Gå til innhold
  • Bli medlem

Øvre Dividalen November


Annings

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg å være ei uke i Øvre Dividalen (14. november - 20. november) Jeg er ikke kjent i området, men har ei ukes tid fri fra studiene, da må tiden utnyttes!

Jeg lurte på om noen vet hvordan været er i nasjonalparken på den tiden av året. 

Jeg har tenkt å gå på beina, men kan det være at det er skiføre da? Eller er det enda nokså bart i Øvre Dividalen i November?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo innlandsklima så du kan få ganske lave temperaturer om vinteren. Spørs jo hvor i nasjonalparken du skal dra - nede i dalen er du mer skjermet for vind men sikkert kaldere. Og så pakker ikke snøen seg som oppe på fjellet så om det kommer mye snø blir det tungt å forflytte seg.

Området ligger jo ganske høyt så det kommer fort snø der har jeg inntrykk av. Har vært på tur på Altevann i november/desember og da var isen farbar og det var godt med snø.

Hvordan været blir er ikke noe fasit på akkurat og snø/isforhold varierer veldig fra år til år. Husker ikke om det er mange fra området her på FF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det snø i Øvre Dividal på den tiden av året, men det har vært unormalt vær også der i år. Langtidsvarselet frem til 8. november er 5-7 minus, men ikke nedbør. Tenker du å kjøre opp Dividalen til veienden, og gå til Dividalshytta, eller skal du starte ved Devdesjavri (Dødesvannet)?
Du kan også gå opp Rostadalen til Rostahytta, og fortsette i svært lettgått terreng langs Rostaelva til Stor-Rosta, og svinge inn Dærtavagge til Dærtahytta, og fortsette sørover til Dividalen via Skakterdalen. Fantastisk tur! Mulighetene er uendelige, og på denne tiden av året er det neppe så mye folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare se an værmeldinga. Fine barmarksforhold helt til fjellet plutselig snør ned. Det er helt normalt at det ikke er skiføre der på denne tida av året. 

Jeg hadde en fin tur der i midten av november i fjor. Da var det ikke skiføre, bare et lite snødryss på bakken.

Endret av Hardy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.