Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose til hammock


annaerbest

Anbefalte innlegg

Okei - har nettopp fått ordnet hammock og skal på tur til helgen!

Har sovepose, men ikke til vinter. Begynt å bli riiiimelig kaldt her...

Dine beste tips til den beste varmeste vinterposen til en frøken på 170 lang? Og evnt. posetrekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hamocken mulighet til liggeunderlag? Altså et sted å legge denne? Hvis ja, da hadde jeg valgt oppblåsbart liggeunderlag med dun.

Hvis ikke må du skaffe deg underquilt. I tillegg kjøper du sovepose, som du bruker som en dyne. Ser ikke poenget i å kjøpe overquilt med mindre du har god råd. Eller, du kan jo sjekke priser/vekt etc. skal ikke utelukke noe der, men sovepose fungerer likebra som overquilt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanlig Bamse-liggeunderlag og sovepose fungerer helt fint i hengekøye. Glatte, oppblåsbare underlag sklir man som det sies over lettere av. Du må altså ikke nødvendigvis kjøpe dyre underquilter for å bruke i hengekøye som noen hevder. 

Kombinerer du en sommer- og en tresesongs-pose så har du et godt fleksibelt vinteralternativ også.

Endret av RoyN
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet en natt i hengekøye, og det var for et par uker siden. Da hadde jeg bamseunderlag og 3sesong sovepose, tror den hadde comf.temp kvinner på rundt 0 grader. Våknet til 0 grader, og det gikk helt fint. Opplevde ikke liggeunderlaget som problematisk da det lå stille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en gammal sovepose med glidelås helt ned, kan man feste den under køya og få det til å funke som underquilt. Noen klesklyper eller litt snor, og det sitter greit nok for ei natt..

Når det er sagt, jeg har exped downmat, og den er helt super i køya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengekøye gir deg så mange forskjellige løsninger! Det er en av de tingene som er litt gøy med hengekøye. Har du en litt stor pose med lang glidelås kan du ganske enkelt tre den utpå hele hengekøya, og så supplerer du med liggeunderlag og sovepose inni hengekøya i tillegg. sjekk videoene til shug på youtube, der er det mye hengekøyetips.

Selv bruker jeg vanligvis to soveposer på vinteren, en sommer og en tre-sesongs, eventuelt to tre-sesongsposer.

Men i hengekøya på vinterstid er den eneste plassen jeg foretrekker den svære tunge tyin-posen. Dette beistet av en vinterpose er så tjukk i både stoff og stuffing at jeg holder meg varm selv om hengekøya klemmer mot både skuldre og hæler. En lettvekts dunpose vil ikke gi samme effekten, selv om den har samme temperaturrating. Så spørs det jo bare om man er villig til å dra på to kilo sovepose med et ganske begrenset brukområde...

 Sånn ellers syns jeg liggeunderlag fungerer helt greit i hengekøye. en bamse kan være en fordel fordi det ikke glir, men dunmadrass funker utmerket i de aller fleste hengekøyemodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 10.10.2016 at 12.50, Humbug skrev:

Det er helt riktig at man ikke MÅ ha underquilt for å sove i hengekøye, det er bare enormt mye bedre og enklere enn å ha underisolasjonen oppi køya. Av nysgjerrighet: Dere som mener at liggeunderlag og sovepose fungerer bra, har dere prøvd under- og topquilt?

Jeg har ikke brukt underquilt/overquilt, kun sovepose/liggeunderlag. Jeg tenker at det avgjørende for valget er type hengekøye.

Jeg har en Amok Draumr hengekøye. Denne er konstruert slik at man må ha liggeunderlag som er minst  7cm tykk. Her har jeg valgt Exped Winterlight LW som veier nesten 600gram, og som tåler temperatur ned mot -17 (sikkert ikke -17 i hengekøye). Som dyne bruker jeg en vanlig sovepose, men har den altså bare rundt meg som en vanlig dyne. 

 

For "vanlige" hengekøyer, altså der man ikke har mulighet til å ha isolerende liggeunderlag, er helt sikkert under/overquilt det beste alternativet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Se https://www.facebook.com/groups/1511280219193804/ for mange forskjellige varianter, både av hengekøyer og under-/ overisolasjon. Selv har jeg brukt alt av ovennevnte, men sverger til under- og topquilt. Det er fullstendig overlegent når det gjelder brukervennlighet og komfort. Sovepose bruker jeg bare hvis jeg må (veldig kaldt). Men alt utstyret koster mye penger, det viktigste er tross alt å komme seg ut. Funker det for deg så er det godt nok!

Bli gjerne med på Frozen Butt Hang 2017 i Finnemarka i februar :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

"Problemet" med å kjøpe dedikert OQ/UQ er jo prisen.. Skal man ha en løsning som tåler noen minus blir det en del tusenlapper.

De fleste har sovepose og liggeunderlag fra før og dette fungerer fint (iallefall i Hennessy Asym Explorer). Jeg kjøpte forøvrig en billig UQ (fra DD) ifjor som jeg brukte fordi jeg hadde en særs dårlig sovepose men med ny pose bruker jeg liggeunderlag igjen. 

Har et bamse samt oppblåsbart fra DD, har ikke bestemt meg for hvilket jeg liker best ennå..

Hvis budsjettet er stort så kan man jo gå for UQ/OQ, men har man god pose og liggeunderlag fra før ser jeg ikke helt vitsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.