Gå til innhold
  • Bli medlem

Easyfuel lekkasje fra slangen


virrma

Anbefalte innlegg

På helgens tur oppdaget jeg en lekkasje fra slangen på min gode, gamle Primus Easyfuel. Det forklarer nok også hvorfor forbruket har vært så høyt de siste turene. Jeg tenkte at det bare var kulda. Nå ble det raskt et akutt problem, for spruten sto ut av slangen og lekkasjen ble tydelig større for hver gang jeg tente på. Selvsagt brukte jeg den bare på god avstand fra teltet etter at jeg oppdaget problemet, og det var nok greit. Et par ganger begynte det å brenne fra lekkasjestedet. Jeg endte opp med å tigge varmt vann av folk jeg passerte tilfeldig for å få tilberedt realen min....

Brenneren er vel drøyt 10 år og har vært mye brukt, så det er kanskje ikke så mye å si på at den må byttes. Jeg funderer likevel på hvor sårbar jeg hadde vært hvis dette hadde skjedd på en lengre tur i et mindre trafikkert område. Hvordan kvalitetssikrer dere denne typen utstyr? Jeg har ikke sett noen utvendige tegn til slitasje på slangen før denne helgen. 

Jeg vet for øvrig at jeg kan få kjøpt ny slange, men jeg er litt skeptisk til om det kan være ytterligere slitasje på brenneren. Går uansett over til bensin nå, så kan tenke på akkurat det helt til våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, virrma skrev:

På helgens tur oppdaget jeg en lekkasje fra slangen på min gode, gamle Primus Easyfuel. Det forklarer nok også hvorfor forbruket har vært så høyt de siste turene. Jeg tenkte at det bare var kulda. Nå ble det raskt et akutt problem, for spruten sto ut av slangen og lekkasjen ble tydelig større for hver gang jeg tente på. Selvsagt brukte jeg den bare på god avstand fra teltet etter at jeg oppdaget problemet, og det var nok greit. Et par ganger begynte det å brenne fra lekkasjestedet. Jeg endte opp med å tigge varmt vann av folk jeg passerte tilfeldig for å få tilberedt realen min....

Hum, hum

20160527_090444 (480x640).jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen kløpper på slangebrennere, men mulig Primus selv kanskje kan svare på dette? Jeg pleide ofte å spørre om ting hos hovedkontoret i Lillehammer via mail.

Uten at det er noe fasit-svar, så ville jeg gjette på at spesielt o-ringer og slangen er utsatte ferskvaredeler, som tørker ut etter en viss tid og sprekker opp ved bevegelse. Plastikkpumpen til Primus er nok også ikke evigvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig skifte slangen hvis den lekker. Slike slanger er trukket med en vevd metallstrømpe og det er ikke lett å se om gummislangen på innsiden er dårlig. Det er bare å fyre så lenge det går, og når den begynner å lekke så må den skiftes. Ellers er det lurt å skaffe seg et reparasjons sett. Da har du de delene som vanligvis svikter og hvis du har dette settet med deg på tur så kan du fikse på stedet hvis noe ryker. 

Jeg pleier alltid å teste primusen hjemme før jeg drar ut på tur. Ikke før kortere turer og dagsturer, men når brenneren begynner å bli gammel så er det alltid lurt en en testrunde i ny og ne. 

Jeg tror nok at du må betale mellom 300 og 400 kroner for en ny slange og så koster et rep sett like over 300,- En ny Easy Fuel II koster kr. 800,- på fjellsport.no så da blir det vel et spørsmål om det kanskje er like lurt å kjøpe en ny. Den varer sikkert i ti nye år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig så varer slike slanger i mer enn 10 år ved forsiktig bruk, men uhell som å tråkke på slangen, få knekk på slangen o.s.v. forkorter levetiden.

Ja oringer og alt av gummilignende stoff eldes.  En omgang med silikonfett hvert år forlenger levetiden på det meste slikt, men det er kanskje like greit å bytte ut hele settet når det begynner å modnes.  Jeg bare hater å kaste noe!  Selvsakt ville jeg derfor reparert på Easyfuelen, men om det egentlig er en smart ide kan sikkert diskuteres.

Det finnes jo helt greie alternativer, men en vil alltid savne noe ved det man var vant til.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo billige brennere som gjør at du fint kan kjøpe en ny hver sesong, selv om jeg egentlig ikke anbefaler bruk og kast. I en annen tråd skrev jeg dette:

Du kan jo være forsøkskanin med denne slangebrenneren? http://tinyurl.com/jf82kn4

eller http://tinyurl.com/jn9zcaw

eller denne http://tinyurl.com/h2ebmdc ca kr 100 hjem i posten

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, dsk skrev:

Det finnes jo billige brennere som gjør at du fint kan kjøpe en ny hver sesong, selv om jeg egentlig ikke anbefaler bruk og kast. I en annen tråd skrev jeg dette:

Du kan jo være forsøkskanin med denne slangebrenneren? http://tinyurl.com/jf82kn4

eller http://tinyurl.com/jn9zcaw

eller denne http://tinyurl.com/h2ebmdc ca kr 100 hjem i posten

 

dsk

Du må ikke tipse om billige brennere, jeg har allerede de brennerne jeg trenger og enda noen flere. Jeg har litt problemer med å holde meg unna slike ting og derfor har jeg også erfart at det dyreste ikke alltid er det beste, men det billigste er som regel alltid dårligst.

Jeg kjøpte en gang en "multifuel" brenner med forvarming av gassen til bruk ved fyring med gass vinterstid. Denne brenneren måtte gjennomgå omfattende reparasjoner allerede første gang jeg forsøkte å fyre den opp. Etter diverse reparasjoner ble det ganske raskt klart at den ikke virket tilfredsstillende på annet enn gass. Men den var jo veldig billig da.

 Jeg tror kanskje at det er tryggere å kjøpe billige gassbrennere enn multifuel brennere. Det er mye enklere teknologi i en gassbrenner. Jeg har en enkel billig gassbrenner som fungerer helt fint. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, REs skrev:

Du må ikke tipse om billige brennere, jeg har allerede de brennerne jeg trenger og enda noen flere. Jeg har litt problemer med å holde meg unna slike ting og derfor har jeg også erfart at det dyreste ikke alltid er det beste, men det billigste er som regel alltid dårligst.

Jeg kjøpte en gang en "multifuel" brenner med forvarming av gassen til bruk ved fyring med gass vinterstid. Denne brenneren måtte gjennomgå omfattende reparasjoner allerede første gang jeg forsøkte å fyre den opp. Etter diverse reparasjoner ble det ganske raskt klart at den ikke virket tilfredsstillende på annet enn gass. Men den var jo veldig billig da.

 Jeg tror kanskje at det er tryggere å kjøpe billige gassbrennere enn multifuel brennere. Det er mye enklere teknologi i en gassbrenner. Jeg har en enkel billig gassbrenner som fungerer helt fint. 

 

 

Jeg ber så meget om unnskyldning for evt kjøpepress, og har absolutt ingen motargumenter.

Jeg kjenner meg nok litt igjen også.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.