Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal nasjonalparker verne?


martin.m

Anbefalte innlegg

Leste i dag en artikkel på NRK https://www.nrk.no/nordland/_-gir-gront-lys-for-jakttrening-pa-morlose-bjornunger-1.13168353 om jakttrening av hund som skal foregå innenfor et vernet område.

Det at man i utgangspunktet gjør det nå i oktober er ille nok, rett før hietablering og vintersesong (i Sverige avsluttes jakt 30. sept. nettopp grunnet dette). Men det som får meg virkelig til å stusse er tanken: hva er formålet med verneområdene våre?

Er formålet at vi skal verne det vi liker, det vi synes noe om? I min verden er et område vernet for at mangfoldet i naturen selv skal få bevares.

Dersom man ser på formålet for akkurat Junkerdalen da den ble vernet står det å lese:
"§ 2.Formål

Formålet med Junkerdal nasjonalpark er:

-å bevare et stort og tilnærmet urørt naturområde som sikrer biologisk mangfold med økosystemer, arter og bestander, geologiske forekomster og kulturminner. Spesielt viktig er det unike plantelivet.

-å stimulere til opplevelse av natur og landskap med få eller ingen inngrep gjennom utøving av tradisjonelt og enkelt friluftsliv.

Ivaretakelse av naturgrunnlaget innenfor nasjonalparken er viktig for samisk kultur og næringsutnyttelse. Området skal kunne brukes til reindrift."

I paragraf 3 står det også spesifikt om vern av fauna:

"3.Dyrelivet

3.1Vern av dyrelivet

Dyrelivet, herunder hi, reir, hekke-, yngle- og gyteplasser er fredet mot skade og unødvendig forstyrrelse. Utsetting av dyr på land og i vatn er forbudt. Kalking i vassdrag må ha særskilt tillatelse."(https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/2004-01-09-8)

Spesielt første setning i § 3.1 må jo være brutt i dette tilfelle.
Er det bare meg som er helt på vidda her og tenker at slik som det er vedtatt strider mot verneformål og selve tanken på hva en nasjonalpark skal være? Jeg er ikke prinsipielt imot jakt på bjørn som man tidligere definerte som slagbjørn, men her er det jo overhode ikke snakk om dette.
Jeg gremmes over vår "forvaltning" av natur her i landet for tiden. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damen fra nasjonalparkstyret som fremmet forslaget om å gi tillatelse til dette har antagelig ikke natur som hovedagenda:
Siv Mossleth (født 4. april 1967) er en norsk lokalpolitiker for Senterpartiet. Hun er varaordfører i Saltdal kommune fra 2011. Mossleth driver kursfirmaet Utviklingsfokus[1] og har skrevet boka Bygdeutviklere i Nordland – ny næringsutvikling i landbruket (Orkana forlag 2009)[2]. Hun er også gårdbruker.
Siv Mossleth er fylkestingsrepresentant 2015 - 2019. Medlem av komite for plan og økonomi.

Hun kunne vært en trojansk hest i nasjonalparkstyret, men at forslaget hennes blir enstemmig vedtatt i styret tyder på at hele styret mangler innsikt.

Den største trusselen mot norsk natur er et ensidig fokus på næringsutvikling og næringsliv. Hovedeksponentene for dette ser ut til å være Høyre og Senterpartiet.

Endret av qwer993
feil font
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei @martin.m, du er ikke alene. Vi er nok flere som ikke er veldig fornøyd med forvaltninga, enten det nå er naturen, eller rovviltet. I mine mørkeste stunder mistenker jeg at det i sentrale stillinger er sørget for at de som sitter der har den "rette" innstillingen. Desverre er det du linker til ikke enestående.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, qwer993 skrev:

Damen fra nasjonalparkstyret som fremmet forslaget om å gi tillatelse til dette har antagelig ikke natur som hovedagenda:
Siv Mossleth (født 4. april 1967) er en norsk lokalpolitiker for Senterpartiet. Hun er varaordfører i Saltdal kommune fra 2011. Mossleth driver kursfirmaet Utviklingsfokus[1] og har skrevet boka Bygdeutviklere i Nordland – ny næringsutvikling i landbruket (Orkana forlag 2009)[2]. Hun er også gårdbruker.
Siv Mossleth er fylkestingsrepresentant 2015 - 2019. Medlem av komite for plan og økonomi.

Ja, jeg så de samme opplysningene da jeg googlet også, bekreftet hva jeg antok før jeg søkte. Det at resten av nasjonalparkstyret ikke kjenner sine vernebestemmelser er dog ikke annet enn trist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvaltninga av naturen inne i nasjonalparkene er meget bra. Er mer bekymra over stadige naturinngrep som sakte, men sikkert spiser opp det lille som fortsatt er igjen av uberørt natur utenfor nasjonalparkene. 

 

Nasjonalparkene skal sikre naturmangfoldet, samt at også kommende generasjoner får mulighet til å drive jakt, fiske og friluftsliv i uberørt natur. 

 

Litt trening på bjørnejakt inne i nasjonalparken er vel ikke så farlig. Det er nok ganske så stor sjanse for at reindrifta uansett tar ut de bjørnene......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ift natur utafor nasjonalparkene og at det er stor sjanse for at reindrifta tar ut de bjørnene(lovlig og ulovlig), men den bjørnejakttreninga har også et dyrevelferdsmessig aspekt; stress og ubehag for dyra. Det finnes "roboter"(i mangel av bedre ord i farta..) som kan erstatte den treninga. På den anna sida kan jeg ikke forsvare jakt på en trua dyreart...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mandat rovviltnemnd:

" Rovviltnemndene har ansvaret for at den nasjonale politikken gjennomføres i sin region.

Nemndene utarbeider en regional forvaltningsplan for rovvilt, og har ansvaret for prioritering av forebyggende og konfliktdempende virkemidler, samt ansvaret for de ulike jakt- og fellingsregimer for rovvilt i regionen."

Reduksjon av rovdyrbestand og ingen bestandsmål på bjørn er vel konfliktdempande tiltak.....?

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.10.2016 at 23.53, Hardy skrev:

Forvaltninga av naturen inne i nasjonalparkene er meget bra. Er mer bekymra over stadige naturinngrep som sakte, men sikkert spiser opp det lille som fortsatt er igjen av uberørt natur utenfor nasjonalparkene. 

 

Jeg og -hva kan man egentlig for å motvirke dette her?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.