Gå til innhold
  • Bli medlem

Sying av telttrekk til pulk


hhalvor

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har en oppskrift på sying av telt-trekk til bruk på pulk? Videoer eller lignende er fint, finner ikke noe her. Tenker å lage et trekk lignende det Helsport selger.

Hvis noen har oppskrift på sying av pulkbag og hadde det vært fint :) Har yttertelt til et tremanns telt liggende som jeg tenkte å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å lage den som en stor bag. Rund eller firkantet og med en lang glidelås langs stoffskjøten. Det er mye enklere å finne igjen saker og ting når sekken åpnes på langs i stedet for i ene enden.

Eksempel på utforming.

pulkbag.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hovedsakelig til teltet @REs, skal ligge på toppen over multiduk som fungerer som artic bedding. Men skal også sy pulkpose med lignede dimensjoner som pulkbagen fra Piteraq, med noen personlige endringer/forbedringer :) 

Endret av hhalvor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt usikker på om du spør om oppskrift til både teltpulktrekk og pulkbag. Jeg har laget 1/2 pulkbag som i grunn er kopi av piteraq 1/2 pulk bagen av ripstop nylon 90 g/m og 100 cm glidelås med to glidelåsdragere. Legger ut bilde av den og enkel oppskrift:

20161006_182557_2.jpg

20161006_182628_2.jpg

20161006_185707_2.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fjellrypa85 skrev:

Jeg ble litt usikker på om du spør om oppskrift til både teltpulktrekk og pulkbag. Jeg har laget 1/2 pulkbag som i grunn er kopi av piteraq 1/2 pulk bagen av ripstop nylon 90 g/m og 100 cm glidelås med to glidelåsdragere. Legger ut bilde av den og enkel oppskrift:

20161006_182557_2.jpg

20161006_182628_2.jpg

20161006_185707_2.jpg

Kvar handla du materiale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kvar handla du materiale? 

Det er kjøpt på extremetextil. Til dette prosjektet brukte jeg dette stoffet:

http://www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-Polyester-silicone-coated-75den-90g-sqm-2nd-choice::1692.html

Glidelåsen ble kjøpt på stoff og stil i Oslo, dei har litt mer spreke farger enn svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Militærpulken som mal.

Den eneste pulken jeg har erfaring med er militærpulken.  Synes trekket der var genialt, lett å lukke, og lett og åpne.  Og stengene som besørget låsingen kunne brukes som teltplugger.

Med dette trekket i minne, sydde jeg et trekk på min Parispulk av et seildukstoff, og festet det ferdige produktet til pulken sider vha lister og popnagler.  For å få sterkere låsestenger laminerte jeg dem.  Dermed tålte de mer juling når de ble brukt som teltplugger.  Og svak som jeg er for sterke farger, fikk de først en omgang med hvit spraymaling, før jeg avsluttet med et par omganger med fluoriserende Orange.  Selv om bruk av fargen Orange er selvforklarende er det jo for å finne de igjen i snøen.

Jeg bruker alltid hvit farge som en grunning.  Uten å gjøre det kommer hovedfargen dårlig frem.

Et slik trekk krever en god del stoff pga låse/lukkesystemet.  Det er bedre å klippe av enn å skjøte på.

Pass på av endestykkene er så lange på oversiden at de er med på å hindre snø og komme inn i pulken under transport

Fremgangsmåte (min)

1.  Måler med stoffet på langsidene først, og merker endene med tusj. 

2.  Måler så bredden foran og bak.

3.  Syr deretter en langside og fremre endestykke.

Etter kontrollmåling

4.  Merker hvor bakre endestykke skal sitte og syr det fast

5.  Deretter syr jeg gode spor eller hva det heter til låsestengene.  Pass på et stengene glir lett.

Etter sying

6.  Fester trekket lett til pulken vha et par lister, stikker inn stengene og fyller pulken godt opp med "ett eller annet", som tilsvarer det du tror skal ha med deg på tur, og låser et par omdreininger vha stengene.

7.  Nå kan du feste trekket til pulken enten med 3 mm mutterskruer (rustfrie) eller vha popnagler.

Og slik gjorde jeg det, men nå er også pulken bare ett godt minne.3 (640x384).jpg

2 (640x384).jpg

4 (640x384).jpg

Trekket låses vha et tynt nylontau

5 (640x384).jpg

Og nå var den klar - for siste reis

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

teltpose til pulk burde være en enkel sak - bare knekk stengene og pakk teltet sånn du vil ha det på pulken,  og legg det oppå et stykke stoff, , brett stoffet over og så får du bredde og lengde. ta gjerne litt ekstra, så har du noe å gå på. sy en stor firkant, og lag lukking i toppen som kan opereres med votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Teltposen til pulk som Helsport lager og selger synes jeg virker noe upraktisk. Det er jo kronisk vanskelig å få inn dårlig sammenrullede telt i slike poser. Hadde vært langt mer praktisk med et tøystykke som man legger teltet på, ruller i hop og setter en strammespenne rundt. Formålet med posen må vel være at det ikke skal flagre vilt rundt når man har det på pulken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.