Gå til innhold
  • Bli medlem

Refylling av engangsgassbokser, lage en av to.


Memento mori

Anbefalte innlegg

 

Er det mange her som fyller gass fra en boks over til en annen engangsboks? Ser på YouTube at det er systemer for dette. Da får du tømt de halvfulle slik at du får en tom og en full. Refill fra  butan 227 gr boks til 1 dollar over på standard 230 gr eller 100 gram. De selger også adaptere for å bruke 227 gr bokser med vanlig primusgjenger.

 

Vekt er viktig, samt at boksene er i bra stand ser det ut til. Er det mange som gjør dette eller har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du kobler to bokser sammen vil trykket utjevne seg. Derfor vil jeg tro at du ender opp med omtrent samme mengde gass i vær beholder. Det er med andre ord ikke mulig å overføre all gass fra en beholder til en annen. 

Det hadde hvert fint om det skulle vise seg at jeg tar feil. Jeg har alt for mange halvfulle bokser liggende😃

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boyle-Mariottes lov sier at ved en konstant temperatur er produktet av trykk og volum for en gass konstant. Det vil si at volumet av en bestemt gassmengde ved en konstant temperatur er indirekte proporsjonal med trykket.

Volumet er fast, trykket for du heller ikke gjort noe med, så de legger den boksen som skal fylles i fryseren, eller kaldt vann. Da få de overført alt. Den tomme boksen nederst og den det skal fylles fra på toppen, så renner gassen i væskeform ned. De veier så de ikke overfyller.

Det og ha mange halvfulle bokser er kjipt og ikke særlig trygt. 

image.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Radiosugge skrev:

Boyle-Mariottes lov sier at ved en konstant temperatur er produktet av trykk og volum for en gass konstant. Det vil si at volumet av en bestemt gassmengde ved en konstant temperatur er indirekte proporsjonal med trykket.

Volumet er fast, trykket for du heller ikke gjort noe med, så de legger den boksen som skal fylles i fryseren, eller kaldt vann. Da få de overført alt. Den tomme boksen nederst og den det skal fylles fra på toppen, så renner gassen i væskeform ned. De veier så de ikke overfyller.

Det og ha mange halvfulle bokser er kjipt og ikke særlig trygt. 

image.gif

Ja og så varmer du boksen på toppen med en lighter, så du får litt ekstra trykk :-D neida går sikkert fint det der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosj, det er så smart ut. Hvis jeg kan gjøre dette hjemme med fryseren og en boks i stuetemperatur, kan jeg fylle på den kjekke lille Coleman-boksen som passer nedi kjeldn nå jeg bare skal på en overnatting. Og ikke minst, jeg slipper å ta med to halvtomme bokser på tur. 

Like! 

Hvis noen bestiller, bestill gjerne to så kjøper jeg den andre + porto og litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var standard løsning på de første Primus gass apparat. På Primusen var den en bitteliten blå gassbeholder som man skrudde inn under kokeapparatet. Når den var tom så fylte man den opp igjen fra en gassboks vha ett adapter, så hadde man 15-20 min med "koketid" igjen. Det freste og putret ved fylling da man måtte presse og holde boksene mot hverandre (ikke helt tett). For effektiv fylling måtte den blå holdes nederst, så det var nok snakk om væskeform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke gass på beholderen, trykket gjør at det er væske. Da vil det renne ned i den nederse boksen... Men, disse boksene er ikke laget for gjenbruk (?), så jeg aner ikke hvor mye bruk de tåler. sikkert ikke lurt å gjenbruke en boks for mange ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... selv om ideen er god og besparende. Er det verdt å gå glipp av moroa med de boksene som er så tomme at de uansett ikke kan brukes til noe annet fornuftig enn blink med et stearinlys  eller brennende never bak?

Her i landet kunne man vel like gjerne gjort dette vinterstid, mottakerboksen oppebevart ute, giver oppbevart inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linker: adapter til 40 kr fra 227 gr boks som blant annet fås hos Biltema til 19 kr. Selges helt ned i 13kr PR  boks i Norge.

http://www.ebay.com/itm/401045281835?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Slange med kran, du trenger to stk og tar vekk en slange koster 52 kr.

http://www.ebay.com/itm/131882798834?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Overgang for å fylle direkte butan i 100, 230 gr bokser. 80 kr

http://www.ebay.com/itm/182201323463?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Mener å ha sett et diagram på butan, propan etc mellom trykk og temp. Butan er vel flytende under null grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet ut dette. 

Det er en del sikkerhetsgreier som gjør at dette ikke uten videre er å anbefale.

1 Overfylling medfører eksplosjonsfare, Mer enn 80% volum må ikke fylles av væske m.h.p. rom for ekspansjon.

2 Ventilene har begrenset levetid, slik at boksene ikke bør brukes alt fo mange ganger.

3 Boksene er følsomme for rust og mekaniske skader.

4 Det er mulig dette ikke er tillatt, selv om jeg ikke har sett noe forbud. ( Jeg har ikke gjort dette på flere år, da jeg nesten bare bruker bensin eller parafin. )

 

 

Dersom du av likevel skal gjøre dette så trenger du et godt ventilert sted =ute

En adapter og en god vekt. 

Ved å sette den ene boksen oppå den andre så renner gassen ned over natta.  (Har du forhåndslagret den tomme i fryseren går det fortere)

Du må være sikker på at du ikke overfyller, der må du veie tom og fyllt boks, og være sikker på at du ikke får mer i enn boksen veide når den var ny.

Kontrollere med såpevann på ventilen etter fylling kan være en ide, men gasslekasjer avgir fort en ubehagelig lukt.

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke dette som noe større problem enn å håndtere bensin med bensindamp. Propan blir tross alt brukt flere plasser enn i primus uten at det byr på store utfordinger. Med en god adapter så blir det jo mindre fres/utslipp enn når man etterfyller en gasslighter.

Er lei av halvfulle jetboilbokser som er uøkonomisk i innkjøp så blir nok å bestille en overgang. Når vi fyller på brukte gassflasker (freon) på jobb så holder vi oss til 80% kapasitet av fyllmengden på beholderen. Har man en kald beholder senker trykket på gas/væske slik overføringen nesten går av seg selv:) Alltid best å overføre i væskeform så slipper man å kondensere gassen.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om gassen er flytende eller i gassform så får du ikke mer gass inn i den nederste boksen når trykket i de to boksene er likt. Selv om tyngdekraften virker nedover og gassen er flytende så foregår dette i et lukket rom og i dette tilfellet så får du ikke flyttet overskytende trykk, som bygger seg opp i den nedre boksen etter hvert som den fylles, fra den nederste boksen og opp i den øverste boksen som ved tapping mister trykk. Åpningen er for tynn til å slippe luft eller gass opp samtidig så det renner flytende gass ned. Her gjelder de samme fysiske lovene som i en vannautomat for kjæledyr.

 

image_4920.jpg

Ved å fryse den nederste boksen og holde den kald så får du mye mer gass inn i den på grunn av at trykket holdes lavt. Det er ingen problemer med å varme den øverste boksen f.eks. med en hårføner. Disse boksene tåler ganske mye temperatur før de sprekker og hvis en boks skulle bli for varm så kommer det bare et lite smell og så buler bunnen ut i stedet for inn. Å varme med lighter eller annen flamme ville jeg unngått siden faren for gasslekkasje er ganske stor ved en sånn fylleoperasjon.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20161001_111214.jpg

Jeg har hatt dette settet liggende et 2års tid, kjøpt hos min venn Ali som av og til jobber i expressfart.

Den nederste koblingen som har kun har en slangebit, er tenkt til å slippe ut litt trykk av boksen som skal fylles, det er ikke gjenger i den bare en pinne til å trykke ned ventilen.

Den andre slangen har en standard åpneventil og i andre enden en propantank tilkobling av skrutypen, men uten reduksjonsventil.

Tanken var å fylles en skvett med propan på en halvtom boks for å forbedre kuldeegenskapene, men ikke fylle den kun med propan siden det nok gir litt høyt trykk i boksen.. men har ikke stesset med å skaffe meg en overgang/gassflaske med skrukobling for å få prøvd. Gassflaska til grillen har ikke skruobling, og tilkoblingen til den er med innebygget trykkregulator, så det vil ikke fungere noe særlig.

Totalt sett har jeg ikke mange halvtomme bokser, bruker mest 450g, men de mindre boksene er greiere til småturer. For å få brukt de opp passer jeg på å bruke en slangebrenner som kan kjøre boksen opp-ned når de er nesten tomme, da får jeg tømt de helt.

Det virker som at antall refyllyllinger som blir nevnt er 8-10, og det er levetiden på ventilen, og hensynet til sikkerhet som er avgjørende. Å fomle rundt med dette har en sikkerhetsrisiko i alle ledd i prosessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite trur du skal la koblingen din hvile, med mindre det er kaldt. Fant noen kurver som viser forskjell i trykk mellom butan som er i de grønne boksene til primus og i cassette boksene. Propankurven gikk fort opp. Butan ved 50 gr har samme trykk som propan ved 0 gr. Den røde boksen til Primus har 50% butan, 25% isobutan og 25% propan. De fleste andre bokser har 70% butan og 30% propan.

Test av gassblandinger.

Har søkt litt på nettet, men finner ikke ut blandingen på wintergassen til Primus.

Så det beste er nok ikke å blande selv men fylle de halvtomme slik at de ikke blir liggende å slenge, evnt fylle opp en liten boks fra en større. Fylling fra cassette til vanlig bokser ser også rimelig trygt ut med tanke på gassblandinger.

image.jpeg

image.jpeg

Edit:Vintergasen (som blir brun) består av 25% Propan, 70% Isobutan och 5% Butan. Bilden nedan visar även detta Vapor mesh. Tester som vi genomfört i -10 grader visar på ett 9% högre flöde efter 60 min användande och 15% högre flöde efter 120 min användande. Detta är enbart förbättringar på grund av Vapor mesh, då testerna jämför två exakt likadana gasblandningar där den enda skillnaden var att ena gasbehållaren hade just denna Vapor mesh. Fra : Utsidan - link så boksen er ikke sterkere, dette stemmer også med at vekta på en full boks er omtrent lik.

Endret av Radiosugge
Fant mere relevant info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alle disse parameterne som gjør at man ikke anbefale refylling, fort å glemme en detalj, og dermed ta en unødig sjanse.

Har gjort dette mange ganger, med godt resultat. Til og med lekt med å sette ventil på ei brusflaske, og fylle med butan.  Hensikten var å vise at butangass er væske når den er under trykk, men det funker helt greit.  Lot gassen stå på flaska i 2 år!  Observerte ingen svekkelser av plasten.

Jeg kan jo ikke anbefale noen å eksperimentere med noe som kan være så farlig som dette hvis man gjør en feil.

dsk

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med dette en stund og det fungerer. Jeg har også begge adapterne vis start av tråden. Begge fungerer, men den minste kan medføre litt høyd topp på gjengepartiet hvis man trykker for hardt.

- Kjøl ned boksen som skal fylles

- Vei boks som fylles underveis. Det er faktisk mulig å overfylle. Slik at endel av argumentene over om at det ikke skal fungere stemmer ikke. Jeg overfyller med ca 10%, spesielt på de med små gassbeholderne for 100g. MEN det er ikke anbefalt, og gjøres på egen regning.

- Man får overført all væske fra, men vil være gassfase igjen i dreneringsboksen.

- Fyller mine fra billige butanbokser fra biltema med overgang. Dette for sommerbruk.

- Ikke refill gassbeholdere som er bulket, rustet eller med dårlige gjenger. O-ringen/pakningen i ventilen/gjengene på gamle gassbeholdere kan også bli dårlige.

- Selv refiller jeg ikke mer enn 10 ganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎03‎.‎10‎.‎2016 at 13.40, Radiosugge skrev:

@Omnilite trur du skal la koblingen din hvile, med mindre det er kaldt. Fant noen kurver som viser forskjell i trykk mellom butan som er i de grønne boksene til primus og i cassette boksene. Propankurven gikk fort opp. Butan ved 50 gr har samme trykk som propan ved 0 gr. Den røde boksen til Primus har 50% butan, 25% isobutan og 25% propan. De fleste andre bokser har 70% butan og 30% propan.

Test av gassblandinger.

Har søkt litt på nettet, men finner ikke ut blandingen på wintergassen til Primus.

Så det beste er nok ikke å blande selv men fylle de halvtomme slik at de ikke blir liggende å slenge, evnt fylle opp en liten boks fra en større. Fylling fra cassette til vanlig bokser ser også rimelig trygt ut med tanke på gassblandinger.

image.jpeg

image.jpeg

Edit:Vintergasen (som blir brun) består av 25% Propan, 70% Isobutan och 5% Butan. Bilden nedan visar även detta Vapor mesh. Tester som vi genomfört i -10 grader visar på ett 9% högre flöde efter 60 min användande och 15% högre flöde efter 120 min användande. Detta är enbart förbättringar på grund av Vapor mesh, då testerna jämför två exakt likadana gasblandningar där den enda skillnaden var att ena gasbehållaren hade just denna Vapor mesh. Fra : Utsidan - link så boksen er ikke sterkere, dette stemmer også med at vekta på en full boks er omtrent lik.

Wintergassen til primus har ikke særlig forskjellig sammensetning, men ett papirinnlegg som øker overflaten til væskefasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.10.2016 at 13.07, dsk skrev:

Som nevn over, så har det funka for meg, bare ved å la det stå over natta.

En sikkerhetsting til, propan bør ikke fylles på beholdere for butan, da kan trykket bli for stort.

dsk

Er dette noe du vet eller er det bare noe du tror?

Boksene ser helt like ut bortsett fra teksten, og så varierer fargen fra produsent til produsent.

Men finnes det bokser med bare Propan?

26015_g.jpgCampingaz-C206-Super-Butane-Propane-Cartridge-C206-Canister.jpg

 

 

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige bokser er ikke med ren propan, men det finnes med noe propan innblandet. Dessverre har noen prøvd å fylle smaåboksene direkte fra propanflasker type 11 kg osv.
Boksen til venstre har iblandet propan, og har litt høyere trykk, men ikke mer en at det er OK, og virker bedre nå det er kaldt.

I denne tråden er det viktig å påpeke at man må vite både hva man fyller, og hvor mye.   Fra en engangsbokser hvor det er litt igjen, til en annen for å få med seg en som er full er vanligvis trygt, om man ikke overfyller.  Jeg holder på 80 volumprosent som anbefalt maksnivå.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er stålflasker, så de veier noe.  Rørleggere har brukt tilsvarende på rød eller blå engangs stålflasker i årtier. Passer bra til små blåselamper. Nå får du også alu-flasker for propan. Se her: http://www.gasservice.no/?k=69&id=114&aid=280 

Disse flaskene aner jeg ikke vekta på, men det er jo ikke det vi  vanligvis snakker om når vi snakker om gassbokser.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.