Gå til innhold
  • Bli medlem

2000-metertur i rondane + 2k samlere


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dere må legge opp et løp som dere har størst sjans for å lykkes med og også med minst risiko for uhell.

Det er synd å komme til Trolleggen for å oppleve at dere av ulike grunner ikke kan gå der (regn/mørke/totalt utslitte/for teknisk vanskelig) og må da enten gå rundt hele fjellet eller avslutte uten å ha vært der. En annen sak er at der vil være rimelig utslitte på dette tidspunkt med dårligere konsentrasjon og større fare for å gjøre feil. Avslutter dere med Trolleggen vil både risikoen for uhell være vesentlig større der enn andre steder og utfallet av en uhell vil gjerne være fatal.

Hvis dere derimot avslutter over Vinjeronden-Storronden så er risikoen for uhell og også konsekvensene vesentlig lavere. Man risikerer sannsynligvis ikke noe mer enn overtråkk eller benbrudd. Dette pleier man å overleve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekorden var tidligere 15 t 50 min men skal nå være nede i 13 blank. Vertskapet på Rondvassbu har oversikten. Rekorden på 13 blank skal forøvrig være nærmere beskrevet i hytteboken. Det vanlige er å ta bilder av seg selv på hver topp og på andre steder underveis som bevis.

Kan noen forklare meg hvorfor i alle dager man finner på å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre må svare på hvordan eggen er. (Vi gikk rundt og besteg Troll/Sagtinden fra nord/nord-vest :lol: )

Kan noen forklare meg hvorfor i alle dager man finner på å gjøre dette?

Fordi det ligger i genene våre fra huleboertiden. Da dro gutta ut på flere dagers lange og hasardiøse jaktturer på sabeltigre og mammuter, for så å returnere til hulen med fangsten (der damene hadde ryddet og ordnet, laget klær av pels fra tidligere jakturer, passet på ilden og generelt kaklet om alt og ingenting i dagesvis... :? )

Dette får vi dessverre ikke lov til i det moderne samfunn. Men man kan ikke slåss mot genene. :D Å dra på lange og strabiøse fjellturer er bare en dårlig substitutt får jakt på sabeltigre og mammuter. Noe man bare må gjøre. :D Likeledes sitter ikke jentene i hulen og syr klær, passer ilden og kakler. I dag sitter de på kafé, tvinner tommeltottene med et telys mellom seg .. og kakler :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvorfor i alle dager man finner på å gjøre dette?

Fordi det er så inderlig gøy å gjøre noe du ikke klarer :lol:

Dessuten får man endorfinkicket! Min bestefar skulle gjerne kjøpt dette for dyre penger, men dessverre kan ikke en slik herlighet kjøpes på flaske. En må ofre litt blodslit for det :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Trolltinden. Mao. omvendt inntegnet rute :lol: Hvordan er eggen forresten?

Som Mayhassen nevner, er det vardet en omgåelse i vest der eggen stiger bratt til værs sør for toppen av Trolltinden (tidl. Sagtindan). Man krysser noen grusrenner og tar seg etter hvert opp mot Trolltinden igjen.

Lenger sør, over høyde 1897, er ryggen lett, og fin å gå. Høyde 1897 sett fra sør, med litt av Trolltinden bak til venstre:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å feire innlegg nr 100 med litt tegning fra Trolltind :)

Har som dere ser kjapt skissert hvor ruta går. Traverseringen bortover starter like nedenfor laveste punktet på eggen. Utfordringen kan være den siste (tredje) skikkelige renna - som er den mest snøfylte på bildet her. Der er den skrått nedover til du kommer inn i selve renna og ofte is/snø i renna. Her kan isøks være kjekt å ha. Men det er ikke veldig eksponert, så med litt forsiktighet kommer dere fint forbi her. Men som flere har sagt, gjør det IKKE i mørket og etter 9 (eller 10 på tilbaketuren) andre topper over 2000m ;)

Et annet tips fra Veslesmeden er å skrå rett mot Digerronden. Denne ryggen skal være gåbar.

Lykke til med prosjektet!

post-527-133474582992_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på denne runden i 2006, startet på Rondvassbu og gikk Veslesmeden, Storsmeden, Sagtinden og Digerronden, men på Digerronden var sikten videre så dårlig at vi avbrøt turen og returnerte til Rondvassbu over Rondhalsen.

Jeg vil også anbefale å starte med massivet Veslesmeden-Storsmeden-Sagtinden, da dette vel er det mest krevende parti som det er en fordel å gå tidlig på turen. Det er da to alternativer hvis man starter ved Rondvassbu (og kommer man fra Østlandet sør er vel Rondvassbu det naturlige startsted):

1. Veslesmeden - opp Smedeggen til Storsmeden - over Sagtinden og ned i Verkilsdalen - Digerronden.

2. Starte med Sagtinden via bandet mellom Storsmeden og Steet - returnere samme vei fra Sagtinden ned på bandet og så opp på Storsmeden og deretter ned Smedeggen til Veslesmeden - Digerronden.

Mulig er alternativ 2 raskere enn alt. 1 som vi gikk. Området Veslesmeden/Storsmeden/Sagtinden er uansett et fantastisk flott parti.

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...................................og når det gjelder den omtalte snørenna i vestflanken på Sagtinden, så lot den seg lett passere uten isøks. Dette var st.hanshelgen, og snøen var bløt og grei å tråkke i.

Og for øvrig - hvorfor gjør vi dette? Et stadig tilbakevendende spørsmål til oss som foretrekker å rangle rundt på topper og gå turer litt utenom det vanlige tråkket.

Jeg pleier ikke å legge så mye energi i å prøve å forklare dette. De som ikke spør skjønner veldig godt hva det dreier seg om og trenger ingen forklaring, og de som spør tror jeg aldri vil forstå uansett hvor mye vi prøver å forklare.

Men det er et interessant tema å reflektere over selv. Slike turer rommer så mye, naturopplevelse, spenning, mestring, vennskap, kontrast til det daglige m.m.

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte opp fra 1897 toppen til Sagtinden er ikke å anbefale! Som Mayhassen sier er det enkel klyving, men løst. Opplevde for noen år siden den herlige følelsen av at ca.100 kg løs (rondane)stein løsnet mellom hendene og føttene mine i det jeg skulle runde rundt et hjørne da jeg prøvde å klyve direkte opp Sagtinden. Jeg måtte dra meg opp etter armene forsiktig slik at ikke steinene raste ut. Dette var ca 2/3 opp, så det var langt ned. Dette satte en skikkelig støkk i meg og jeg fikk overtalt kompisen min til å snu og gi opp forsøket.

Vel nede fant vi vardene som viste veien om grusrennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Gjorde et forsøk på å bestge de ti toppene i Rondane i begynnelsen av Juli i år. Startet 03.53 fra Rondvassbu og var tilbake til utgangspunktet 11 timer og 48 minutter senere. Tok runden i den mest vanlige rekkefølgen: Veslesmeden, Storsmeden, Sagtinden, Digerronden, Midtrondene, Høgronden, Rondeslottet, Vinjeronden og Storronden. Var helt fra start innstilt på å gjennomføre turen så fort som mulig, så foruten den nødvendige bildedokumentasjonen på toppene og vannfyllingene ble det lite med pauser. Hele turen forløp i godt vær og uten store problemer. Riktignok var jeg godt nede i kjelleren på de siste tre toppene, men det hører vel med på en slik tur.

Har ikke hørt om noen som har gjennomført runden raskere. Dersom noen likevel har gjort det så hadde det vært artig å høre fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.