Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå inn jaktstøvler


aamodt

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har nettopp kjøpt meg Alfa Bever Core, har dere noen gode triks på å gå dem inn?

Har hørt ett gammelt jungelord om å fylle skoene med varmtvann før man går på tur, så former skoen seg etter benet.

Er det ett triks som fungerer? Bør jeg da ha tykke sokker på, om det er noe jeg planlegger å gå med i skoene?


Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drukner begge støvlene i vann en time, setter de oppned og lar vannet renne av 15-20 minutter. Tar på tynne sokker, brødposer, ny veldig tynn sokk, så tykke sokker. Det er en veldig tynn sokk mere en vanlig. Så er det bare å gå med de til de er helt tørre. Du bør starte tidlig på morgenen, så slipper du å sove med de. Blir litt trangt, men knall gode sko på en lang dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører inn læret på støvlene mine med fett type Camp Dry Mink Oil, for å myke det opp slik at det former seg bedre etter foten ol. Det har ihvertfall en veldig bra effekt når jeg skal både gå inn nye sko og vedlikeholde dem som har stått en stund hos meg.

Husk å bruke linersokker, så blir sjansen for gnagsår betraktelig redusert selv om støvelen er gått inn eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det nok å ta skoene i bruk, men ikke ta de lengste turene med en gang. Bruk dem på dagsturer og gjerne også hvis du jobber i hagen (hvis du har hage).

Jeg var en gang innom en sportsforretning på utkikk etter et par nye fjellsko og møtte da en ekspeditør som gikk rundt i butikken med Lundhags fjellstøvler. Han kunne fortelle at det var det siste paret han hadde i denne størrelsen og hadde reservert dem til seg selv. Han brukte derfor tiden i butikken til å gå dem inn.

Han hadde små føtter og skoene var størrelse 41 eller 42. Jeg har også små føtter og bruker samme størrelse sko, og enden på visa ble at jeg kjøpte disse skoene til en kjempebra pris. De fraktet meg trofast over mange heier og gjennom all slags vær i mange år.

Nå er de ikke i bruk lenger, men jeg har ikke hatt hjerte til å kaste dem.

CIMG8036.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, aamodt skrev:

Hallo!

Jeg har nettopp kjøpt meg Alfa Bever Core, har dere noen gode triks på å gå dem inn?

Har hørt ett gammelt jungelord om å fylle skoene med varmtvann før man går på tur, så former skoen seg etter benet.

Er det ett triks som fungerer? Bør jeg da ha tykke sokker på, om det er noe jeg planlegger å gå med i skoene?


Takk!

Det är därför som man skall ha en butler som har samma kläd- och skostorlek som en själv, så kan man skicka ut honom att gå in skorna. Förr i i tiden hade proffesionella forbollspelare i storklubbar folk anställda som gick in fotbollsskorna åt sig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått inn flere støvler gjennom årene. noen føles omtrent ferdig inngått når de er nye mens andre må jobbes litt med. spesielt de som er stive. vet ikke hvordan de du har kjøpt er. Har et par Irish Setter jaktstøvler selv. de har mykt skinn og er ikke så stive så de var ferdig inngått mer eller mindre ut av esken. Et par Viking srøvler jeg har var mye stivere, spesielt over vrista, så de måtte jeg smøre og bøye frem og tilbake, samt gå en del med før de ikke klemte.

Er jo forskjell på type skinn så ikke alle støvler bør smøres med fett for mye. 

Det første jeg gjør hvis jeg føler støvlene trenger gåes inn en del er å ta på støvlene hjemme. så har jeg de på beina noen timer inne i første omgang. så går jeg med de til butikk, har også brukt støvler til jobb. blir jo litt svett på beina av slik bruk men da får jeg hatt på støvlene mange timer uten fare for gnagsår etc. hvis det er lærstøvel som da føles litt stiv så har jeg på litt g-wax e.l og tar de,et par,dagsturer i marka før jeg bruker de på orntli turer. 

Vurderer du bytte såler i støvlene så gjør det med en gang så slipper du gå de inn en halv gang ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
2 timer siden, Maarten K Jacobsen skrev:

Mulig jeg bommer litt på tråden her, men jeg har også Bever jaktstøvel. Er det noe lurt man kan finne på når storetåen går imot tuppen, ved forholdsvis bratt utfor gåing? Er så utrolig godt fornøyd med dem på alle andre punkt, men desverre vondt etter en dag i skogen siden nevnte problem.

14 minutter siden, Larix skrev:

Mulig noen kan ha noen triks, men jeg tviler sterkt. Du har rett og slett for små støvler.

Er jo fryktelig kjedelig når skoen passer utmerket bortsett fra i nedoverbakker .. Regner med at du allerede har prøvd å stramme lissene godt over vristen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Heriks skrev:

Er jo fryktelig kjedelig når skoen passer utmerket bortsett fra i nedoverbakker .. Regner med at du allerede har prøvd å stramme lissene godt over vristen? 

Jeg har strammet godt til, men må vel bare prøve enda litt. Skoen er jo nydelig å gå på, bortsett fra nedoverbakker. Men for små støvler, hvor store skal de egentlig være. Hvor mye klaring skal man ha fra storetå til støvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maarten K Jacobsen skrev:

Jeg har strammet godt til, men må vel bare prøve enda litt. Skoen er jo nydelig å gå på, bortsett fra nedoverbakker. Men for små støvler, hvor store skal de egentlig være. Hvor mye klaring skal man ha fra storetå til støvel.

Jeg har alltid kjøpt fjellstøvlene mine i samme størrelse som jeg bruker i andre sko, og det har gått helt fint men ser det er mange som sverger til et nummer eller to større. Så lenge man får plass til sokker :) Det hender jeg stopper og snører dem om før jeg starter på nedoverbakkene, de blir litt løsere utover dagen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg har alltid kjøpt fjellstøvlene mine i samme størrelse som jeg bruker i andre sko, og det har gått helt fint men ser det er mange som sverger til et nummer eller to større. Så lenge man får plass til sokker :) Det hender jeg stopper og snører dem om før jeg starter på nedoverbakkene, de blir litt løsere utover dagen.  

Det var slettes ikke noen dum tanke Heriks! Jeg snører de før jeg går hjemmefra, og har aldri tenkt på å snøre de på ny. Får prøve det ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fjellstøvler er en størrelse større en alle andre sko jeg har. Og allikevel har tåa butta borti på vei ned. Mye fordi foten min er smal og lang, men også fordi jeg har hatt glatte skinnsåler i (får ikke tak i såler i annet en skinn). 

Det hjalp med trikset til Tessatroll her inne (hennes bilder jeg la inn her) Da sklir ikke foten frem i støvlene. For jeg har ellers god plass forran i støvlene. Strammer opp litt ekstra før nedoverturen. Bruker også linersokk under tynn ullsokk for å skli minst mulig. Har du testa denne måten å snøre på? 

 

IMG_7367.JPG

IMG_7368.JPG

Endret av Gittiamo
Kokko autokorrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gittiamo skrev:

Mine fjellstøvler er en størrelse større en alle andre sko jeg har. Og allikevel har tåa butta borti på vei ned. Mye fordi foten min er smal og lang, men også fordi jeg har hatt glatte skinnsåler i (får ikke tak i såler i annet en skinn). 

Det hjalp med trikset til Tessatroll her inne (hennes bilder jeg la inn her) Da sklir ikke foten frem i støvlene. For jeg har ellers god plass forran i støvlene. Strammer opp litt ekstra før nedoverturen. Bruker også kinetisk under tynn ullsokk for å skli minst mulig. Har du testa denne måten å snøre på? 

 

IMG_7367.JPG

IMG_7368.JPG

Er akkurat det samme problemet. Jeg kjøpte støvlen slik at det var pass til ulsokk i den, og den passer ellers helt perfekt. Er ikke trang på noen vis og "god" plass til tær. Men med en gang utforbakkene begynner så går jeg i mot, jeg sklir. Så dette tipset skal følges opp, har heller ikke prøvd å snøre lissen slik som beskrevet eller kinetisk! Apropo kinetisk, er det en tape eller sokk som gjør det mindre glatt? Takk for tipset, håper dette virker.

Endret av Maarten K Jacobsen
Fikk ikke med alt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Maarten K Jacobsen skrev:

Er akkurat det samme problemet. Jeg kjøpte støvlen slik at det var pass til ulsokk i den, og den passer ellers helt perfekt. Er ikke trang på noen vis og "god" plass til tær. Men med en gang utforbakkene begynner så går jeg i mot, jeg sklir. Så dette tipset skal følges opp, har heller ikke prøvd å snøre lissen slik som beskrevet eller kinetisk! Apropo kinetisk, er det en tape eller sokk som gjør det mindre glatt? Takk for tipset, håper dette virker.

Det var den hærsens autokorrekturen det der 😂 linersokk. Ikke kinetisk. Linersokk er en veldig tynn ullsokk du har innerst. En sokk som skal sitte litt stramt. Og så en vanlig sokk utenpå. 

Test ut snøringen også. Den er helt gull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det var den hærsens autokorrekturen det der 1f602.png linersokk. Ikke kinetisk. Linersokk er en veldig tynn ullsokk du har innerst. En sokk som skal sitte litt stramt. Og så en vanlig sokk utenpå. 

Test ut snøringen også. Den er helt gull. 

Hehe, okei ;) Skal teste det ut! Takk for hjelp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Maarten K Jacobsen skrev:

Mulig jeg bommer litt på tråden her, men jeg har også Bever jaktstøvel. Er det noe lurt man kan finne på når storetåen går imot tuppen, ved forholdsvis bratt utfor gåing? Er så utrolig godt fornøyd med dem på alle andre punkt, men desverre vondt etter en dag i skogen siden nevnte problem.

Gå til en skomaker og få den blokket ut litt i tåa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.