Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffikjele på bål?


josteink

Anbefalte innlegg

Annonse

Nå vet jeg ikke 100% åssen aluminium det er brukt i trangia kaffekjelen min. Men den har levd så og si hele livet sitt på et bål og ikke fått noe skade av det. Hvor gammel den er, det vet jeg ikke. Men den er nok iallfall 30 år. kanskje mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Hammer skrev:

Nå vet jeg ikke 100% åssen aluminium det er brukt i trangia kaffekjelen min. Men den har levd så og si hele livet sitt på et bål og ikke fått noe skade av det. Hvor gammel den er, det vet jeg ikke. Men den er nok iallfall 30 år. kanskje mer.

Men då er det vel kanskje den blanke versjonen du har?

Har to trangiakjeler som har tilbrakt mange timer på bål gjennom sikkert 20 år men dei er "vanleg" aluminium, og ikkje anodisert aluminium. Usikker på anodiserte verrsjonen, såg nesten litt for fin ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anodisering er en overflatebehandling som forbedrer et metalls beskyttelse mot korrosjon, og er hovedsakelig brukt på aluminium og magnesium. Prosessen foregår ved at metallet oksideres i en syreelektrolytt slik at man oppnår en hard og tykkere oksid som tåler slitasje bedre og gir beskyttelse mot korrosjon. https://no.wikipedia.org/wiki/Anodisering 

Dette laget tåler ganske mye, men jeg tror ikke du skal forsøke å rengjøre kjelen med stålull eller annet slipemateriale.

Bilde:

Denne kaffekjelen er laget av tynn aluminium og har tjent meg trofast i mange år. Med jevne mellomrom blir den rengjort på utsiden med stålull uten at den ser ut til å ha tatt skade av det. Et bål blir nok ikke varmt nok til å smelte eller sette fyr på aluminiumet i kjelen din. Aluminium har smeltepunkt på 660.3 °C og kokepunkt: 2 470 °C.

Bål12.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, josteink skrev:

Men då er det vel kanskje den blanke versjonen du har?

Har to trangiakjeler som har tilbrakt mange timer på bål gjennom sikkert 20 år men dei er "vanleg" aluminium, og ikkje anodisert aluminium. Usikker på anodiserte verrsjonen, såg nesten litt for fin ut?

Det er den blanke versjonen ja. Var blank iallfall ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, REs skrev:

Et bål blir nok ikke varmt nok til å smelte eller sette fyr på aluminiumet i kjelen din. Aluminium har smeltepunkt på 660.3 °C og kokepunkt: 2 470 °C.

Inni et bål av litt størrelse kan temperaturen komme opp mot 1100°C, så man kan godt være litt forsiktig med Monsen-metoden - han begraver jo nesten kjelen i kjempebålet sitt. Men heldigvis har vi jo tilgang til det glimrende kjølemiddelet dihydrogenmonoksid, og når vi sørger for at kjelen har god kontakt med dette stoffet går det bra selv med aluminium :D 

(Og så er det selvsagt lavere temperaturer i bålets periferi.)

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, a_aa skrev:

Inni et bål av litt størrelse kan temperaturen komme opp mot 1100°C, så man kan godt være litt forsiktig med Monsen-metoden - han begraver jo nesten kjelen i kjempebålet sitt. Men heldigvis har vi jo tilgang til det glimrende kjølemiddelet dihydrogenmonoksid, og når vi sørger for at kjelen har god kontakt med dette stoffet går det bra selv med aluminium :D 

(Og så er det selvsagt lavere temperaturer i bålets periferi.)

Dihydrogenmonoksyd er skumle greier. Det kan få treverk til å mokne og rotne, du kan dø av kontakt med større mengder, det forårsaker korrosjon på en del metaller. Det kan gjøre hus ubeboelige og i dampform kan det forårsake store naturkatastrofer. Jeg liker best dette stoffet under kontrollerte former når det er stabilt og ikke får utfolde seg ukontrollert. 

Sykkelskilt lite 1.gif

 

rain_fall.jpgbike-crash-while-riding-in-the-rain.jpgbicyclingintherain1.jpg

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, The Lone Wolf skrev:

Har denne i anodisert aluminium, fungerer veldig godt. Forøvrig skal en skikkelig kaffekjele væra tjæresvart 1f44d.png1f609.png

IMG_20161003_182121.jpg

Det er vel litt smak og behag. Jeg rengjør kjelen en gang i blant for å unngå at den skitner ut sekk og utstyr når den er pakket i sekken. 

Ja da, jeg vet at det går å ha en plastpose eller en stoffpose utenpå kjelen, men det er ikke alltid jeg husker på dette, og hvis jeg er på fisketur så hender det faktisk at jeg får fisk og da er det ikke alltid at jeg har husket å ta med en pose til fisken. Da tar jeg som regel posen som kaffekjelen er pakket i og da blir sekken lett skitten av kjelesot hvis den ikke er rengjort.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei litt sot er jeg ikke redd for, og veier ikke mye å ha en ekstra pose liggende i sekken(e) heller så en ikke trenger å bruke kjeleposen 😉 Veit jeg kverrulerer litt nå, men det er nå litt status i bålfyrerkretser å ha en skikkelig innkjørt kaffekjele og ikke noe som oser salong av 👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
2 timer siden, Meru skrev:

Jeg gjennomfører en liten spørreundersøkelse rundt turliv og kaffevaner. Den tar ikke mer enn 2 minutter, og du bidrar med å kanskje sette et nytt produkt til live.
 
https://bino.qualtrics.com/SE/?SID=SV_eVzD9YR9JKyrl7T

 

tumblr_nv27ef1vqG1tmatbao1_1280.jpg

Hvorfor ikke øke kvaliteten på det dere allerede produserer fremfor å lage et nytt produkt med den like dårlige råvaren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen turkaffe kan selges for så mye mer. Kanskje kalle det "Superlight Carbon XBA Military Grade Hi-Sport Turkaffe" som er blitt dyrket fra en ekstremt sjelden kaffeplante på toppen av det høyeste fjellet i Haiti, hvor kaffebønnene er blitt ristet i en maskin som bruker en ekstremt ny teknologi utviklet sammen med både NASA og CERN, slik at kaffen har 70% mer smak og effekt, så man ikke trenger å bære med seg så mye. 😁

 

Uansett, kan gå god for at Biltema sin kaffekjele som @meliis linket til, fungerer bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte bålkjeler er helt greie - så lenge det er min egen svarte. Andres svarte bålkjeler vil jeg ikke koke min egen kaffe i - mulig det er meg :) Tenkte nemlig på dette emnet i dag når jeg så et par svarte bålkjeler som hang i hytta i Simskardet. Har sett nok muskit der inne til å kunne fantasere om hva som kunne vært inni de kjelene der.

Vi har vel sport av denne tråden en del fra trådstarters  hovedemne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Meru I den spørreundersøkelsen var det en del opplysninger en skal gi som ikke har noe med det dere lurer på som da er totalt irrelevant, endel private opplysninger som jeg ikke ville av den grunn oppgi og derfor avstår fra å delta i denna undersøkelsen! Forøvrig finnes det traust og tradisjonsrik kokekaffe allerede som flere produsenter lager som egner seg helt utmerket til tur. Ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt! Og som du ser så trur jeg folk er fornøyde med god gammaldags kokekaffe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Lone Wolf skrev:

@Meru I den spørreundersøkelsen var det en del opplysninger en skal gi som ikke har noe med det dere lurer på som da er totalt irrelevant, endel private opplysninger som jeg ikke ville av den grunn oppgi og derfor avstår fra å delta i denna undersøkelsen! 

Så enig så enig. Avbrøt selv. De vil nok sikte seg inn på et markedsegment, så derfor ville jeg ikke opplyse om at jeg tjener 3,7 mill i året, er single. og jobber med "annet". Slik info tar jeg betalt for å levere ut. Er jo en pris på alt i dag, så hvorfor ikke også meg? La ellers merke til at når det kom til rangering av kaffemerker, så var Friele forhåndsplassert på topp - og uten at det av websiden fremgikk hvordan man skulle flytte på de. Men det fiksa jeg. Snudde bare skjermen opp ned, da havnet de i riktig rekkefølge i forhold til mine preferanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.