Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjokkpriser


ostr

Anbefalte innlegg

Så plutselig at Norrøna Trollveggen nå er satt opp til sjokkerende 5499 for bukse og 6999 for jakke som fullpris. Samme jakke var for 2 år siden priset til 5999 og buksa vel rundt 4000. Samme ser jeg hos Arcteryx der Alpha SV bib nå ligger på hårreisende 6199. Hva har skjedd her? Er alt takket være denne lave kronen? Produktutvikling kan de vel neppe skylde på. 

Nå skal det vel sies at folk flest ikke har behov for sånne plagg, men synes nå allikevel at prisen begynner å bli urovekkende høy. Ville ikke falt meg inn selv før å vurdere dem før de nærmet seg halv pris, men nå begynner de å ta i litt vel mye synes jeg. Er jeg alene om det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, ostr skrev:

Så plutselig at Norrøna Trollveggen nå er satt opp til sjokkerende 5499 for bukse og 6999 for jakke som fullpris. Samme jakke var for 2 år siden priset til 5999 og buksa vel rundt 4000. Samme ser jeg hos Arcteryx der Alpha SV bib nå ligger på hårreisende 6199. Hva har skjedd her? Er alt takket være denne lave kronen? Produktutvikling kan de vel neppe skylde på. 

Nå skal det vel sies at folk flest ikke har behov for sånne plagg, men synes nå allikevel at prisen begynner å bli urovekkende høy. Ville ikke falt meg inn selv før å vurdere dem før de nærmet seg halv pris, men nå begynner de å ta i litt vel mye synes jeg. Er jeg alene om det? 

Dette er en "varslet" utvikling. Kronekursen har nok ansvaret for det meste av prisstigningen.

Jeg er nok, i følge det du skriver, ikke "folk flest". Jeg mener å ha behov for slike plagg, og har forbrukt mange Norrøna jakker og bukser opp gjennom årene.

Men jeg kjøpte inn både Norrøna jakke og bukser til lave priser - jeg har fortsatt en jakke og to bukser liggende ubrukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, REJOHN skrev:

Dette er en "varslet" utvikling. Kronekursen har nok ansvaret for det meste av prisstigningen.

Jeg er nok, i følge det du skriver, ikke "folk flest". Jeg mener å ha behov for slike plagg, og har forbrukt mange Norrøna jakker og bukser opp gjennom årene.

Men jeg kjøpte inn både Norrøna jakke og bukser til lave priser - jeg har fortsatt en jakke og to bukser liggende ubrukt...

Ja, klart kronekursen har påvirket endel. Allikevel er den ikke mer en 10% høyere nå enn da.

Og jeg har - som deg - også gleden av å være i besittelse av slike plagg og er glad for det, selv om de er anskaffet til omlag halvparten av veiledende pris (den gangen).

Ser bare for meg at det vil bli flere som går til innkjøp av produkter i lavere prissegmenter, noe som sikkert er fornuftig, selv om jeg ser for meg at de tjener mest på flaggskipene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, ViktorS skrev:

Hvilke merker i rimeligere prissjikter er brukanes? Har sett litt på feks stormberg. Er syke priser på skallplagg nå, så framt du ikke finner på tilbud eller klarer å sutre deg til neon skikkelig rabatter:)

Gå heller for et av de litt rimeligere plaggene fra f.eks. Norrøna og Arcteryx på tilbud. Vært med folk med Stormbergklær og det er påfallende hvor mye våtere de har blitt, antagelig blant annet pga. ventilasjonsmuligheter. Sjekk f.eks. ut lagersalget til DNT Oslo. Utover dette var det ikke ment som en diskusjon rundt hvilke merker som er bedre enn andre, men mer som en kommentar til sterkt økte priser de siste to årene.

http://www.dntbutikken.no/main.aspx?page=articlelist&gid=500006&start=0 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. kjenner at dette er en diskusjon jeg er usikker på om jeg skal bidra i.. jeg har begrenset med erfaring med skallbekledning. Ikke fordi jeg er godværsturist, men kanskje fordi jeg gjennom store deler av mitt friluftsliv har vært skoleelev eller student eller i etableringsfase. i.e. ikke hatt penger til hobbyer. Jeg har stort sett klart meg med mange lag ull og PU/oljehyre, evt. vindjakker og silnylon ponchoer. Joda, klam blir man om skalker alle luker, men det blir jeg også i Norrøna dri3 så lenge jeg har puls.

Jeg har ingenting annet enn skrøyt å si om Stormbergs skall: Jeg har deres "Jotunheimen" (tilbud nå til 999,-, samme pris jeg betalte når jeg kjøpte -- nedsatt fra 2199,-) jakke i kledelig kullsvart, og har vel hatt den i snart fire år(?). Den er flittig brukt i vår, høst og sommerhalvåret, stort sett på fjellet (ikke i skog med bushwhacking-slitasje), og fremstår som i perfekt stand.(ikke "ny"). Den har plenty med ventilasjon, stramminger og lommer, og rekker akkurat passe ned over rumpa --  og er "potte tett", altså, jeg har endå ikke opplevd at det har regnet igjennom. Men den er selvfølgelig klammere enn en vindjakke eller softshell/fleece. Men det er all "mex-tex" uansett.

Det er ennå ikke funnet opp noen superdupermagisk membran som virkelig puster 100% mens den er 100% vanntett over tid. Og skal man lete etter dette har jeg hørt bedre ting om både eVent og Berghaus' hydroshell enn Gore-Tex/Dermizax/dri3...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig, slike plagg er særdeles dyre og er en relativt stor investering for de fleste av oss å anskaffe seg klær som dette. Personlig hadde jeg ikke kjøpt dette for full pris, syns rett og slett det blir for mye penger å legge i jakke og bukse - med mindre jeg absolutt trenger klær som dette for en spesiell tur eller aktivitet som krever det. For endel år siden kjøpte jeg Ortovox jakke og bukse som da hadde en totalpris på 14000 kroner, men var på salg med 65% rabatt - så tok meg råd til det pga. prisavslaget som var av betydlig størrelse. Men er nok mange som har endel penger til overs å bruke, og er det noe man bruker penger på så er det jo lidenskapen og hobbyen sin :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, fiskekongen skrev:

Kjøp på Outlet. Om modellen er 1,2,3 eller 4 år gammel gjør nødvendigvis ikke klærne særlig dårligere. Det er dem som kjøper klær til bruk i byen som bryr seg mest om årets farge ;)

Det tror jeg du har rett i ;) ser rett inn på Norrøna sin Flag Store og ser hvem som handler mest her. Det er gjerne de som kjøper årets farger før hver sesong. Men dem om det. De må jo gjerne gjøre dette for min del. 

Jeg kjøper gjerne brukt fra de igjen. Og er man kjapp så kan man finne så godt som nye skallklær på loppis på Oslos vestkant. 

Jeg kjøper aldri full pris. Jeg vil heller bruke pengene på reiser og opplevelser. Men kjekt med godt tøy til disse opplevelsene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig "godværsturist", sjekker alltid værmeldinga før jeg drar avgårde.  Til mitt frilufts liv med i år to turer på Hardangervidda og tre turer på Krokskogen/Nordmarka klarer jeg meg godt med skall plagg og dunjakke fra Stormberg. Dette er også kjøpt på salg og da blir det ofte priser på 499.- Da er det jo ikke noen "katastrofe heller om glør fra bålet lager et lite hull i dunjakka. Dunjakka bruker jeg ved pauser og ved teltet om kvelden. Det er jo ikke topp kvalitet, men bra nok til meg. Det eneste som "skurrer" er at de som har produsert plaggene umulig kan ha fått noe særlig betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder klær og utstyr til bruk i heia eller på fjellet, har jeg ingen begrensinger. For de aller fleste i Norge, er det prioritering som gjelder...

Og jeg bruker mye på utstyr og klær...

(men bruker bukser fra Dressmann til vanlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ostr skrev:

Så plutselig at Norrøna Trollveggen nå er satt opp til sjokkerende 5499 for bukse og 6999 for jakke som fullpris. Samme jakke var for 2 år siden priset til 5999 og buksa vel rundt 4000. Samme ser jeg hos Arcteryx der Alpha SV bib nå ligger på hårreisende 6199. Hva har skjedd her? Er alt takket være denne lave kronen? Produktutvikling kan de vel neppe skylde på. 

Nå skal det vel sies at folk flest ikke har behov for sånne plagg, men synes nå allikevel at prisen begynner å bli urovekkende høy. Ville ikke falt meg inn selv før å vurdere dem før de nærmet seg halv pris, men nå begynner de å ta i litt vel mye synes jeg. Er jeg alene om det? 

Priset följer väl valutautvecklingen ganska bra? Kronan har fallit mot dollarn.

Tänk på att påslag från importör och butilk + moms ger hävstångseffekt på valutakursen. Dvs importören betalar kanske 500 NOK för en jacka nu mot 400 förr, men säljer den till butik med 100% påslag som innan. Så butiken måste betala 1000 NOK istället för 800. Igen med 100% påslag så blir det 2000 mot tidigare 1600. Så moms på det: 500 kr istället för 400. Det som tidigare kostade 2000 inkl moms kostar nu 2500 fast importpriset bara gått upp med 100 NOK.

Påslagen, spreciellt i importledet, är dock högre än 100%. Produktionskostanden för en sådan jacka ligger i storleksordningen 100 NOK.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å ikke kjøpe den dagen du MÅ ha plagget, da kan du måtte risikere å måtte betale langt mer enn nødvendig.

Sitter du på gjerdet og observerer, så kan du med en liten mengde list og tolmodighet gjøre et kupp på de tingene du trenger nå og da. Det gjelder selfølgelig også at en ikke blir for ivrig på "kjøp knappen", da kan du fort handle inn for mye som bare blir liggende i skapet. Men det er en viss fare for at ting krymper når de henger..

Det er vel de færreste plagg som lages innenfor landegrensene, og tenker man etter så har $, £ og € alle steget med rundt 2kroner hver de siste to årene. Det vil si at dersom et plagg kostet 100$, 100£ eller 100€ å få inn i landet for to år siden, så koster det 200kroner ekstra selv om utgangsprisen fortsatt er 100$/ £/ € i dag, da er det ikke så rart at prisen går opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, LEO said:

Handler nok mest om betalingsvilje, ikke kronekurs..

+1

Disse produktene er overpriset i utgangspunktet, med sannsynligvis veldig høye marginer, og er på ingen måte "dobbelt så bra" som ting til halve prisen eller (vesentlig) mindre.

Friluftsliv og sportsutstyr er et veldig lukurativt marked, og i Norge har vi vist at vi er villige til å betale for å ha "det beste" og nyeste.

Norrøna vil nok være med å skumme fløten av dette markedet ved bevege seg i retning av high-end klær. Hvorfor selge en jakke til 3000kr hvis du kan selge den til 6999kr..?

Som Gittiamo sier er det fint for oss mer prisbevisste at det blir solgt så mye dyre saker. Mye fint utstyr å finne på Finn hver gang noen rydder i boden. Kjøper heller så og si aldri friluftsutstyr til fullpris..

 

 

Endret av innigranskauen
leif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet spørsmål er om du trenger nyeste og dyreste utgave av TEX eller om du kan klare deg med en rimligere TEX/Goretex. Det er ikke alle som trenger "det lille ekstra" i pusteevne. Iallefall ikke hvis tøyet i all hovedsak benyttes som regntøy, og ikke til fysisk aktivitet.

På vinteren trenger man ikke TEX-tøy i det hele tatt. Iallefall ikke på vinteren. Tettvevd bomull eller microfiber er billigere og mye bedre, iallefall på den kalde enden av gradestokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, så prisene er basert på dollarkurs, det forklarer mye. Har ikke vært så flink til å se på den. De går nok med saftig overskudd på flaggskipproduktene sine, men prosentvis blir det nok allikevel mindre enn før ja. Så noen skrev en økning fra omtrent 5,50 til 8,50 kr/dollaren. Det er definitivt ikke ubetydelig. Samtidig er nok pris også basert på etterspørsel, så nordmenn er vel villige til å strekke seg såpass, forstå det den som kan. Som flere her inne er inne på, slår det positivt ut for oss som tråler Finn.no etter det vi vil ha 🙌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag står en dollar i 8,086. En liten reduksjon den siste uken, men det er ikke godt å si hvordan utviklingen vil bli. Kronen vil nok fortsette å holde seg svak så noen stor reduksjon i prisene på skallbekledning trenger vi nok ikke å regne med. Mesteparten av slike plagg blir laget (av flittige små barnehender) i Kina, India eller andre lavkostland i det samme området og det er veldig vanlig at slike kontrakter er i dollar.

 

3627514321.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske kronen har vært svak mot dollar, det har vært 4-5% konsumprisindeks så kommer den største faktoren: etterspørselen etter slike klær har skutt i været de siste årene. Høy etterspørsel gjør at prisene skyter i været. En annen faktor er at det nå er stort sett ett eller annet tilbud hele tiden så marginene på produktets veil.pris må være høyere ettersom produktet stort sett skal være på salg 1-3 ganger i mnd. 

Jeg tror "ingen" handler slike klær til fullpris. Jeg begynner å få ganske mange skalljakker og bukser etter årenes løp, ingenting av turutstyret jeg bruker er kjøpt til fullpris. både telt og flere jakker er kjøpt helt nytt med 50-70% rabatt.

Jeg tror at om man regner ut snittprisen på et produkt (altså inkludere alle tilbudene i løpet av et år) så er nok ikke prisøkning så skremmende som det virker når man ser på veil.pris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10/8/2016 at 18.04, fiskekongen skrev:

På vinteren trenger man ikke TEX-tøy i det hele tatt. Iallefall ikke på vinteren. Tettvevd bomull eller microfiber er billigere og mye bedre, iallefall på den kalde enden av gradestokken.

Det beror på var man tillbringar vintern. Jag var i Røldal i vintras en vecka och vi hade dom flesta vädertyper du kan tänka dig, plus en del andra (sol + tåke + sludd, samtidigt). Hade vi haft bomusllkläder  i det vädret hade vi frusit ihjäl. 

Endret av Johan2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg forsøkt å kjøpe så mye som mulig av friluftsutstyr i Quebec. Vi er over med jevne mellomrom. Men krona har svekket seg så mye mot "loonien", dvs den kanadiske dollaren, at det nesten ikke lønner seg lengre. Endel merker som MSR er fremdeles betydelig billigere, men Arc'teryx for eksempel kan jeg ofte få like billig her hjemme, om man venter litt.

Det er vel bare å vente til "Black Friday" og salgene rundt og etter jul.

 

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange tråder her på forumet angående kvaliteten på spesielt Norrøna sine produkter. Jeg kunne kanskje forsvart å betale 12500,- for en bukse og en jakke, om jeg var 100% sikker på at det var kvalitet. Da burde dette holde til hard bruk i mange mange år. Men vi er vel ikke der lenger. I prisen tar de nok også høyde for en del reklamasjoner på grunn av svikt i utstyret. 

En positiv greie med disse sjokkprisene er at man faktisk får en grunn til å slite ut utstyret sitt før man handler nytt. Jeg har selv litt for mye hengende i ymse -tex materialer - og nå skal det jammen slites ut før jeg handler nytt. En annen sak er jo (for oss som har barn) - er jo dette med å la dyre klær gå i arv, eller faktisk handle dyre kvalitetsklær brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollveggen var dyr før også, jeg betalte 2700,- for min bukse i 1996... Det var ganske uhørt den gangen, det var den første buksa jeg prøvde når jeg skulle ha ny, men jeg syntes den var så dyr at jeg var rundt i nesten 10 butikker for å finne noe billigere. Endte opp med å slukøret reise tilbake for å kjøpe den til slutt. Kjøpte samtidig en Woolpower original 200g long john til å ha under. Den comboen er av alle plaggene jeg har hatt noensinne de jeg har brukt mest. Buksa viser tegn på slitasje i tråden på en søm og jeg har noen få merker etter stålkanter på forsterningen nederst på beina. Det er kun den gamle firkantede Norrøna merkelappen som avslører at buksa ikke er ny. Buksa ble brukt når jeg gikk Høgruta i vinter som var.

They don't make it like that anymore... Relativt sett var den egentlig dyrere før enn nå om en regner kroneverdien bakover. Og siden fargen er tidløs ser jeg ikke dum ut i den nå til vinteren heller, og at den egentlig har vært verd hver krone jeg gav for den er hevet over enhver tvil. 

Problemet med nåtidens utstyr er at "fancyness-faktoren" har gått opp, stoffet har blitt tynnere for å gjøre pusteegenskapene bedre (og plagget lettere), dermed er også slitestyrken dårligere. Har flere nyere skalljakker i forskjellige kategorier, men når jeg forventer det aller verste, fisker jeg likevel frem min ca 10år gamle bombesikre Lofoten jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der.......man skylder på krona og dollarkursen når plaggene settes opp.  Hvor mange tipper at plaggene blir billigere når krona blir sterkere og dollaren svakere?

7000 for ei bukse....det kan da ikke være nødvendig for " vanlige " folk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.