Gå til innhold
  • Bli medlem

Fri ferdsel i Via Ferrata?


sherpa

Anbefalte innlegg

Kan man under henvisning til loven om fri ferdsel i utmark klatre ei Via Ferrata rute uten å kontakte den som drifter ruta?

Jeg spurte en ruteutbygger om jeg og en til kunne klatre uten fører. Vi er fjell / klatrevante og har eget utstyr. Sa oss villige til å betale, men ønsket ikke fører. Svaret vi fikk var nei. Jeg skjønner godt at de trenger å få tilbake sine investeringer, men tror at denne holdning bare fører til at mange klatrer likevel.

Så hva sier loven?

Endret av sherpa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer vell etter hvilken via ferrata det er..      Himmelstigen opp til trolltunga er fritt fram. Er en kasse\skilt med anmodning om å betale, skal gå til vedlikehold. "Vedlikehold"..  trinn som var ødelagt for fem år siden er fortsatt ikke byttet..

Stryn er og fritt fram. Men potensielt farligere grunnet måten waieren er festet på..  

 På Straumsfjellet slipper en ikke unna min. 395,-   

Mine svar er basert på ukyndig synsing om ting jeg ikke kan..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ingen klar konklusjon utfra slik jeg leser lovverket. Jeg mener man burde kunne gå på eget ansvar, (og det skriver man jo faktisk under på når man går med fører), uten fører mot å betale halv pris. Hvis det var oppgitt pris og telefonnummer man kunne Vippsè pengene til ved start tror jeg mange hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.