Gå til innhold
  • Bli medlem

Mektig utsikt fra Hallingskarvet


Isak Knutsen

Anbefalte innlegg

                               Mektig utsikt fra Hallingskarvet

Det er høstferie, og fremdeles ganske lange dager. Denne årstiden er fantastisk å være på tur i, spesielt syntes jeg de høstfargede trærne er fine. På Sørlandet hvor jeg bor er akkurat høsten startet, men på Ustaoset nær Geilo er den godt i gang. Trærne er gule, røde og oransje og det er minusgrader om nettene. Snøen har bare kommet på de høye toppene i området, men det er ikke lenge til alt er helt hvitt.

Hallingskarvet i kveldslys.jpg

                                                        Hallingskarvet i kveldslys

Hallingskarvet er en veldig kjent tur, og i 2006 ble det opprettet en nasjonalpark rundt Hallingskarvet. Det høyeste punktet på Hallingskarvet er Folarskardnuten som ligger 1933 moh. Hele ryggen er 35 kilometer lang og går fra Geilo og vestover.

Dagen etter, klar for tur mot Hallingskarvet.jpg

                                              Dagen etter, klar for tur mot Hallingskarvet

Planen denne gangen var ikke å gå over hele den 35 kilometer lange ryggen, men å gå fra Prestholtseter og opp Prestholtskaret og deretter videre på nedsiden langs Hallingskaret.

Presthohtsetra.jpg

                                                                 Prestholtsetra

Setra hvor turen startet var over tregrensa og dermed lett å få god utsikt her i flott høstvær.

Skilt.jpgStein, narsjonalpark Hallingskarvet 2006.jpg

Stigningen oppover begynte ganske slakt, men det ble raskt brattere. Det har vært Sherpaer som har lagt trapper store deler av turen opp fra Prestholtseter for å spare naturen for slitasje noe som gjorde turen mye enklere.

Trapper.jpg

                                  Respekt for Sherpa-gjengen som har fått til dette

På ca. 1600 moh stoppet jeg ved en utsiktsplass og tok noen bilder og fikk i meg noe mat. Utsikten var fenomenal, blant annet kunne jeg se Gaustatoppen i det fjerne.

Flott utsikt.jpg

                                                               Flott utsikt!

Gaustadtoppen.jpg

                                      Gaustadtoppen utrolig nok synlig herfra også!

I retning mot Hardangervidda kunne jeg se et lite lag med snø. Den snø og isdekte Hardangerjøkulen var også synlig herfra. Her var det ikke mye snø, men noen flekker var det likevel her og der.

Hardangerjøkulen.jpg

                                                            Hardangerjøkulen

Etter omtrent 2000 trappetrinn var jeg nede der hvor jeg startet, da kjente jeg det litt i lår og legger.

Reinlav og Kvitkrull.jpg

                                                  Mye Reinlav og Kvitkrull

Videre gikk jeg vestover fra Prestholtseter og mot Ustevannet, som er ca 10 kilometer.

Langs Hallingskarvet.jpg

                                                              Langs Hallingskarvet

Utsikten og været var fantastisk utover vidda.

Hytta til Arne Næss.jpg

                                                                Hytta til Arne Næss

Stien mot Ustevannet var veldig stilig fordi den gikk på nedsiden langs Hallingskarvet med nydelig sollys i fjellet og topp utsikt mot Hardangervidda sørover.

Krysser liten elv.jpg

Her oppe er det ikke lenge til landskapet er hvitt og dekket av snø. Om nettene er det minusgrader, og noen av vannene er allerede dekket av is.

spor etter rype.jpg

                                                                Spor etter rype

Etter en kanon-tur var jeg nede ved Ustavannet. Jeg syntes turen var varierende, den startet bratt, så slakt og mot slutten gikk det behagelig nedover med utsikt mot myke fjell i sør og det steile mektige Hallingskarvet ved siden av. Det er fremdeles høstferie, så følg med! Det kommer flere turer, og nå går ferden videre 5-6 timers kjøring nord-øst for Geilo…

Haukugle.jpg

                                 Haukugle mener jeg...rett etter avgang fra Ustaoset

Les tidligere turer her!

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så digg å være på fjellet om høsten, lufta er så frisk og klar! Fin liten rapport :) Og Haukugla er på plass flere steder om dagen ser jeg, så et par på hytta også samt bilder fra Skrim av noen som hadde kommet på en - den er dagaktiv så er lettere å få sett enn de andre i slekta regner jeg med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.