Gå til innhold
  • Bli medlem

sovepose - ikke dun- vår, sommer og høst


turdame

Anbefalte innlegg

Jeg trenger gode råd til kjøp av sovepose, skal brukes vår, sommer, høst. Jeg har forstått det slik at dun er lettest? men må man ikke ha tørketrommel for å vaske disse? Siden jeg ikke har tørketrommel tenker jeg da ikke en dunpose. Jeg er 168 høy, er da 170 cm sovepose lang nok? Jeg er dame og fryser også lett... Har dere forslag til hvilken sovepose jeg bør velge? 

Må også legge til at soveposen skal brukes hovedsakelig i telt. 

Endret av turdame
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min heter Alta Short og kom før damemodellen. Den er noen år gammel. Men jeg er tullete glad i den posen og dens detaljer. Skal jeg ha ny så blir det en ny Alta Lady. 

Men jeg har aldri prøvd dunpose, så har jo ikke så mye å sammenligne med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvor sent på høsten skal du ligge ute? Siden du fryser lett kan det hende du bør velge en varmere pose enn den i første lenke under. Er bruksområdet mest sommer, sen vår og tidlig høst kan Mountain Hardwear Laminina Z, Flame være et godt valg. 

Den har en T-Comfort på -6. T Comfort: oppgir laveste temperatur, relatert til en kvinne (60 kg) skal kunne ha en komfortabel natts søvn.

Mountain Hardwear Laminina Z, Flame er på papiret litt varmere enn Alta, og lettere med sine 1,67kg. Den er mulig litt lang med personlengde på 182cm, selv om det er en kvinnemodell. Her tror jeg det står feil opplysninger hos Hektapåtur da det står 173cm for kvinnemodeller på hjemmesiden til Mountain Hardwear. http://www.hektapatur.no/soveposer-1/3-sesongsposer/mountain-hardwear-lamina-z-flame-2926 og http://www.mountainhardwear.com/womens-laminina-z-flame-21-sleeping-bag-regular-1568341.html?cgid=equipment-sleepingBags-5to20&dwvar_1568341_variationColor=391#start=13

____________________________________________________________________________________________________________________

Skal man ha 1 sovepose som dekker 3 årstider kan temperaturen variere fra mange plussgrader til en del minusgrader. En varm 3-sesongspose vil bli vel varm på varme sommerdager, mens en kaldere pose vil kanskje ikke være varm nok vår og høst.

Denne vil nok holde deg varm vår og høst/senhøst, men være veldig varm om sommeren med T-COMFORT: -9 C https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-laminina-z-torch-sleeping-bag-reg-deep-lagoon.html Det er en pose som er ganske tung med sine 2,09 kg.

Endret av Turlyst
Lagt til varmere Lamina Z Torch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har en egen side med spørsmål og svar når det gjelder valg og stell av poser, også dun, se. www.helsport.no/sporsmal-og-svar-1822.
Se tilsvarende side hos butikken Hektapatur.no: www.hektapatur.no/showpage.aspx?PageID

Ser at Alta Lady veier 1,85kg, T Comfort 0C, TLim -5C, TExt -22C, ( forklaring se www.helsport.no/temperaturmerking ) .

Et alternativ verdt å se på er posene til  Mountain Hardwear. For eks. Lamina Z Flame
www.hektapatur.no/soveposer-1/3-sesongsposer/mountain-hardwear-lamina-z-flame
som bare veier 1,2kg, men med samme temperatur grenser angitt som Alta Lady.  Mountain Hardwear selges av hektapatur.no og fjellsport.no. Lamina Z Flame koster  nå 1599 hos Hektapatur.no ser jeg.

Om du holder døren åpen for dunposer (du kan som Helsport skriver bruke en innerpose/lakenpose - som du vasker litt oftere enn selve soveposen) så har dunposene fra Warmpeace fått god omtale her på forumet.  Modellen Viking 600 veier f.eks. bare 965g i 170cm utgaven og har T-Comfort angitt til -3C for damer, TExt -28C. Tror det bare er Hektapatur.no som selger disse i Norge. Viking 600 koster nå 2.199 ser jeg.

Edit: Setter inn en link til Lamina Z Flame da jeg ser at JanRH ref. til litt tyngre pose med samme navn.

Edit 2: nå ser jeg at jeg så på en herremodell (Lamina), JanRh så på en damemodell (Laminina). Trodde ikke det var noen forskjell hos dette merket, men det er det altså.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jag ska inte rekommendera en specifik modell just nu, men först höra vad du inkluderar i vår och höst?

Det vill säga, förväntar du att det kan bli aktuellt att sova i säcken när det är frost ute?

I så fall handlar det om ett temperaturspann från runt +20 grader till några minus.

Viktigt att tänka på då är att ha ett fullängd glidelås så man kan vädra ut värme på sommaren, eventuellt i kombination med en liner av något slag som kan köpa upp till ett tiotal grader extra på kalla nätter med minusgrader i luften.

Tänk också på att temperatur angiven på soveposen är relativ, så fryser du i samma förhållanden som de flesta damer syns är bekväma kommer du frysa vid noll grader i en säck graderad till noll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.