonlight" - altså skikelig lav. Det betyr at jeg synes den blir for kraftig inne i teltet til lesing etc - for meg er det en vesentlig ulempe ift Fenix.

Lykten gir av og til fra seg en svak lys summelyd, spesielt når den ikke er satt på maks. Virker også å være avhengig av hvordan lykten står/ligger/henger. Dette kan være en utfordring ved lykter med PWM (Pulse Width Modulation), og jeg trodde lyden skilte denne fra Fenix. Det viser seg i midlertid at også Fenix har nøyaktig samme utfordring, i hvert fall i følge erfaringer på Candle Power Forums.

Ellers er lyset behagelig, selv om den lille lykten er såpass kraftig at den kan bli litt blendende når den står på fullt - sånn er det bare. Lysstyrkene på 350 - 200 - 50 lumen kan jeg tro på. Til bruk på tur kan den fint lyse opp en leirplass eller stedet der man skal sette opp teltet (men inni teltet ville jeg altså hatt mulighet for mindre lys - og det har jeg jo med feks hodelykten min.) Til bruk i bil, båt, loftsrom, leirlys, utedoen på hytta etc er den helt flott, og verdt pengene :) Vil du ha muligheten for å skru lanternen på et kamerastativ, er du redd for at den skal slå på seg selv i ryggsekken, og ønsker du en skikkelig lav måneskinnlys-innstilling til bruk inne i teltet, ja da kan nok den originale Fenix være et bedre (og dyrere) alternativ for deg :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 30.11.2016 den 9.09, Memento mori skrev:

 

Har brukt litt tid på å lete, fant ikke de som Hilleberg har brukt. Mittens hook ser ikke ut til å være sterke nok. Så det ble følgene:

Plastic/POM variant

Liten i stål

Har vel mest tro på den lille i stål 22kr for 10 stk inkl porto. Men testing må til.

IMG_1314.PNG

 

Jeg hadde en del vind på siste langtur, det ble målt 22 m/s ikke så langt unna, og jeg lå nok mere vindutsatt. Den lille kroken i stål bøyde seg på 2 av mine plugger. Fikk skader på 2 av Helsports snøanker også. 

Har derfor byttet til kraftige nylon kroker og håper de tåler mere. 

9C0CF8A0-8D16-4330-A9B6-D6BC8ABFA77E.thumb.jpeg.dffae1e49b5c4a442c94e49186ea44da.jpeg

Har dine holdt @whistler?

Kjøpte en pose på 50 stk, men trenger ikke så mange. Ønsker noen å kjøpe 10 stk av de hvite i nylon for 50kr inkl porto som brev, gi meg en pm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg hadde en del vind på siste langtur, det ble målt 22 m/s ikke så langt unna, og jeg lå nok mere vindutsatt. Den lille kroken i stål bøyde seg på 2 av mine plugger. Fikk skader på 2 av Helsports snøanker også. 

Har derfor byttet til kraftige nylon kroker og håper de tåler mere. 

9C0CF8A0-8D16-4330-A9B6-D6BC8ABFA77E.thumb.jpeg.dffae1e49b5c4a442c94e49186ea44da.jpeg

Har dine holdt @whistler?

Kjøpte en pose på 50 stk, men trenger ikke så mange. Ønsker noen å kjøpe 10 stk for 50kr inkl porto som brev, gi meg en pm. 

Nei, de har ikke holdt. For dårlig kvalitet. Jeg har ikke tatt meg bryet med å bytte dem enda og har derfor bare brukt pluggene på vanlig måte uten å feste i snora. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg oppgraderte rando-stavene mine idag (mangler "langt håndtak"), brukte tape for sykkelstyrer. Hver stav fikk noen runder nedenfor selve håndtaket. Ikke noe sprekt fargevalg, hadde bestilt svart tape.

https://www.ebay.com/itm/1-Pair-Bike-Tape-Bicycle-Bar-Cork-Handle-Handlebar-Wrap-Ribbon-with-2-Bar-Plugs/401349091113?hash=item5d72451f29:m:m7Y-pwtZpV49aKFtBpwxfzA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Knutmae skrev:

Jeg oppgraderte rando-stavene mine idag (mangler "langt håndtak"), brukte tape for sykkelstyrer. Hver stav fikk noen runder nedenfor selve håndtaket. Ikke noe sprekt fargevalg, hadde bestilt svart tape.

https://www.ebay.com/itm/1-Pair-Bike-Tape-Bicycle-Bar-Cork-Handle-Handlebar-Wrap-Ribbon-with-2-Bar-Plugs/401349091113?hash=item5d72451f29:m:m7Y-pwtZpV49aKFtBpwxfzA

Har vært inne på samme tanken  (har tidligere brukt styretape på krykker, isøkser osv.), men har nå landet på å prøve sykkelhåndtak fra Jula (til kr 19,90 paret) som ekstra håndtak på toppturstavene mine. 

5ac68401250bd_639097(1).jpg.cba74a2a8ee1108455bca513fa83e3c6.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
49 minutter siden, Knutmae skrev:

Jeg oppgraderte rando-stavene mine idag (mangler "langt håndtak"), brukte tape for sykkelstyrer. Hver stav fikk noen runder nedenfor selve håndtaket. Ikke noe sprekt fargevalg, hadde bestilt svart tape.

https://www.ebay.com/itm/1-Pair-Bike-Tape-Bicycle-Bar-Cork-Handle-Handlebar-Wrap-Ribbon-with-2-Bar-Plugs/401349091113?hash=item5d72451f29:m:m7Y-pwtZpV49aKFtBpwxfzA

Aha! Genialt, bestilt!

Jeg har Åsnes Expedition staver som ikke er teleskop. Jeg hadde tenkt å bruke sportsteip, men dette var jo genialt!

Stavene mine ser jo ikke ut fra før, så hvor gale kan dette blir? Jeg har gaffateip på den ene staven (for det er kjekt å ha tilgjengelig), en løssnøtrinse på den ene staven, en stor stiv trinse på den andre staven med en stålkrok festet med strips (for betjening av Voile hælløftere), 6 meter reflekterende bardunsnor på den ene staven (til bruk under navigering i whiteout) som såklart er surret oppover pg festet med gaffateip i endene, og litt epoksylim rundt den ene trinsen (den satt igjen i snøen sist telttur).

Med litt sykkelstyreteip også, så ser jeg ut snart ut som en skikkelig fjellfant med respektabelt med ansiennitet! :D (Ihvertdfall på stavene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 27.2.2018 den 15.55, Memento mori skrev:

Jeg hadde en del vind på siste langtur, det ble målt 22 m/s ikke så langt unna, og jeg lå nok mere vindutsatt. Den lille kroken i stål bøyde seg på 2 av mine plugger. Fikk skader på 2 av Helsports snøanker også. 

Har derfor byttet til kraftige nylon kroker og håper de tåler mere. 

9C0CF8A0-8D16-4330-A9B6-D6BC8ABFA77E.thumb.jpeg.dffae1e49b5c4a442c94e49186ea44da.jpeg

Har dine holdt @whistler?

Kjøpte en pose på 50 stk, men trenger ikke så mange. Ønsker noen å kjøpe 10 stk av de hvite i nylon for 50kr inkl porto som brev, gi meg en pm. 

Er det den lille stålkroken til høyre som bøyde seg? De kjennes så sterke ut, jeg skulle trodd de holdt noen barduner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Er det den lille stålkroken til høyre som bøyde seg? De kjennes så sterke ut, jeg skulle trodd de holdt noen barduner?

Ja, de kjennes sterke nok ut, men de holder ikke. Sett de i en skrustikke og bøy de fint med finga. Litt ujevn kjing-kjong kvalitet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Ja, de kjennes sterke nok ut, men de holder ikke. Sett de i en skrustikke og bøy de fint med finga. Litt ujevn kjing-kjong kvalitet....

Jeg har noen tilsvarende med litt sånn "black nickel"-finish som har vært helt ok av den typen der...

(Uttrykksforklaring: https://www.google.no/search?q=black+nickel&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjk6Y3Ek6TaAhVEhywKHY5tBhcQ_AUICigB&biw=1600&bih=1094 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med refleksteip rullen (3 meter angivelig) som jeg kjøpte tidligere. Jeg har nå satt på noen biter på ryggsekken her og der, sånn at jeg ikke bare har en enkelt dinglende rund refleks på baksida.

(Obs, på bildet så ser man at det er en bit fyll i senter av rullen.)

tpe.JPG

 

Kjøpte nylig noe kjøkkenutstyr, som var laget av bambus, men jeg skjønte aldri hva slags belegg det var på disse. Jeg veit at man kan behandle bambus med nøytral mineralolje og kanskje er bambus treet oljet, men dette er ikke så greit å se sånn uten videre.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok brettet også en bit med refleksteip rundt skulderstroppene nederst, noe som enkelt kan tas av.

En liten stripe med refleksteip ble også lagt på justeringsstroppene over skuldrene, sånn at jeg lettere kan finne dem når jeg fomler med henda rundt nakken. Jeg fant ut at jeg kan holde tak i disse to stroppene for å holde sekken stødig mot ryggen. Alternativt kan jeg heve armene og legge/hvile hver hånd på toppen av aluminiumsramma sånn at vekta kommer merkbart mer på hoftene. Jeg fant også ut at jeg kunne sette på en sånn brusflaskeholder, på selve sekken på selve magebeltet. :)

 

refl.JPG

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.