Gå til innhold
  • Bli medlem

warmpeace - dunposer


zimwalker

Anbefalte innlegg

Det er flott hvis de gått bort fra denne underlige prisingen av produktene og at dunen er etisk korrekt også.

Ser noen kommenterer at de er billigere (Warmpeace) for at dun "spensten" er lavere enn andre, jeg har ikke inntrykk av dette da jeg har sammenlignet med andre dyrere soveposer med oppgitt høyere loft på dunen. Jeg har Warmpeace Viking 1200 og en Warmpeace Viking 300 det er veldig gode soveposer.  Har nå kjøpt 1 stk Warmpeace Viking 1200 til som blir julegave til min eldste jente, da hun har "overtatt" min pose når vi er på tur og jeg kan få den tilbake :).

Da jeg skulle kjøpe vinterposer ønsket jeg ikke bruke veldig mye penger på dette og jeg angrer ikke på at jeg kjøpte denne posen (etter anbefaling av en ansatt på Hekta på tur som har testet denne posen).

Jeg har fått en pose som:

- Veldig behagelig

- Ekstremt varm

- Veldig god spenst på dunen

- Lekker svært lite dun

- Relativt billig.

Ville bare dele erfaringer med dere! :) og kan anbefale posene på det varmeste!

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Jeg spør likesågodt i dette emnet i stedet for å lage en ny:

Hvordan er størrelsen på disse? Jeg er 170 høy og normalt bygget. Bør jeg gå for 170 eller 180 pose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg spør likesågodt i dette emnet i stedet for å lage en ny:

Hvordan er størrelsen på disse? Jeg er 170 høy og normalt bygget. Bør jeg gå for 170 eller 180 pose?

Jeg er 178 og har 180-posen. Jeg har god plass og må ofte flytte meg opp eller ned i posen for å få utnyttet hetten. Husk at Hektapåtur har gratis retur, og at du har angrerett/åpent kjøp. Kjøp 170-posen og prøv. Har du råd kjøp begge og prøv lengden og returner den du ikke vil ha. Litt ekstra plass er ikke farlig, men altfor stor plass kan fort bli kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang oppbevaring av poser, og med fare for å virke hysterisk 😝

Jeg bor ca 100 meter fra sjøen, på vestlandet, og den uisolerte garasjen min har ett stort loft som jeg bruker til oppbevaring. Her er veldig god lufting, bygget i 2012. Bilen parkeres i grunnetasjen, og det er åpen trapp opp til loftet.

Soveposene som ligger på loftet kjennes kalde men tørre ut der de ligger. Noen ligger i søppelsekker med hull i, og ungene sine ligger i noen store pustende puteposer. Men om jeg ligger en hvit papirpose med Silica gel på gulvet blir den etterhvert mettet med fukt fra luften. (Slike hvite poser med kuler i for å fange opp fuktighet).

Er det greit å oppbevare soveposer her med tanke på luftfuktigheten, eller bør de ligge inne i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmpeace Viking 300. Denne ser meget spennende ut for alt av turer som holder som over frysepunktet. Noen her som har testet denne og kan fortelle litt om hvordan de opplever temperatur-ratinga? Trenger noe lettere og mere kompakt enn min helsport alta wide pose:)

det jeg virkelig fallt for her, er at den kan fåed i "wide" modell, så jeg slipper å få klaustrofobi... har en cumulus comforter jeg bruker nå, men er nødt å lære meg å sove i pose med tanke på vinterturer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.1.2017 at 17.42, Mareng skrev:

Jeg spør likesågodt i dette emnet i stedet for å lage en ny:

Hvordan er størrelsen på disse? Jeg er 170 høy og normalt bygget. Bør jeg gå for 170 eller 180 pose?

Jeg er 170 og har 170-pose fra Warmpeace. Jeg veksler mellom å synes den er 1-2cm for kort til å være fornøyd med lengden. 

Som andre sier, bestill 170 og send den i retur om du syns det blir for kort  

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med posen da :) så helt gærnt kan det jo ikke være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mareng skrev:

Ang oppbevaring av poser, og med fare for å virke hysterisk 1f61d.png

Jeg bor ca 100 meter fra sjøen, på vestlandet, og den uisolerte garasjen min har ett stort loft som jeg bruker til oppbevaring. Her er veldig god lufting, bygget i 2012. Bilen parkeres i grunnetasjen, og det er åpen trapp opp til loftet.

Soveposene som ligger på loftet kjennes kalde men tørre ut der de ligger. Noen ligger i søppelsekker med hull i, og ungene sine ligger i noen store pustende puteposer. Men om jeg ligger en hvit papirpose med Silica gel på gulvet blir den etterhvert mettet med fukt fra luften. (Slike hvite poser med kuler i for å fange opp fuktighet).

Er det greit å oppbevare soveposer her med tanke på luftfuktigheten, eller bør de ligge inne i huset?

Jeg ville aldri oppbevart verken telt eller poser et sted der luftfuktigheten er tilsvarende den som er ute. Har både poser og telt liggende i leiligheten for å unngå fukt. 

Men nå har jeg alle soveposene mine liggende i sengen da, utslått så dunene skal trives så godt som mulig, så jeg er nok i den mer nevrotiske delen av spekteret her. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det må jeg si, ligge soveposene i sengen, ligger du på gulvet da @Sovjetunionen? :)

Telt og diverse har jeg hatt liggende i garasjen i årevis uten problemer, så det er jeg sikker på går greit. Soveposene er de jeg vurderer å rydde plass til inne, i tilfelle de er ekstremt "følsom" for luftfuktighet og evt. "sluker" fukt fra luften. Men å rydde kjerringen ut av sengen for å ligge med soveposene mine blir litt vel drøyt :) Har per dags dato kun fiberposer, og det kan jo ha noe å si.

Jeg skjønner nok at det sikkert ikke er mange som sitter med fasiten på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje @Sovjetunionen har et litt usunt forhold til turutstyret sitt - et sted midt i mellom garasjen og i senga er nok å anbefale :)

Warmpeace leveres forøvrig med en egen oppbevaringspose, hvertfall fikk jeg det. Den tar ganske stor plass, men bør være fin til å oppbevare i tenker jeg, så den benytter jeg meg av.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Takk for svar.

Det må jeg si, ligge soveposene i sengen, ligger du på gulvet da @Sovjetunionen? :)

Telt og diverse har jeg hatt liggende i garasjen i årevis uten problemer, så det er jeg sikker på går greit. Soveposene er de jeg vurderer å rydde plass til inne, i tilfelle de er ekstremt "følsom" for luftfuktighet og evt. "sluker" fukt fra luften. Men å rydde kjerringen ut av sengen for å ligge med soveposene mine blir litt vel drøyt :) Har per dags dato kun fiberposer, og det kan jo ha noe å si.

Jeg skjønner nok at det sikkert ikke er mange som sitter med fasiten på dette...

Hehee, ja, jeg tror ikke jeg ville kastet ut kona til fordel for soveposen, det ville nok skapt alle dårlige stemningers mor, et godt ekteskap varmere mer enn en god dunpose :D

Det holder lenge å oppbevare de i posen du får fra leverandøren, men personlig ville jeg ha oppbevart de et sted med lavere luftfuktighet enn på garasjeloftet. Fuktighet er aldri bra for ting man gjerne vil at skal holde lenge. 

Så tilbake til oppbevaring i sengen: det jeg gjør er at soveposene ligger i sengen under sengeteppet på dagtid, der ligger de og er helt usynlige og fine, og får lov å ligge på gulvet natterstid, da får nemlig mannen lov å sove i sengen. For meg som bor i en pitteliten leilighet med langfingrede naboer, så er det faktisk det stedet de tar minst plass, er minst synlige, i tillegg til at posene holder seg veldig godt, så det er en veldig fin løsning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg ville aldri oppbevart verken telt eller poser et sted der luftfuktigheten er tilsvarende den som er ute. Har både poser og telt liggende i leiligheten for å unngå fukt. 

Men nå har jeg alle soveposene mine liggende i sengen da, utslått så dunene skal trives så godt som mulig, så jeg er nok i den mer nevrotiske delen av spekteret her. 

Ny fasett under nevrotisisme i femfaktormodellen, soveposenevrotisisme?

23 timer siden, Mareng skrev:

Ang oppbevaring av poser, og med fare for å virke hysterisk 1f61d.png

Jeg bor ca 100 meter fra sjøen, på vestlandet, og den uisolerte garasjen min har ett stort loft som jeg bruker til oppbevaring. Her er veldig god lufting, bygget i 2012. Bilen parkeres i grunnetasjen, og det er åpen trapp opp til loftet.

Soveposene som ligger på loftet kjennes kalde men tørre ut der de ligger. Noen ligger i søppelsekker med hull i, og ungene sine ligger i noen store pustende puteposer. Men om jeg ligger en hvit papirpose med Silica gel på gulvet blir den etterhvert mettet med fukt fra luften. (Slike hvite poser med kuler i for å fange opp fuktighet).

Er det greit å oppbevare soveposer her med tanke på luftfuktigheten, eller bør de ligge inne i huset?

Jeg oppbevarer soveposer inne i sine respektive oppbevaringstrekk. Det er dyrt utstyr, jeg vil gjerne at det holder så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine soveposer ligger nå i et skap i et rom i oppbevaringsposen sin fulgte med. Syntet posen i kompresjonstrekket så lite komprimert som mulig og dunposen i et større oppbevaringsnett som fulgte med posen. Ingenting av mitt utstyr ligger i noen garasje, alt har plass på gjesterommet, dvs det må alltid ryddes plass til overnattingsgjester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og vurderer nytt telt til den perioden  der hvor temperaturen er over frysepunktet. Og lurer på om en viking 300 skal holde, eller om viking 600 må til. Her på vestkysten av finnmark, kan det være kjølig på sommeren, men under 0 er det helsigvis sjelden:) og skal jeg på telttur hvor tempen er under null, så blir det med vinterpose .

hva tror folket, skal man gå for 300 eller 600?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, ViktorS said:

Sitter her og vurderer nytt telt til den perioden  der hvor temperaturen er over frysepunktet. Og lurer på om en viking 300 skal holde, eller om viking 600 må til. Her på vestkysten av finnmark, kan det være kjølig på sommeren, men under 0 er det helsigvis sjelden:) og skal jeg på telttur hvor tempen er under null, så blir det med vinterpose .

hva tror folket, skal man gå for 300 eller 600?

Den er litt vanskelig, men om planen er at det bare er over 0 grader posen skal brukes så tror jeg at 300 er nok. Men det skal ikke langt under 0 før 300gram dun blir lite. Så om det var en pose som skal takle litt minus her og der ville jeg gått for 600. Jeg har valgt noe midt i mellom med 400gram dun. Den funker ned til ca -5 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600 FP og 300 gram er ikke håp. Koteka 290 har 800 cuin og komfort + 7 gr. Skal du ha en lett pose bør du helst ha minst 800 cuin gjerne mere opptil 950 og over 300 gram. Jo bedre dun, jo lettere og varmere, samt mye mere komprimerbar. Men prisen går til himmels, når kvaliteten går opp. Men husk at en god sovepose i dun holder i årtier, ved riktig lagring.Lette og rimelig poser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Radiosugge skrev:

600 FP og 300 gram er ikke håp. Koteka 290 har 800 cuin og komfort + 7 gr. Skal du ha en lett pose bør du helst ha minst 800 cuin gjerne mere opptil 950 og over 300 gram. Jo bedre dun, jo lettere og varmere, samt mye mere komprimerbar. Men prisen går til himmels, når kvaliteten går opp. Men husk at en god sovepose i dun holder i årtier, ved riktig lagring.Lette og rimelig poser

Er ikke håp? Ikke håp om hva da? Skjønner ikke hva du vil fram til her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ViktorS skrev:

Sitter her og vurderer nytt telt til den perioden  der hvor temperaturen er over frysepunktet. Og lurer på om en viking 300 skal holde, eller om viking 600 må til. Her på vestkysten av finnmark, kan det være kjølig på sommeren, men under 0 er det helsigvis sjelden:) og skal jeg på telttur hvor tempen er under null, så blir det med vinterpose .

hva tror folket, skal man gå for 300 eller 600?

Jeg ville valgt viking 600, bor i Troms, og bruker min i alle sesonger utenom vinter:) da er det tung fiberpose:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, ViktorS said:

Er ikke håp? Ikke håp om hva da? Skjønner ikke hva du vil fram til her...

Håp om at den holder under 0 grader er det vel han mener. Min erfaring er at jeg angrer på at jeg kjøpte en for lett sommerpose som gjør at jeg til 3-sesongsbruk og sommersbruk på høyfjellet alltid tar med ekstra klær/sovepose-liner "for sikkerhets skyld". Statistikk fra amerikanske thru-hikes som går langtidsturer fra april til september viser at de som valgte poser med komforttemp på 20 Fahrenheit(-6 c) ofte ville oppgradert til varmere pose med komf.temp. på 10 F (-12 celsius). Skal du gå for Warmpeace-posene virker derfor 600 som et godt valg. Min drømmepose hvis jeg ikke legger såå mye vekt på budsjett innen 3-sesongsbruk ville vært EE Enigma 10F (koster litt mer, men veier mye mindre og krever at du har lue på når du sover i kaldt vær).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo per k dag en cumulus comforter L430 til 3sesongsbruk, men vil ha sovepose også. Rett og slett fordi jeg må lære meg å sove i pose... sliter med klauatrofobi i se jækla posene... og warmpeace sine poser som du får i wide utgave kan hjelpe godt på.

skulle gjerne hatt en cumulus pose, men usikker på om de lager videre utgaver av posene sine. Det skal jeg få sjekket opp:) hvis ikke blir det nok en viking 600 i stedet for 300. For jeg liker ikke å sove med ullundertøy og sokker... klausen kommer fort da!:) 

 

spm om viking-posene:

Er det lett å åpne glidelåsen mens du har hendene inni posen? Er det sånn ting å dra i på glidelåsen inni posen?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske "lysten"  på en god dunpose selv til vinterbruk men har til nå vært litt skeptisk til å gå over fra kunstfiber.

Spørsmål: Stemmer komprimert volum for Viking 1200 posen? Info nedenfor er hentet fra hektapåtur sine sider (første pose er syntetisk).

Lamina Z, Blaze

Temperatur:
T Limit: -26°C

Spesifikasjoner:
Vekt: 2050g (Reg)
Fyll: Thermal Q syntetisk fiber
Komprimert størrelse:
23cm x43 cm

 

Warmpeace Viking 1200

 

Temperatur:
T Limit (Mann): -18°C
Spesifikasjoner:
Vekt: 1760g
Fyllvekt: 1200g (Reg)
Fillpower: 600
Komprimert størrelse: 13
L (26 x 54cm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at min viking 300 komprimerer mye bedre enn hva hektapåtur påstår. Vet ikke om det er tilfelle for de større posene enda, men får en 900 i posten i dag. Jeg er knallfornøyd med 300, men den ble litt kald i -4, selv om jeg er relativt varm av meg. Herlig at de kom med wide-modeller nå etter jul. Da trenger jeg ikke extender lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 24.10.2016 den 18.44, zimwalker skrev:

og til de som måtte synes at det er greit at noen villeder fordi andre gjør det:

Litt for sporty priser
Sportsnettbutikker får refs for villedende bruk av veiledende priser
www.dinside.no/okonomi/litt-for-sporty-priser/61668778

Prisjuks i sportsbutikker
www.aftenposten.no/norge/Prisjuks-i-sportsbutikker-431416b.html

 Forbrukerombudets veiledning om prismarkedsføring
forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing

 

 

På 26.10.2016 den 20.38, zimwalker skrev:

Ned i mailboksen min dumpet et nyhetsbrev fra "Nettbutikken for deg som elsker FRILUFTSLIV",  "Hekta På Tur" altså.  Warmpeace Viking 900 til uslåelig pris, skriver de der. Fra kr 2.999 står det. Som i følge dem betyr -39% rabatt. Under står det "veil 4.899",  og da har de altså regnet rabatt ut fra veiledende pris, eller villedende som noen sier. Altså ikke ut fra reel førpris. For i forhold til reel førpris får du faktisk ingen rabatt på denne varen!! Hos Prisjakt kan vi jo se Hekta På tur ikke har solgt denne posen for mer enn 2.999 - som var prisen de satte den opp til fra 24.8 i år. Før det var prisen 2.899 og har ligget på det nivået og litt lavere, ned til 2499 en stund i 2015. (Dette er prisene er for "short" og "regular" utgavene antar jeg).

Fikk en ny tilbudsmail fra Hekta på Tur i dag 9.juli 2017 som fikk meg til å huske at dette hadde jeg skrevet noe om før - jf over her.

I mailen av i dag er prisen for Warmpeace Viking 300  "fra kr 1699,-". 29% rabatt får man i følge annonsen. De oppgir veiledende pris  til kr 2399,-. 

Høres bra ut, men dette er altså høyst villedende! For i følge prisjakt er høyeste pris de har tatt for denne kr 1999, og det var så langt tilbake som i  februar 2015. Siden da har prisen vekslet mellom 1699,- og 1499,- (*). Siste prisendring iflg Prisjakt var den 12.juni i år, da de økte prisen fra 1499 til 1699.

* https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3132366

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.