Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i oktober


Fjellvann57

Anbefalte innlegg

Hei, mitt første innlegget inne. Har tenkt meg på fjellet her i Salten området i disse oktoberdager i et utrolig vakkert høstvær. Er i tvil hvorvidt jeg skal ta med meg fiskeutstyr for fiske i fjellvann nå i oktober, om ørreten biter eller har den gått i hi.  Noen kyndige fiskere som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først , sjekk om det er lov til å fiske der du har tenkt deg. Mange plasser er fredet nå pga gytetid.

Er det åpent så hold deg borte fra bekker og utløp av disse da gytefisk samler seg der. Får du eventuelt ferdig gytt fisk så sett dem ut igje da de har liten matverdi. 

Ellers så spiser ørreten på denne tiden av året , men periodene med bett er ofte litt mere intense og korte enn på sommeren. Til gjengjeld er fisken i topp kondisjon og gir topp fight i det kalde vannet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder er det faktisk slik @lars p beskriver, jeg vet ihvertfall at Langsua Nasjonalpark praktiserer dette. "I sjøer og tjønn er fiske tillat hele året, men forutsatt at fisket foregår mer enn 50 meter fra fiskeførende innløps- eller utløpsos i perioden f.o.m. 11. september t.o.m. 15. oktober", dette står på Inatur.no sin side.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.