Gå til innhold
  • Bli medlem

Biltema slange brenner for gass, Teltbrann


Tom B

Anbefalte innlegg

på min lang tur 4 ukers tur på fiske og jakt i Sverige og Saltfjellet opplevde jeg noe som jeg ikke ønsker noen andre å oppleve, hadde med meg en slange brenner fra biltema som jeg har brukt på godt over 100  felt døgn, kom opp til leirplass etter 5 timer trasking, 3 timer i mørket i steinur, igrunn helt grei ettape men blåste mer og mer etter som jeg kom opp mot 1000 og siste 3 dagers regn gjorde noe sleipt å glatt, men enste som sto i hode var å finne en flekk uten stein å sette opp teltet på, og koke seg vann til en god kopp te med liten skvett 60 i, ikke gått her før på sommern kunn gått her på vintern..men fant en flott teltplass, flat og fin, var tilogmed opphold mens jeg satte opp teltet, komm inn i teltet og da regnet det som pokkern igjen, men ikke nøye da, organiserte alt inn i teltet,Satt som kongen på haugen ipå down maten i stoltrekket, tør ull longs inne i dunposen, livet var godt igjen, fant frem brenner og gass boks nå skulle verket krones med varm te..mm!! skrudde boksen på plass og tente på, BOFF så brant det både fra brenner og justerings ventil, justeringsventil tok fyr i innertelt og det brant grisefort..husker jeg tenkte nå mister jeg alt utsyr  i kanskje 2 sek, før jeg handlet, opp med motsatt åpning  av telt tar tak i slangen og kaster ut bålet, tar en buff som er til tørk og slår ut det som brenner, dette tok ca 15 sekunder, var kun deler av innertelt som brant. dette var første gang at ikke kniven min som har karabinkrok hang i tørkesnora i teltet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jo ikke Biltema nødvendigvis det vi forbinder med super kvalitet, men dette kunne nok ha skjedd med dyrere merker også. Flott at du klarte å beherske situasjonen, utfallet kunne absolutt blitt mye verre. Jeg har opplevd lekkasjer mellom flaske og ventil. En gang var det dårlig o-ring i ventilen, en gang lakk det ut ved spindelen. Begge ganger var det velbrukte brennere fra primus. (les dårlig vedlikehold)  Heldigvis utendørs.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd tilsvarende med Primus MFS på bensin. Eller mer korrekt; Vi var 5 stykker - alle med erfaring med primus, hovedsakelig gode gamle Optimus 111, det var 30 minusgrader ute og sol, frokosten skulle lages i forteltet, en person satt inne, resten av oss var ute og pakket. Spørsmålet som kom innenfra teltet var: "Skal det være sånn?" - Hele slangen sto da i full fyr. I kraft av å eie primusen var jeg raskt inne med handa, stengte ventilen, og fikk primusen ut av teltet. Primusen var ikke særlig gammel, og mye  tyder på at det var kulda som da enten lagde enn lekkasje, eller gjorde at slangen sprakk. Kontroll hjemme med gass og vann viste ingen synlige lekkasjer, men fikk ikke fornyet tillitt av den grunn.

Heldigvis hadde vi med en primus til. En Optimus Nova, som måtte vames godt innenfor dunjakker før bruk for å hindre lekkasje fra stivfrosne pakninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror slike lekkasjer kan oppstå med alle brennere. Jeg hadde en Primus Omnifuel som fikk lekkasje der slangen går inn i brenneren, der brant det puitselig en dag en lystig flamme på størrelse med en lighterflamme. (Jeg brukte gass). Jeg fikk stengt brenneren før det skjedde noe skummelt, men anså den som utrygg å bruke.
Det hører med til historien at jeg ringte Primus Norge for å reklamere og uttrykke min skuffelse over en defekt og potensielt farlig brenner som var under 2 år gammel, men de bare lo av meg, bokstavelig talt, da jeg antydet at jeg burde få en ny brenner. Jeg giddet ikke gå videre med saken, men kommer ikke til å kjøpe Primus igjen, for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skje der også, hvis lekkasjen oppstår i reguleringsspindelen, eller mellom boks og brenner.

Husk regelmessig visuell kontroll, og ha litt silikonfett på spindelen hver 100 tur. evt hvert 3 år.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.