Gå til innhold
  • Bli medlem

Votter - Trenger gode tips


whistler

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en skikkelig vott og har funnet ut at jeg vil ha innervotter (gjerne i ull) og separat, vanntett vindvott utenpå. Da blir det mer fleksibelt og forhåpentlig enklere å tørke enn de vottene jeg har i dag.

Noen som har erfaring med denne fra Baffin?

Eventuelt andre gode tips som ikke koster skjorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vindvott i goretex eller tilsv fra feks norrøna, tova ullvott fra feks mamma, ull-liner hansker fra feks hesta. Da kan man bruke alle tre når det er sprettkaldt, ha bare lineren på når man skal mekke primus osv. Hvis man hiver på ett par ullhansker som er litt tykkere enn linerene så har man enda mere fleksibilitet.

hansker/votter med skinn i håndflata er fint helt til man skal prøve å tørke dette...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vindvotter av ren bomull, bomull og skinn, nylon og skinn, og membran. Alle passer til sitt bruk. Gore-tex er gull når snøen er våt, og bomull er best når du er i høy aktivitet i tørt vær. Skulle jeg kjøpt et nytt par tror jeg at det hadde blitt noen i gore-tex. Det viktigste er at de er lange nok til å gå litt opp på jakken.

Som innervott kan jeg velge mellom hjemmestrikkede selbuvotter, tovede ullvotter (dårligst), linere i ymse utførelser eller dunvott. Sistnevnte duger kun til å sitte i ro med.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av slike votter har jeg Black Diamond Merucy Mitt. De har separat inner og yttervott. Yttervott er vanntett. Innervott på disse er dog ikke ull. De har vært veldig gode, men de koster også en del.
Det jeg bruker mest er dog hansker. Hestra Fält Glove. Skinnhanske med uttagbar innervott i ull. Disse har vært gode og varme. Bra skinn som tåler litt. De har ikke membran så de er da ikke tetter enn man impregnerer skinnet til. Kosta vel 1000 så de er ikke billige men synes alikevel det ikke er så ille for gode vinterhansker.
Hestra lager også votter med uttakbart innervott i ull. Har dog ikke sjekket priser på de og har ingen erfaring.

Alt er å kjøpe en yttervott som er vanntett og så bruke forskjellig ullvotter eller vanter inni. Har en slik kombo selv også med forvarets overtrekksvotter og en gode strikkavott. Ulempen med forsvarets yttervott er at det følger med skytefingre og så er den ikke vanttett lengre enn til snøring. I de fleste tilfeller nok men du stapper da ikke votten for langt ned i et pilkehull f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket bruk skal du ha på vottene, og hvorfor blir de våte?

På skiturer bruker jeg utelukkende langrennshansker ned til -10, er det kaldere Swix hummerhansker. Av de førstnevnte har jeg som regel med et par ekstra i sekken, fordi det ikke fungerer å ta de av og så på igjen ved en litt lengre pause, evt hummerhanskenen som forsterkning om det blir litt for kaldt.

Har investert i et sett Bergans Dermizax shell mitten med ull innervott, det er en slags "gummiert" overflate i stedet for skinn på grepsonene på de. Siden vinteren ikke har kommet har jeg ikke helt funnet ut hvilket bruksområde de kommer til å passe best til.

Men når jeg absolutt ikke har tenkt å fryse, så har jeg et par "bas ass" Mountain Equipment Redline Mitt dunvotter. Etter å ha prøvd å være på Gaustatoppen i rundt -20 og rimtåke ble de kjøpt inn.. De ligger også i sekken om jeg anser det som nødvendig at de bør være med.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Omnilite skrev:

Har investert i et sett Bergans Dermizax shell mitten med ull innervott, det er en slags "gummiert" overflate i stedet for skinn på grepsonene på de. Siden vinteren ikke har kommet har jeg ikke helt funnet ut hvilket bruksområde de kommer til å passe best til.

Jeg har disse Bergans skallvottene. Synes de fungerer fint, og er fleksible. Såpass romslige at de kan brukes utenpå både tynne og tykke votter, og hansker for den saks skyld. Liker også ta de er såpass lange at de kan danne en form for snølås mot armen. Litt uvant strammesystem til å begynne med, men fungerer fint når man har "knekt koden". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips så langt. Skal kikke nærmere på Bergans skallvotter. Ser Ortovox har en del ullvotter som ser bra ut    som innervott. Tynne linervanter i ull har jeg.

Tiltenkt bruk er de virkelig kalde turene på høyfjellet. Hansker har jeg nok av og det fungerer stort sett greit når man er i aktivitet, men ved lavt aktivitetsnivå og temperaturer lavere enn -20 er votter det eneste som funker, syntes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest de andre kommentarene her nå så vil jeg anbefale Arc'Teryx Alpha SV Mitten. Har hatt den i 3 år nå, like vanntett enda og vannet preller like fint av. Innervotten er av fleece men er enkel å ta ut og erstatte med noe eget. Jeg mikser mellom et par tovet ullvotter og de originale fleecevottene alt etter hvor kaldt det er. Gode strammemuligheter både i håndleddet og i enden på votten gjør at den sitter supert både rundt hånden og lenger oppe der den skal tette rundt jakken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en ull vott inne i en vindvott fra Norrøna. Disse er ganske lange og går et stykke opp på underarmen. Jeg synes dette er greit når man bakser rundt i snøen. Vindvottene er av bomull og min erfaring er at hvis det er så kaldt at du trenger disse vottene så er faren for at de skal bli våte ganske liten. Men i dag finnes det sikkert en del gode vindvotter i GoreTex eller lignende vanntette stoffer.

DSC_0100.jpg

Når ting som primus eller andre ting skal opereres så tar jeg vottene av og erstatter dem med et par ullhansker uten fingre. Disse brukes også en del når det ikke er så kaldt at det er nødvendig med tykke ull votter. 

DSC_0102.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanligvis Norrøna overtrekksvotter i bomull, eller et par fra Norrøna med GoreTex, i kombinasjon av tovet ullvotter.
Jeg har tovet to par med ikke spesielt tykke ullvotter. Et par små og et par store. Har alltid det i sekken på vinterturer.

Disse kan brukes enkeltvis, eller så kan jeg tre de store utenpå de mindre for riktig kalde forhold. Da fungerer de som et par riktig gode og tykke tovede ullvotter. Tovet parene samtidig og disse passer meget godt sammen.

Fordelen med dette er at det tar kortere tid å tørke vottene enkeltvis og jeg har en rekke kombinasjonsmuligheter. Det innerste paret holder seg også dermed forholdsvis tørre selv om det ytterste paret er "isblokker".

For tips om toving av votter ta en titt på denne linken: 

 

Overtrekksvottene brukes med vanlige tynne skihansker inni, det blir da noe varmere enn uten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har prøvd litt forskjellig i kategorien vindvotter, og konkludert med at de billigste, både ukjente merker og stormberg, har for dårlig passform til å være greie i bruk. har også hatt norrøna gore-tex, men de var litt for store til meg, og det kan være grunnen til at jeg ikke likte dem. Nå bruker jeg bergans vindvott i bomull - den er så lang at den går nesten helt opp til albuen, og det passer meg helt perfekt. inni bruker jeg ullvotter eller hansker i ulike tykkelser avhengig av aktivitetsnivå, og hvilke skistaver jeg må greie å nå rundt.

Jeg har også et par dermizax votter fra bergans. disse er magiske når det regner og blåser surt og kaldt, men lufttemperaturen egentlig ikke er så ille. disse er også alltid med på pilketur fordi de er tette nok til å tre hele hånda ned i pilkehullet når man skal få opp fryste hull eller lignende. Har hatt dem i 3-4 år nå, og tettet noen hull, men er fortsatt kjempefornøyd. Syns bergansvottene er litt smalere i passformen enn en del andre merker, noe som gjør dem litt nettere å ha på hendene. Prisen er heller ikke helt avskrekkende, omtrent 200 kr mer enn det du må ut med for ubrukelige billigvotter. (Nå skal det sies at stormberg har endret designet drastisk siden jeg kjøpte vindvotter fra dem, og endret det meste av det som ble feil for meg, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortowox arctic under og Norrøna goretexovertrekksvotter hvis fuktig(padling/regnvær etc.). Hvis kaldt og tørt - bomull vindvotter ;)

Har brukt dette i noen år nå og det funker fint for meg. Har også plass til liner el. fingerløse vanter til ikkesålettåfåtilmedvotter-oppgaver.  He-He

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for mange gode tips folkens! Jeg tror jeg har landet på Black Diamond Merucy Mitt som jeg kommer til å supplere med innervotter av ull. Da bør jeg være ganske fleksibel på de kalde turene. 
Ellers er jeg enig i at hansker er aller mest anvendelig, men det fungerer ikke til lav-aktivitet når det er skikkelig kaldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.