Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke type express slynge?


trultepåtur

Anbefalte innlegg

Annonse

Og om du vil ha dem lette, finnes det Edelrid Nineteen-G med nitten grams karabinere hos Piteraq i Oslo og Sandvika.  De er wiregate.  Ulempen med små karabinere som disse er at jo større karabinerne er, jo lettere er det å bruke dem med hansker og votter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type gate er bare en av flere parameter du bør se på.  Her har du en bra oversiktsside og litt om hva som vektlegges: http://www.outdoorgearlab.com/Quickdraw-Reviews 

Sjøl bruker jeg Black Diamond Positron og Quicksilver (eldre) som ikke scorer høyt her, men som er bra allround. Litt mere gods (å slite på), litt mere vekt, men fin pris, greie med hansker (form/størrelse), har tydelig D-shape, bra fjær i snapper og god design på koplingen mellom snapper og selve karabineren.  Disse bruker jeg overalt i fjell, på is og klippe. Har til gode å oppleve ising. På disse bytter jeg slynger avhengig av bruk: i fjell 30-60 cm slynger som jeg halverer på selen, på is en miks av lengre og kortere, og på klippe Spirit Express slynger (tykke  og korte). På klippe kan litt mere gods i karabineren være fordelaktig da bolter "spiser" aluminium. Minstekravet på 7kn ved åpen gate og på tvers synes jeg også er litt marginalt. I tillegg ville jeg selv ha valgt de som har best D-shape for å sikre at tau og eventuelt knuter legger seg nærmest mulig stammen på karabineren.

Skulle jeg valgt i dag ville Petzl Spirit Express vært langt oppe på lista, og de vil være fine å ha som basis i ett nybegynner rack, når man enda kanskje ikke helt vet hva slags klatring man vil bruke mest tid på.

Skal du ha stort rack for fjell så vil vekt ha en del å si, og da er de med wire gate aktuelle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Her er mine tanker etter flere år med moderat klatring, mest på naturlig sikring: Jeg ville vektlagt gateåpning mye. Billige karabinere kan ofte "fange" tauet i åpningen, noe som blir kluss og mye stress dersom du klatrer nærme dine egne grenser. Prøv dem i butikken, og kjenn hvordan det føles å klippe tau begge veier. Dersom du klatrer mye sport på støvete steder (=skittent tau) og tar mye fall, så blir karabinere slitt ganske fort, så er kanskje ikke verdt å betale for de aller dyreste og letteste.

Den bøyde gaten på ikke-wire gate expresser gjør klipping enklere. Dersom du har tenkt å bruke dem mye på naturlige sikringer, så ville jeg vurdert å ha smidge, litt lengre slynge og ikke kort tykk nylon (så de kan bevege seg bedre).

Bitte små karabinere er lette, men nesten ubrukelige for sport/trad samt vinter. Selv liker jeg karabinere fra DMM (DMM alpha trad). (Karabinere fra Black Diamond har forresten et mindre bra rykte i Nord Amerika hvor jeg har klatret mest, fordi gatene er generelt dårligere enn mange konkurrenter (stor variasjon i fjæring etc))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.