Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kan eg lese hva planter eg kan spise?


sinder

Anbefalte innlegg

Eg lånte en bok som heter Feltflora på bibloteket som dem sa att du kunne lese hva planter du kan spise i denne boken, men nå etter eg har lest noen sider så står det ikke noe spesielt om du kan spise planten eller ikke i naturen, Eg vill lære meg hva planter/insekter som er giftige og ikke giftige/ og kan spises i en evt overlevelse situtation. Så da lurer eg på om noen her veit om en Norsk bok eller internett side med information om hva planter og insekter vi kan spise i den norske naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aschehoug har sammen med Norges Jeger og Fiskeforbund laget et oppslagsverk bestående av fem bind, hvor jeg tror denne boken som er nr 5 i samlingen, vil gi en god del bra svar på det du leter etter. Boken har også bla info om insekter. Oppslagsverket er innimellom på salg til rundt 550+,-, men regner med at du også kan finne den på enkelte bibliotek. 

Ellers så vet jeg om en side http://norsksurvivalforum.com/ , som har en del med akkurat overlevelse i unntakstilstander og slikt å gjøre. Pleier ikke å henge så mye rundt der selv, men vet de prater en del om slikt ihvertfall.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boka fant nylig veien til bokhylla mi: www.norli.no[....]&catalogId=10051

Jeg fant den på salg til 169,- hos en lokal bokhandler, hos Norli tar de bare 129,- for den nå ser jeg:.

Sitat

Gratis mat
50 ville og velsmakende vekster
Av Ellen-Beate Wollen

Har du noen gang lurt på hvilke planter som er spiselige? Hva du kan plukke med deg av bær, blomster og sopp, og hvilke matretter du kan trylle fram når du kommer hjem?
Denne boka gir deg en oversikt over 50 ville vekster du kan putte i spannet neste gang du går tur, uansett årstid. Alt fra løvetann til granskudd kan spises - i salater og supper, i stuinger og gryter, som syltetøy og krydder. Boken inneholder et mangfold av oppskrifter samt gode råd om sylting, safting, tørking og oppbevaring. Du får også vite hvilke planter som har medisinske egenskaper. Og det beste av alt: Naturens råvarer er ikke bare gratis, de smaker godt og er bra for kroppen også.

ISBN: 9788272015533
Sidetall: 206
Utgivelsesdato: 03.02.2014

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale boken,  overleve på naturens vilkår,  av stefan kallman og harry sepp, på det sterkeste. 

Tar for seg det meste som skal til for å greie seg ute i norden, Mat, ly,, varme, medisin , skader,vann, osv. Den tar for seg  mye annet enn berre mat, som berre er en del av hele pakka for å klare seg ute.  Boken er tuftet på forskning, reelle fakta og lang erfaring. Den er bla. Pensum for spesialsoldater. Denne boka tar for seg det som vil vere reelt og som funker!!

Viss det er mere kryddervekster du er ute etter, altså ikkje noe man får nevneverdig næring av, men som har gode elementer, så er desse bøkene  greie:

Medisinplanter i norge, av rolv hjelmstad og norsk smak, våre ville kryddervekster, av kari vetlesen. 

En annen bok eg gjerne vil nevne er   sjømat fra fjæra, av stein mortensen, arne duinker og fredrik hald.  Den tar for seg ting i fjæra som skjel, krabber, reker ol. Den tar også for  havets planter, altså spiselig tang og tare.

Må igjen poengtere at viss det er en bok du absolut vil ha, er det den første! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lekelysten82 skrev:

Vil anbefale boken,  overleve på naturens vilkår,  av stefan kallman og harry sepp, på det sterkeste. 

Tar for seg det meste som skal til for å greie seg ute i norden, Mat, ly,, varme, medisin , skader,vann, osv. Den tar for seg  mye annet enn berre mat, som berre er en del av hele pakka for å klare seg ute.  Boken er tuftet på forskning, reelle fakta og lang erfaring. Den er bla. Pensum for spesialsoldater. Denne boka tar for seg det som vil vere reelt og som funker!!

Viss det er mere kryddervekster du er ute etter, altså ikkje noe man får nevneverdig næring av, men som har gode elementer, så er desse bøkene  greie:

Medisinplanter i norge, av rolv hjelmstad og norsk smak, våre ville kryddervekster, av kari vetlesen. 

En annen bok eg gjerne vil nevne er   sjømat fra fjæra, av stein mortensen, arne duinker og fredrik hald.  Den tar for seg ting i fjæra som skjel, krabber, reker ol. Den tar også for  havets planter, altså spiselig tang og tare.

Må igjen poengtere at viss det er en bok du absolut vil ha, er det den første! 

Støttes! Denne boka gruser glatt alt som finnes i jungelen av "overleve i naturen" type bøker med SAS-logoer og slikt på fremsiden.
Og det beste av alt. Har du norsk IP-adresse kan den leses 100% gratis her: http://www.nb.no/nbsok/nb/250a670a80c134964f718f88109d0b03#0
For vinterentusiaster er oppfølgeren å finne her: http://www.nb.no/nbsok/nb/70113b005b2e00e005c0868ca0f72438#0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.