Gå til innhold
  • Bli medlem

Tau til hengekøyeoppheng


Humbug

Anbefalte innlegg

Hei, hei, alle sammen.

Noen som vet om et tau som strekker seg minimalt, har bruddstyrke på rundt 500kg eller mer og holder knuter bra? Årets julegave til ungene i familien blir hengekøyer, og jeg tenkte det ville være nyttig for dem å lære seg noen knuter. 

Forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tau som brukes til klatring eller seiling er vanligvis tau med lite strekk i, men de er veldig dyre. Det finnes mange andre typer også som vil kunne brukes til hengekøye. Du kan f.eks. bruke vanlig flaggline. Den er vanligvis 5 mm og har en bruddstyrke på 270 kg. Men hvis du vil ha den noe tykkere så kan du bruke sisaltau eller flettet propylenline. 8 mm sisaltau har en bruddstyrke på 240 kg og 12 mm har en bruddstyrke på 600 kg. 10 mm propylenline har en bruddstyrke på 280 kg. og 12 mm propylenline har en bruddstyrke på 400 kg. Disse tauene koster fra 50 til ca. 100 kroner for 10 - 20 meter. (Biltema.)

I en hengekøye blir vekta fordelt på to opphengspunkter og jeg tror ikke at du skal være bekymret for at tauet ikke holder. Om tauet strekker seg eller ikke vil vanligvis ikke bety noe særlig når du henger opp en hengekøye, bare pass på at avstanden fra hengekøya til treet er så kort som mulig.

Når det gjelder knytting av knuter så er det mange tau som egner seg bra. Bare kjenn på tauet og kjenn at det er mykt og bøyelig og ikke for tykt. Flettede tau strekker seg mindre enn vanlig tvunnet tau, men hvis du skal spleise så kann du ikke bruke flettet tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men nå var jeg altså ute etter et tau som ikke strekker seg (det ekskluderer klatretau, flaggline, etc) med bruddstyrke på rundt 500kg som holder knuter. Skulle jeg lagd køyer til voksne ville jeg lagd whoopie slings og gitt med, men da det er til unger så vil jeg gi dem en anledning til å lære noen knuter. Altså tau.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan bruke tau fra klatring, men du skal se etter statisk hjelpetau / accessory cord (det som brukes for å lage pussik m.m.). Dette strekker seg minimalt. Disse holder fasong, fliser ikke og er svært slitesterke.

Under ett eksempel som kan bestilles på web eller så er oftest det raskeste å stikke innom nærmeste klatrebutikk eller som fører klatreutstyr og som kapper ønsket lengde.

5mm holder 600kg.

 

https://www.oslosportslager.no/produkt/metervare-4-mm-statisk-hjelpetau-metervare-28854.aspx

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker tau som tåler 600 kg på en hengekøye så ryker nok hengekøya før tauet. Men det er vel lite sannsynlig at du lesser så mye i hengekøya at det er fare for at den ryker. Selv med en sikkerhet på 2 og hvis du tar høyde for at de som legger seg i hengekøya kanskje hopper opp i den så vil du sannsynligvis ikke få en belastning i nærheten av 600 kg.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/22/2016 at 10:21 AM, Humbug said:

Takk, men det var altså tau jeg var ute etter, ref innlegg 4 i denne tråden.

Ja jøss, for all del. Leste bare første post.
Whoopies er laget av amsteel. Et materiale som ikke strekker seg. Fås på rull eller i lengder. MÅ ikke brukes til å lage whoopies av.
Min tanke var at man kan knyte knuter overalt, f.eks på bardunene til tarp'n, men på suspension synes jeg det er greit å enkelt kunne justere "dangle" så man ligger godt og ikke mister interessen pga det - det er nok med knuter som går opp i ny og ne, vann som ikke drypper av drypp-punktet, isolasjon som bommer og sømmer som lekker ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 7homas skrev:

Ja jøss, for all del. Leste bare første post.
Whoopies er laget av amsteel. Et materiale som ikke strekker seg. Fås på rull eller i lengder. MÅ ikke brukes til å lage whoopies av.
Min tanke var at man kan knyte knuter overalt, f.eks på bardunene til tarp'n, men på suspension synes jeg det er greit å enkelt kunne justere "dangle" så man ligger godt og ikke mister interessen pga det - det er nok med knuter som går opp i ny og ne, vann som ikke drypper av drypp-punktet, isolasjon som bommer og sømmer som lekker ;) 

Hengekøyene (hjemmesydde 10,5fotere i ripstop nylon) har spleisede løkker av 7/64" amsteel blue i endene og zing-it ridgeline (noen som har en god norsk oversettelse av ridgeline?). De er mao veldig fleksible når det gjelder oppheng. De kommer til å brukes innendørs til å begynne med. Skal de brukes utendørs vil jeg antageligvis sette på ringer mellom løkkene på enden og opphenget som vannstopp, eller om de syns det er veldig moro så lager jeg whoopies til dem. Jeg vil at ungene skal ha en anledning til å lære seg noen nyttige knuter - derfor får de tau og ikke justerbare oppheng sammen med køyene.

På min egen har jeg whoopie hooks og 1" polyesterstropper. Det kommer jeg også til å lage til dama sin, da jeg ikke tror hun kommer til å interessere seg for å knyte noe som helst uansett 😂

DSC_0229.JPG

DSC_0231.JPG

DSC_0218.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.