Gå til innhold
  • Bli medlem

For seint for "Trekanten"?


Luftig

Anbefalte innlegg

Hei vandrere!

Jeg er ganske så ukjent med Rondane, og trenger litt hjelp fra dere som kjenner terrenget der oppe bedre enn meg.

Det jeg lurer på, er om det er for seint å angripe "Trekanten" nå i uke 40. Hva slags forhold er det oppi fjellet der nå? Kan jeg eventuell justere turen og dermed unngå de høyeste toppene, dersom det er sånn at det ligger mye snø i høyden? Eller må jeg rett og slett heller vente på våren?

Jeg er fjellvant, men ikke vant til å overnatte ute på fjellet vinterstid. Utstyret mitt holder ned til ti minusgrader, men jeg har ikke teltutstyr som fikser dyp snø.

Takk for tips!

Endret av Luftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Hammer og @Luftig. De lavere områdene er fint farbart fremdeles med tanke på fottur, men på brattere og høyereliggende områder er det helt klart mer snø og glatt. Når det gjelder vandring kan det være noe større fare for å skli og falle.

Jeg har for noen år siden gjennomført ukestur med vandring gjennom Rondane i november. Vandrestaver samt stegjern eller brodder vil være gode hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk instagram. Skal til Blåhø på lørdag jeg, og så flere hadde vært der igår. Ligger snø, men har sendt ei melding til ei om det var såpass lite at det var ok å gå. Så ut som hun hadde gått trekanten. 
Det som har kommet forsvinner nok ikke, da det er meldt kaldt om natta. Men gurimalla, for et vær det er meldt framover! Så da satser jeg også på tur, og pakker gamasjer så jeg ikke blir bløt :)
God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine RS skrev:

Misforstod jeg nå.... er det en annen trekanten i Rondane? For jeg tenkte Trekanten i Trollheimen :)

@Trine RS: Trekanten (eller triangelen som jeg alltid har kalt den :-) ) i Rondane refererer til vanligvis til turen Rondvassbu, Dørålseter, Bjørnhollia og retur til Rondvassbu. Personlig synes jeg turen er finere med start fra Bjørnhollia (Straumbu)-Rondvassbu-Dørålseter og så retur til Bjørnhollia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.10.2016 at 19.53, martin.m skrev:

@Trine RS: Trekanten (eller triangelen som jeg alltid har kalt den :-) ) i Rondane refererer til vanligvis til turen Rondvassbu, Dørålseter, Bjørnhollia og retur til Rondvassbu. Personlig synes jeg turen er finere med start fra Bjørnhollia (Straumbu)-Rondvassbu-Dørålseter og så retur til Bjørnhollia.

Det ante meg :) Takk for lærdom, men tror jeg som deg skal kalle det triangelen. Enhver trønder tror nok at trekanten er Trollheimen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Trine RS skrev:

Det ante meg :) Takk for lærdom, men tror jeg som deg skal kalle det triangelen. Enhver trønder tror nok at trekanten er Trollheimen :)

 

Beklager.. jeg følte plutselig for å gjøre forvirringen komplett, her med trekanten i Sylan i regi av Trondhjems Turistforening: https://www.ut.no/tur/2.4913/

Litt on topic siden jeg allerede har begynt å skrive. Støtter @martin.m her. Jeg ville ha pakket med et par brodder og peisa på. Blir det for kjipt i høyden er det bare å snu og gå dalførene, så får man en fin tur uansett. Sovepose, liggeunderlag og fjellduk er jo også god sikkerhet når man ferdes til fjells uten telt på denne og kommende tid av sesongene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langglupdalen og Illmannsdalen er helt kurante å gå. Det som kan by på utfordring er turen over Rondhalsen (1647 moh) mellom Rondvassbu og Dørålseter. Jeg ville muligens ikke tatt turen over Høgronden mellom Bjørnhollia og Dørålseter nå, dersom jeg hadde full oppakning og ikke egnet fottøy/lette stegjern. Da er det mye lettere å følge Langglupdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, graham skrev:

Beklager.. jeg følte plutselig for å gjøre forvirringen komplett, her med trekanten i Sylan i regi av Trondhjems Turistforening: https://www.ut.no/tur/2.4913/

Litt on topic siden jeg allerede har begynt å skrive. Støtter @martin.m her. Jeg ville ha pakket med et par brodder og peisa på. Blir det for kjipt i høyden er det bare å snu og gå dalførene, så får man en fin tur uansett. Sovepose, liggeunderlag og fjellduk er jo også god sikkerhet når man ferdes til fjells uten telt på denne og kommende tid av sesongene. 

 

hehe, har faktisk hørt om trekanten i Sylan :) Men for meg er Trekanten i Trollheimen. Må man gjøre det så vanskelig å ha så mange sånne trekanter da!!! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hammer skrev:

hva skjedde med firkant? tenker nå jeg...

Regner med du tenker på Sylan nå?

Trekanten i Sylan er Nedalshytta - Syltationen - Storerikvollen - Nedalshytta.

Firkanten er Nedalshyta - Sylstationen - Blåhammarstugan - Storerikvollen - Nedalshytta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så relevant for trådstarter sin tur, men for evt andre så har jeg gått denne turen for de som vil få med seg en topp til:

Dag 1: Kjøre til Dørålseter, gå litt opp på fjellene rett vest for hytta
Dag 2: Gå fra Dørålseter, Langholet, Storesmeden (med sekkene lagt igjen på bandet), Rondvassbu (9 timer med pauser)
Dag 3: Rondvassbu - Bjørnholia (1:45 gått uten pauser)
Dag 4: Bjørnholia - Høgronden - Dørålseter (10 timer med pauser)

 

Dag 3 var mer eller mindre hviledag. Hvis man er veldig sprek, så kan man i stedet gå Rondvassbu - Rondeslottet - Langgluppdalen - Bjørnholia. Da blir de siste timen den dagen, og den første timen dagen etterpå på samme sti. 

Jeg har litt høydeskrekk og både turen opp på Storesmeden og ned fra toppen av Høgronden og ned ryggen på nordsiden var litt utfordrende. Det gikk et steinras mot Midtbotn mens vi gikk nedover. Dag 4 var den helt klart mest slitsomme turen, pga lengden og at høydemeterene opp og ned er på en relativt liten del av turen. Samtidig, det var helt drøyt hvor bra utsikt det var derfra. Hadde skyfri himmel og ingen vind alle dagene. Good times!

Mellom Dørålseter og Rondvassbu, så har jeg tatt båten, gått via Rondhalsen og innom Storesmeden. Det er helt klart turen innom Storesmeden som ga mest fjellturfølelse.

Generellt vil jeg si at Rondane under 1400moh er svært lettgått. Husk også på å ta med nok å drikke. Over f.eks Høgronden fattern med å flytte på endel steiner for å komme til smeltevann fra snøen. Evt ta med sugerør. ;)

Jeg hadde, under ingen omstendigheter gått på Storesmeden eller over Høgronden etter at det har frosset på. Glatt steinur i tildels bratt terreng høres ikke ut som en fin turopplevelse. Jeg tipper også at Høgronden vil være veldig værutsatt, ettersom den er den nest høyeste toppen i ganske stor omkrets og er siste 2000-meteren østover i Rondane.

Endret av Blackbrrd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.