Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongs dunpose (vår, ettersommer og høst)


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Jeg skal ha ny 3-sesongs dunpose, og valget står mellom Rab Neutrino 600 og Mountain Equipment Xero 550. Begge er top of the line.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-xero-550-true-red.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-neutrino-600-fiery-red.html

Jeg får en bra pris. Bruksområde er vår, ettersommer og høst. Noen som har erfaring? Er mest redd for at de kan bli for varme. Rab bruker Pertex Quantum, mens ME bruker He30 ripstop. Ingen av dem er vanntette, men DWR behandlet. Rab har impregnert dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har både Xero 200 og 300, men ikke 550. Bruker nesten alltid 200 pga vekt/volum, dog med ullundertøy ned mot null grader(litt kjølig til tider), og alltid oppblåsbart underlag. Ja, xero er varme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Er nok best egnet mellom rundt +5 og T-limit. Blir det varmere er glidelås kjekt å ha. Både Xero 200 og 300 er mer sommerposer. Xero 300 kan brukes litt lenger med T-limit på -2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xero 550 har 3/4-glidelås og det var grunnen til at jeg kjøpte en annen pose (marmot helium). Kort glidelås fører til at det er vanskeligere å bruke posen som dyne i varme netter. Føttene blir fort for varme når de ikke slipper ut av posen, så det blir redusert fleksibilitet synes jeg. Men nå ser det jo ut til at rab-posen du linker til også har kort glidelås?

Ellers må en 3-sesongpose gå ned til noen minus synes jeg, ellers er det en sommerpose og ikke 3-sesong. Isolasjonsevnen reduseres dag for dag pga fuktopptak når forholdene er ugunstige, så T-comf er mer reell en T-lim. Det er stor forskjell på første og sjette natten under vandring når kroppen er sliten og tørkeforholdene dårlige, hvis det er ved slike turer posen skal brukes. En 3-sesong pose bør ha høy dunkvalitet og veie rundt 1kg etter min mening, da bærer man dessuten mer dun enn stoff når man er på tur.

Endret av qwer993
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@TessatrollSer at mange her anbefaler Warmpeace. Det er nok knall poser☺

Med mine 181cm må jeg kanskje ha large i Warmpeace -Viking 600? Bare den ikke bli for vid da jeg er ganske slank.

Størrelser:
Short: For personer inntil 170cm
Reg: For personer inntil 180cm
Large: For personer inntil 195cm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Turlyst

Jeg har bestemt meg for en av disse to

https://rab.equipment/uk/neutrino-600 eller https://rab.equipment/uk/neutrino-400 Tenkt bruksområde er vår, ettersommer og tidlig høst (+10 til -3/-4)

Jeg har en Rab Summit 800 fra før, som dekker senhøst og lett vinter (Rab Sleep Limit på -15). I tillegg har jeg en tung Bergans 3-sesongs fiberpose (varm og ganske komprimer bar). Jeg bruker alltid silkeliner eller Sea to Summit Reactor, i tillegg til ull-undertøy og lue ved T-Limit / Rab sleep limit. Vanligvis har jeg det varmt nok ved T-Limit, men jeg blir jo eldre jeg også :)

Vil en 600 grams dunpose bli for varm? Holder det med 400 grams dunpose? Uff.........ikke lett å velge sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til temperaturen du har satt der og i og med at du har sea to summit reaktor hadde jeg ikke vært i tvil, jeg vill valgt 400g versjonen. 600g vil bli for varm med en gang temperaturen stiger litt over 0 grader. Samtidig er det liten forskjell på 800g og 600g, så de posene vil da overlappe hverandre for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
15 minutter siden, tklami skrev:

Til temperaturen du har satt der og i og med at du har sea to summit reaktor hadde jeg ikke vært i tvil, jeg vill valgt 400g versjonen. 600g vil bli for varm med en gang temperaturen stiger litt over 0 grader. Samtidig er det liten forskjell på 800g og 600g, så de posene vil da overlappe hverandre for mye

Fornuften min er enig med deg, så da bør jeg høre på deg og fornuften :) Med Sea to Summit Reactor, ull-undertøy og lue bør jeg kunne ha det varmt nok i 4-5 minus med Rab Neutrino 400 (T-Limit -3 og Rab Sleep Limit -4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo smak og behag dette, men jeg ville gått for 600'en. Jeg tror ikke den blir for varm siden du spesifiserer ettersommer og da utelukker de varmeste sommernettene. Men vi har jo forskjellige rutiner, jeg foretrekker å åpne glidelåsen i fotenden med et par cm kontra å måtte kle på seg for å sove behagelig.

Oppsettet mitt er for øvrig en -15C-pose som jeg bruker til omtrent alt i barmarksesongen (samt milde vinternetter) og en 0C-pose som kun er med ved akutt sommervarme. Det er lite som ødelegger turglede så mye som å fryse når man sover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Posen er sikkert allerede kjøpt inn, men skriver dette for alle andre som eventuelt måtte søke seg frem til denne tråden :)

Jeg har en rab neutrino ENDURANCE 600, og vil si at det er min aller mest anvendelige pose. den veier noen gram mer enn vanlig neutrino, men endurance-stoffet har reddet meg mer enn én gang med sine vannavvisende egenskaper. jeg benyttet posen senest i forrige uke på en kald tur med mye rim fallende ned fra tarpen, og posen holdt seg like tørr og fin.

Ellers så er posen meget bra i bruk, med gode snøringsmuligheter og en feit og god "dunklaff" langs glidelåsen. pakkposen er også en av de bedre jeg har kommet over.

Temperaturmessig holden den i stor grad det den lover, så lenge man er nøye med å riste duna godt på plass før man legger seg. jeg har sovet ned i 8-9 minusgrader uten problemer, med superundertøy på.

Jeg er 183 cm, 90kg og passe bredskuldret, og regular passer meg perfekt.

Fin pose å bruke utenfor pulksesongen, når vekt og volum spiller en større rolle.

Kombinert med isolert fjellduk holder den frem til det er på tide å finne frem mammut denalien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@Dante Endurance ytterstoffet er meget bra - samme som på min Rab Summit 800. Har forsatt ikke kjøpt da jeg er i tvil om det er 400 gram eller 600 gram dun. Er litt redd for at 600 gram med fill power 800 blir vel varmt i plussgrader.

Rab Neutrino 400 eller Rab Neutrino 600. Alternativt Mountain Equipment Helium 400 eller Helium 600. Rab Neutrino er litt romsligere enn ME Helium, noe som teller. Takk for at du deler hvordan du opplever plassen i soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stoff som overgår Endurance stoffet med tanke på fuktighet er GWS til Western Mountaineering, der preller vann av. 

På vintertur i samme telt, med nye poser kunne jeg børste av fuktigheten på min Antelope GWS, på Rab Andes posen ved siden av så stoffet "vått ut".

Imidlertid begynner GWS serien med comfort temp på -9 og kaldere, så til sommer/høst blir det overkill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite WM-poser er veldig bra. Savner en oversikt over hvor godt de "vantette" stoffene puster. Hverken Rab eller Mountain Equipment har slike data på sine hjemmesider, heller ikke Western Mountaineering.

Jeg har mer eller mindre gått bort i fra ettersommer-bruk da jeg har ME Xero 300 til dette formålet.

Nå er jeg heller ute etter dunpose til vår, høst og vinter, dvs. mars/april og september til desember. 600 gram, 800 gram eller 1000 er jeg usikker på. Føler at 800 gram er det rette, men at 600 gram med høy fillpower kan være godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å sjekke ut Feathered Friends 880g variant som har fill power på 950, som vel faktisk er nærme top of the line. http://featheredfriends.com/swallow-ul-down-sleeping-bag.html  Feathered-folka kan tilpasse posen til dine ønsker også dersom du har noen. 

Fikk den anbefalt av min bror som har flere poser fra Feathered som han bruker på høye fjelltopper rundt i verden. Han sier Feathered knuser standardposer på det meste unntatt pris. Vurderer denne selv nå til omtrent samme bruk som trådstarter beskriver. Uansett fin tråd med gode tips. 

 

Det sagt så drømte jeg om Rab på 90-tallet og har litt lyst til å realisere den drømmen nå som jeg kan....

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.