Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme fjellskisko


ksverd

Anbefalte innlegg

Fra før av har jeg et par Alfa Core, en lærstøvel jeg har vært veldig fornøyd med, bortsett fra at jeg fort blir kald på beina - uansett skotøy. 

Jeg skal krysse Hardangervidda og vet at jeg kommer til å fryse på beina, så her må jeg investere i noe bedre. Jeg har et ønske om å kunne dra på lengre og kaldere turer om vinteren og må derfor ha noe varmt. Ordentlig varmt. 

Hva kjøper jeg og hvorfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er skiskoene så store at du får plass til både et par tynne og tykke ullsokker i de? Hvis ikke bør du vurdere å gå opp en størrelse eller to. 

Og så har jo skiskoprodusentene sko i ekspedisjonsklassen til noen relativt heftige priser f.eks Alfa Polar A/P/S https://www.alfa.no/shop/skisko/expedition/polar-a-p-s

For de aller fleste holder det å ha store nok normale skisko.

Blir det kaldt, som i under -20C, bruker mange dampsperresokker mellom sokkeparene. Dampsperresokkene slipper ikke ut fuktighet så skoene holder seg tørre og man kan skifte til tørre sokker hvis man begynner å fryse. Noen bruker store brødposer på beina, men vinmonopolets handleposer har en veldig fin størrelse og koster vel rundt en krone per stykk. Ellers så har Exped noen ferdiglagde sokker med litt lengre holdbarhet som normalt koster to-tre hundrelapper http://www.exped.com/norway/en/product-category/sleepingbags/vbl-socks-s - jeg har ikke prøvd disse, så om de er mer knotete enn plastposer vet jeg ikke.

Og så vil jeg slå et slag for duntøfler i teltleir om vinteren. Det er helt magisk å komme i leir om kvelden når man skifter til tørre sokker og trer på seg duntøflene. Varm og god på et øyeblikk. Eksempelvis har jeg disse http://www.westernmountaineering.com/down-garments/booties/expedition-booties/ - høye tøfler med vindstopper og snøring i topp, samt vanntett og litt ruglete såle som man fint kan tumle rundt i leir med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren er størrelse og isolasjon alfa og omega.

Alternativt 1: Store skisko muligjør billigste form for isolasjon : sokker og tykkere såler, lett å bytte eller tørke og eventuelt dampsperresokk for å unngå våte og etter hvert stive sko. I tillegg kan du sprelle med tærne for å holde varmen.

Alternativ 2: Sko med god isolasjon (dyre, "smalt" bruk, men ofte tilpasset ekstrem bruk, kulde og pulktrekking). Kan bruke tynnere sokker (bedre passform) og dampsokk. Her ville jeg sett etter modeller med innersko (for lettere tørk).

Alternativt 3: Isolasjon utenfor skoen (samme sko kan brukes til mye og man legger til isolasjon etter type tur og kulde): gode vintergamasjer som også varmer leggene bra (type berghus Yeti Exteme Pro kr 1400,-) eller tåladder/østerdalssokk.  https://www.forsvarsbrukt.no/p-983-tladder.aspx for 120 kr og litt tilpasning kan du fint tåle 10-15 grader mer. Har selv brukt de på kalde Svalbard turer, og så er de kjempekule :-) .

Alternativ4: Såler med varme (kjemisk eller med batteri).

Siden du allerede har ett par sko som du liker ville jeg tenkt Alternativ 3 med en eller annen gamasjeløsning. Dersom du alltid fryser, kan du lime på Yeti'ene så har du en robust og komplett løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å gå opp en størrelse eller to slik at jeg får plass til innersko, men jeg er så usikker på komforten da jeg ser for meg at det vil bli stramt over det partiet før tærne? Gode gamasjer har jeg, men det er bestandig tærne som får seg en trøkk. I skoene jeg har fra før passer det ikke med mer såle, da blir de for trange. Ikke for korte, men for trange. 

Såler med varme er et godt alternativ, men ikke på lange turer. Og da snakker jeg om over to uker i skoene. 

Jeg ser at jeg må fikse meg dampsperresokker, enten på polet eller med hjelp av Exped :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ksverd skrev:

Jeg har vurdert å gå opp en størrelse eller to slik at jeg får plass til innersko, men jeg er så usikker på komforten da jeg ser for meg at det vil bli stramt over det partiet før tærne? Gode gamasjer har jeg, men det er bestandig tærne som får seg en trøkk. I skoene jeg har fra før passer det ikke med mer såle, da blir de for trange. Ikke for korte, men for trange. 

Såler med varme er et godt alternativ, men ikke på lange turer. Og da snakker jeg om over to uker i skoene. 

Jeg ser at jeg må fikse meg dampsperresokker, enten på polet eller med hjelp av Exped :P 

Vanlig gamasjer dekker IKKE fronten på skoen, men det gjør Berghaus Yeti Extreme eller tåladder. Det er jo der man lettest fryser. Yeti Extrem har i tillegg isolert padding over store deler..

Innspill: kjøp ett par Yeti extrem som du helst limer til skoene langs kanten (ja de fleste gjør det :-) ), da behøver de ikke være så trange at de risikerer å klemme inn skoen. Så kan du selve legge til litt tynt sitteunderlag isolasjon akkurat rundt og over tåpartiet under gamasjen dersom gamasjen ikke varmer nok. Da har du radiator løsning. Og for leisko bruker jeg Forsvarets fotposer med nedre del i gummi, liggeunderlag til tykke såler og tykke dyn/syntetiske sokker. Da har føttene det godt å varmt.

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, PTG skrev:

Vanlig gamasjer dekker IKKE fronten på skoen, men det gjør Berghaus Yeti Extreme eller tåladder. Det er jo der man lettest fryser. Yeti Extrem har i tillegg isolert padding over store deler..

Innspill: kjøp ett par Yeti extrem som du helst limer til skoene langs kanten (ja de fleste gjør det :-) ), da behøver de ikke være så trange at de risikerer å klemme inn skoen. Så kan du selve legge til litt tynt sitteunderlag isolasjon akkurat rundt og over tåpartiet under gamasjen dersom gamasjen ikke varmer nok. Da har du radiator løsning. Og for leisko bruker jeg Forsvarets fotposer med nedre del i gummi, liggeunderlag til tykke såler og tykke dyn/syntetiske sokker. Da har føttene det godt å varmt.

Jeg har et par gamasjer som dekker skoen. Disse tror jeg ikke at jeg har brukt noen gang og hvis du er interessert i dem så kan du få dem gratis mot å betale for frakt / porto. 

39_767420556.jpg39_-799349148.jpg39_1700651675.jpg39_-2095781108.jpg39_63564630.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er fotposer til å trekke utenpå skoene. Disse er beregnet på å bruke når man ikke har ski eller truger på beina, men bakser rundt i snøen, enten for å grave en snøhule, sette opp telt eller bare ta en matpause. De er fôret med tykt ullstoff nederst rundt skoen og er varme samtidig som de hindrer snøen i å smelte på utsiden. Du unngår da at snøen som fester seg rundt beina smelter og gjør skoene våte.

 

DSC_0118B.jpgDSC_0120B.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg liker å eksperimentere:

Det kunne være mulig å få et foret neopren sko overtrekk til ved å bruke et overtrekk til sykkel sko? Det trenger vel ikke trekkes hel ned over spissen av skiskoen eller evt. klippe litt til?  En rimelig løsning fra biltema:  http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Klar-og-sko/Skoovertrekk-2000019292/  hvis du ikke finner noe fra Forsvarsbrukt.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, elgen skrev:

Hei

Jeg liker å eksperimentere:

Det kunne være mulig å få et foret neopren sko overtrekk til ved å bruke et overtrekk til sykkel sko? Det trenger vel ikke trekkes hel ned over spissen av skiskoen eller evt. klippe litt til?  En rimelig løsning fra biltema:  http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Klar-og-sko/Skoovertrekk-2000019292/  hvis du ikke finner noe fra Forsvarsbrukt.

Elgen

Problemet er nok størrelsen, selv de største er antagelig for små om man bruker feks 45 i skistøvler.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, qwer993 skrev:

Problemet er nok størrelsen, selv de største er antagelig for små om man bruker feks 45 i skistøvler.

Ja, det er selvfølgelig korrekt, men @ksverd, som opprinnelig spør er tilsynelatende en dame - neppe med str. 45. Hun sir heller ikke noe om det er NNN eller 75 mm. Så vidt jeg kan se på www.alpha er det NNN, som normalt er smalere enn 75 mm.

Biltema har overtrekk til str. 45-46 som vel kunne gå på en 40 - 42? damestøvel??? Jeg ville ta støvelen  med på Biltema og sammenligne.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 19.10.2016 at 10.02, REs skrev:

Jeg har et par gamasjer som dekker skoen. Disse tror jeg ikke at jeg har brukt noen gang og hvis du er interessert i dem så kan du få dem gratis mot å betale for frakt / porto. 

39_767420556.jpg39_-799349148.jpg39_1700651675.jpg39_-2095781108.jpg39_63564630.jpg

Ja takk, det er verdt et forsøk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.10.2016 at 17.28, elgen skrev:

Ja, det er selvfølgelig korrekt, men @ksverd, som opprinnelig spør er tilsynelatende en dame - neppe med str. 45. Hun sir heller ikke noe om det er NNN eller 75 mm. Så vidt jeg kan se på www.alpha er det NNN, som normalt er smalere enn 75 mm.

Biltema har overtrekk til str. 45-46 som vel kunne gå på en 40 - 42? damestøvel??? Jeg ville ta støvelen  med på Biltema og sammenligne.

Elgen

Jeg syns ideen er god og er kanskje verdt et forsøk 😊 Mine fjellskisko er i str. 38, så jeg vil tro at det er mulig og få det til 👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.