Gå til innhold
  • Bli medlem

Allak erfaringer


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Håper å høre litt med dere andre som har allak eller har hatt erfaring med teltet, eller folk som generelt har erfaring med vinterturer og vil chippe inn med nyttig kunnskap om disse emnene. 

Har hatt noen få turer med teltet og traff på skikkelig ruskevær hver gang. Dette resulterte i noen erfaringer jeg var litt overrasket over: 

1. Ved visse vindretninger blåser det opp under topplokket på allak. Dette resulterer i at man ikke kan åpne luftelukene da snø fyker inn i teltet. Når luftelukene ikke er åpne, er ventileringen ganske dårlig på tross av at Hilleberg sier den skal fungere selv med lukkede luker. Dette resulterte i svært mye kondens. Er det flere som har opplevd lignende med dette teltet? Det blåste friskt også innunder teltduken, så jeg hadde regnet med at det på tross av lukkede luker var en del luftgjennomstrømming. 4 minusgrader utendørs og 8 m/s vind. 

2. Begge dørene på allak vender litt i samme retning, dette gjør skifte i vindretning til noe skit da begge dørene risikerer å få vinden rett i tapeten. Mulig dette er et problem på de fleste telt, men jeg lurte på om teltdørene på for eksempel reinsfjell var noe smartere plassert enn på allak da teltet er mer firkantet og de dermed blir stående på to kortsider. 

Generelt, snøføyke inn i teltet, hva er egentlig de smarteste løsningene for å unngå dette? Jeg ser jo at de fleste tunellteltene til Hilleberg har samme løsning der man kan lukke luftingen, men dersom ventileringen slutter å fungere eller fungerer dårlig vil det jo bli samme problem i teltet. Tanker om dette? 

Setter stor pris på alle innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, Lompa said:

Hvis du synes det ikke tetter godt nok mot bakken, så kan du kappe stengene litt. Da går den litt lavere. Har ikke erfaring med Allak, men på andre Hillebergtelt er det litt for stor glipe nederst.

Det tetter fint mot bakken egentlig, eller godt nok, det ble bare litt ekstra lufting av at det tok tak under. Hvis det blir værre skal jeg kikke på det med å kappe stenger, hvordan gjør du det i så fall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knytter opp strikken som er inni stengene og tar av den ytterste stangdelen. Så er det bare å kappe med baufil eller lignende i enden. Ikke bruk makt slik at stanga blir flat eller bøyd. Surr en halvmeter sytråd rundt enden av strikken og tre i ei litt stor nål. Da er det lett å få dratt strikken gjennom stengene igjen og knyte på enden.

For øvrig er det mulig å gå ut av teltet og slakke litt på pluggfestene på lesiden og dra dem ekstra ned på vindsiden. Da kommer man helt ned til bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lompa said:

Jeg knytter opp strikken som er inni stengene og tar av den ytterste stangdelen. Så er det bare å kappe med baufil eller lignende i enden. Ikke bruk makt slik at stanga blir flat eller bøyd. Surr en halvmeter sytråd rundt enden av strikken og tre i ei litt stor nål. Da er det lett å få dratt strikken gjennom stengene igjen og knyte på enden.

For øvrig er det mulig å gå ut av teltet og slakke litt på pluggfestene på lesiden og dra dem ekstra ned på vindsiden. Da kommer man helt ned til bakken.

Aaah, tusen takk for gullråd! Dette setter jeg stor pris på :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med Allak, men Staika adresserer noen av de "issuene" du har. Der er dørene asymetrisk plassert blant annet.

Derv snøen inn i mellom inner og ytterteltet under topphatten, og videre inn gjennom åpen takventil i innerteltet? Innerteltet bør kunne luftes via toppen av dørene i stedet. Hvor åpningen ut mot topphatten er plassert i forhold til vindretningen, har sikkert også noe å si også, og strammingen av den.

Selv har jeg Tarra, kan ikke si at jeg merket at snødrev har kommet inn i toppen  på det, men jeg glemte en gang å feste "togglen" som låser glidelåsen så døra blåste opp til slutt, oppdaget ikke det med en gang, så jeg fikk litt snø inn i det ene forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Omnilite said:

Har ikke erfaring med Allak, men Staika adresserer noen av de "issuene" du har. Der er dørene asymetrisk plassert blant annet.

Derv snøen inn i mellom inner og ytterteltet under topphatten, og videre inn gjennom åpen takventil i innerteltet? Innerteltet bør kunne luftes via toppen av dørene i stedet. Hvor åpningen ut mot topphatten er plassert i forhold til vindretningen, har sikkert også noe å si også, og strammingen av den.

Selv har jeg Tarra, kan ikke si at jeg merket at snødrev har kommet inn i toppen  på det, men jeg glemte en gang å feste "togglen" som låser glidelåsen så døra blåste opp til slutt, oppdaget ikke det med en gang, så jeg fikk litt snø inn i det ene forteltet.

Takk for supert innspill! Jeg tror mye av problemet ville vært løst med asymetriske dører, interessant at staika har dette (og ikke minst skummelt, siden jeg får lyst på enda et telt...) 

Snøen driver inn mellom yttertelt og topphatt. Dersom man åpner lufteventilene i ytterteltet blåste snøen inn i yttertelt og la seg bl.a på innerteltet. Selv om dette er vannavvisende hadde jeg ikke lyst til å sjekke hvordan det håndterte en natt med snødrev. Topplokket er så stramt det kan være, men det er fortsatt en anseelig glippe her. Til sammenligning er glippen på soulo langt mindre og jeg har aldri opplevd dette problemet. Vinden blåste inn under topplokket så topplokket nærmest ble som et seil og løftet hele teltet til tider.  

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke å se på bilder om Allak og Staika har samme utforming av topphatten, eller det er forskjellig størrelse på de. Men det kan se ut som den er litt "større" i enkelte retninger, kan hende det er den retningen som skal mot vinden.

Tarra har i lengderetningen en topphatt som går ned mot duken. På Savio og Saitaris går den over stengene før den tetter mot ytterduken, også dette i lengderetningen. Alle disse teltene har barduner som henger  på siden av topphatten. Strekkes bardunen rett ut blir det større åpning, men går den via den ordinære sidebardunen ligger topphatten mer ned mot ytterduken slik at åpningen blir mindre.

Jeg kjenner til problemet med rykkninger i teltfoten... for min del begynte det med et Keron 3GT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.