Gå til innhold
  • Bli medlem

turkjøkken til nybegynner


turdame

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på det meste her, trenger råd fra dere erfarne. Jeg trenger råd om hva slags turkjøkken jeg bør kjøpe. Forvirret over alt som finnes på markedet i dag. Vil ikke ha for stort, trenger å kunne koke og steke for en til to personer. Skal ha det med på tur i sekken i skog og fjell. Veldig glad for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mest stabile og mye brukte er Trangia. Serie 27 passer bra for 1-2 personer. Minimum må panna være med antistickbelegg. Helst også kjelene. Husk å sjekke at du får varianten med kaffekjele. 27 serien har en kaffekjele som er buet i bunn. Du kan få både gass og en primus multifuel innsats til disse. Magasinets gassbrenner for Trangia går oppi kaffekjelen. Kutter du av løftehåndtaket litt går også det nedi. 27-6 er et bra valg. Jeg har både 25 og 27 med gass. Har du med litt salt og pepper, lighter/flintstål, liten flaske såpe og gryteskrubb. Sleiv med flat side ned som du kutter håndtaket av og tre-steike spade ( plast liker ikke steiking av bacon) kan du lage det meste. Kan ta et bilde av mitt oppsett i kveld om du ønsker det. Du får det meste nedi settet, med unntak av gassboksen.

Er ikke vekta/størrelse så viktig er 25 serien med litt større kjeler bedre å lage mat i.

søk på stormkjøkken på forumet og du finner mere info

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste og letteste sånn jeg ser det er å kjøpe en enkel gassbrenner (helst slangebrenner), ei god stekepanne og en kjele. Da har du det du trenger til å begynne med og så kan du justere etterhvert som du ser hva du trenger. 
Trangia eller Primus-sett er veldig enkelt og greit, men de veier en del og er ikke særlig fleksible, syntes jeg. Mange er uenige med meg ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke temperaturområde er kokeutstyret tenkt brukt?

Når du begynner å nærme deg temperaturer ned mot rundt 0 grader og lavere så kan det utelukke det en del utstyr.

Et annet aspekt er hvor langt skal du bære på det, og hvor mye annet bærer du da på samtidig? Dette har med vekt å gjøre, alle monner drar, så det kan også være et moment å prøve å holde totalvekten nede. Det betyr også at kokeutstyret ikke behøver å bestå av flere deler enn strengt tatt nødvendig, og at en del kanskje kan brukes til flere ting.

Det betyr at dersom du kun bruker pulverkaffe og ikke skal koke kaffe, dvs kun varme vann til Rett i Koppen eller Real turmat, så er kanskje kaffekjele unødvendig. Hvis du ikke skal steke veldig mye, så er stekepanne overflødig. En enkelt gryte med nonstick vil kunne dekke alt dette. Skal du lage flere retter "samtidig", eller rettere sagt om du skal koke "to ting", så trenger du likevel noe å ha det første du kokte i, så det ikke blir kaldt mens du lager det andre. Da kan to gryter være greit, men gjerne med forskjellig størrelse så de passer inni hverandre. 

Pass også på at enkelte gryter kun er eloksert, dvs det er et belegg utenpå som gjør at gryta ikke er "aluminiums grå", dette holder gryta "finere", men er ikke nonstick. Er gryta nonstick er det forskjellig "materiale" utenpå og inni gryta. Skal du koke noe annet en vann er nonstick greit, da kan du også steke i den. Bunnene på turutstyr generelt er tynne, så uansett type, pass på at du ikke har grytene på brenneren uten noe oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[EDIT]: @Omnilite kom meg i forkjøpet mens jeg så etter kjelesett :) 

 Bør vel kommentre at både gass og alkohol har begrensninger mtp temperatur.

Gass funker ned til noen minus, men man bør ha en brenner med forvarmingsrør og mulighet for å ha boksen opp-ned
Alkohol fordamper dårlig når den er kald, så det kan være vanskelig å få fyr på når alkoholen er kald
Bensin brenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigaste er uansett i mi meining vindskjerming. Med den på plass fungerer alt (og ein treng mykje mindre brensel).

Eg ser ofte folk kome på tur med ny, flott og lett brennar, utan å ha tenkt at vindskjerming kan vere lurt. Med eit Trangia-sett er vindskjerming innebygd, så der er det greitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode råd her. Siden du nevner steke i posten din, vil jeg tenke at noe utstyr du kan regulere godt er viktig. Det er og selvfølgelig viktig for småkoking. Selv komplementerte jeg nettop med gassbrenneren kovea spider kjøpt med vindskjerm herfra:   http://www.flatcatgear.com/bobcat-kovea-cooking-system/  ,hans yt prensentasjon https://www.youtube.com/watch?v=jwsh4cbUsmI Jeg har ikke testet dette enda selv, bare så det er sagt.

Den kan brukes opp ned slik at den kan nok tåle lett bruk på vinteren om, ikke for de største snøsmeltingsjobbene. Her er test med infryst  gassbeholder. https://www.youtube.com/watch?v=_xP7Fp8KXp4 Gassbrenneren tennes med gassflaska i oppreist posisjon for så å snues når brennerhode er blitt oppvarmet. Fyren har massevis av videoer ute, som viser alt fra pannekakkesteiking til baking av muffins. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Radiosugge skrev:

Det mest stabile og mye brukte er Trangia. Serie 27 passer bra for 1-2 personer. Minimum må panna være med antistickbelegg. Helst også kjelene. Husk å sjekke at du får varianten med kaffekjele. 27 serien har en kaffekjele som er buet i bunn.

Enig med det som Radiosugge foreslår her. Enkelt å bruke, enkelt å komme igang. Bortsett fra at jeg personlig velger uten antistickbelegg. Men det kan være godt å ha i stekepanna, gitt at du (trådstarter) husker å behandle stekepanna slik du gjør med nonstick panner hjemme, ingen skarpe gjenstander osv.  En oversikt over noen av de valgene du må ta stilling til kan du se hos Trangia trangia.se/att-valja-ratt-trangiakok.  Personlig ville jeg valgt ett sett med gryter i Hardanodisert ultralett aluminium (tåler mer og er noe lettere å renholde en vanlig alu), men med vindskjerm i vanlig ultralett aluminium, f.eks settet 27-7 UL/HA uten kaffekjele, eller 27-8 UL/HA med kaffekjele. Se oversikt på trangia.se/stormkok-trangiakok/stormkok-serie-27/   Spritbrenner følger med. Ville også ha kjøpt en gassbrenner, og da den fra magasinet.no - i stedet for den som Trangia tilbyr som koster noe mer. Hvorfor jeg fortrekker den fra magasinet.no kan du lese om her

De veier litt disse settene, men er nå også fleksible. Det vil si dersom du bare skal på en kjapp helgetur og vet du primært bare vil koke opp vann til kaffe, koke suppe osv, så legger du hjemme de delene du ikke trenger. Samme gjelder gass- vs spritbrenner, du trenger ikke drasse med deg begge brennerene hele tiden, men velger ut fra forhold og preferanse.

Uansett hva du velger, priser kan du bl.a. sjekke med søk på prisjakt.no, Eks: www.prisjakt.no/#rparams=ss=trangia 27 ULHA

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Tenk over storleik på brennarhovudet, mtp steiking. Eg synes Primus Gravity et fin til matlaging i tre sesongar. 

Godt poeng det. Kan også tenke på diameter på gryter i forhold til flammespredningen, se http://randulfvalle.no/koketid/ men da blir det kanskje litt mange variabler å ta hensyn til for en nybegynner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og hjelp alle sammen, jeg skal lese nøye alle gode råd og sjekke ut alle linker. 

Ja vis gjerne bilde ☺️ Radiosugge.

Jeg ønsker å lage mat ute hele året, men på vinteren vil det nok bare bli på dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par videoer til for nybegynnere:

Trangia - The Moive: www.youtube.com/watch?v=jIitXB68LXg

Stormkjøkken: www.youtube.com/watch?v=ioXMd3X33l8

Trangia med multifuel: www.youtube.com/watch?v=39RfXfuVj2g

Use the Winter attachment (for spritbrenneren): www.youtube.com/watch?v=AWw8hppj94g
(vintertilsats/forvarmingsdel kan man enten kjøpe eller lage selv av blikkboks eller folie o.l. )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt bilder. Den lille kaffekjelen blir rimelig full. Har i tillegg til å kappe håndtaket, presset tuten på kaffekjelen en tanke inn slik at den går i bunn av den kjelen den står i, det blir da bedre plass til sleiv og steikespade. Har også en microfiberklut til å tørke med mellom kaffekjelen og innerste kjelen. Hele pakka mi veier 1104 gr, i tillegg kommer gassboks. Det er flere stormkjøkken fra Trangia på finn. Følger du med litt får du et lite brukt/ubrukt for 2-300kr. Gassbrenner kan du kjøpe på e-bay for 107kr inkl porto. Den ser helt like ut som den magasinet selger. Vintergass virker fint ned til mange minus. Teoretisk ned til -27 gr i  praksis langt nok ned for de fleste turer. 

Gassbrenner link

IMG_1177.JPG

IMG_1178.JPG

IMG_1179.JPG

IMG_1180.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, marihøna skrev:

Det viktigaste er uansett i mi meining vindskjerming. Med den på plass fungerer alt (og ein treng mykje mindre brensel).

Og der har man fordelen med "slangebrennere", for da kan vindskjermen omslutte brenneren helt, uten tanke på at gassboksen, brennstofftanken eller -flaska blir farlig varm. Der ligger jo faren med "for tett" vindskjerming av toppmonterte brennere. Unntakene der er toppmonterte brennere av typen som kommer med innebygd skjerm, som bare skjermer selve brenneren - ikke boksen/tanken under. Som f.eks. Jetboil, MSR Reactor og MSR Windburner.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.