Gå til innhold
  • Bli medlem

Bekledning overkropp


chrben

Anbefalte innlegg

Hei Forum

Tiden er inne for å be om tips i forhold til anskaffelse av kjøp av bekledning til overkropp i form av jakke. Jeg har lenge vært fornøyd med Keb buksa jeg har fra fjellreven, den er både slitesterk og robust, og jeg vurderer derfor å skaffe meg keb jakka deres(https://www.fjellsport.no/fjallraven-keb-jacket-dark-navy.html).

Eneste jeg tenker på er i forhold til tunge regnskyll, siden keb klærne er av bomullstoff holder de deg av egen erfaring ikketørr mer enn 10 min eller så. Jeg tåler å være fuktig når jeg går, men det  komme frem om kvelden søkk våt er aldri å foretrekke. Lurer derfor på om noen har noen løsning på dette problemet. Om det er noen andre produkter jeg bør kjøpe istendenfor eller i tillegg etc. Kan også nevne at jeg pleier å bruke FR Kajka 100 så poncho mens man går er relativt uaktuelt.(https://www.fjellsport.no/fjallraven-kajka-100-un-blue.html)

Bruken skal være til lange turer i allsindig vær, både vinter og sommerstid

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dessverre ingen erfaring med Fjellreven jakka, men kanskje kan mine erfaringer være nyttige allikevel. Jeg er ikke fan av disse plaggene da de er tunge og blir våte. Blir den først våt er det nesten umulig å tørke den igjen i fuktig vær. En skalljakke tørker fort. 

Midt oppsett er derfor 

- Ulltrøye (varierende type etter temperatur)
- Mellomlag i form av fleece eller primaloftjakke etter temperatur. Når det ikke er veldig kaldt er det stort sett ikke behov for mellomlag når man går uansett.
- Skalljakke som beskyttelse for sterk vind og nedbør. Har to skalljakker. En tynn til sommerbruk og en kraftigere trelags til kaldere turer.

Dette funker året rundt, man justerer sammensetning etter forventet temperatur og vær. 

Det ble mye om lite, men min erfaring er å heller gå for en skalljakke med god lufting og god hette. Da har du en allsidig jakke du kan bruke året rundt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene tingen som passer til alt finnes ikke, så det gjelder å finne den beste kombinasjonen som dekker det meste.

Det er også avveininger du bør gjøre om det er dagsturer der du kan gjøre valgene hver dag ut fra de rådende forhold, eller du må pakke med deg klær for flere dager der forholdene kan variere.

Aktivitetsnivå vil også være avgjørende. Skal du stå stille når du går ut døra, kan du ikke småfryse når du går ut, skal du være i kontinuerlig bevegelse, bør du ikke være god og varm de første 500m. Personlig tar jeg alltid på "minst mulig", det betyr ikke at jeg går ut i nettoen, men jeg stopper uhyre skjelden for å ta av meg plagg etter 500m, det er heller ikke så ofte jeg stopper for å ta på mer. Just right from the start.

Prøver som regel å unngå å bruke jakke når det ikke er for kaldt, er det grei temperatur og T-skjorte varmt bruker jeg en teknisk t-skjorte, har en flerce trøye i sekken og har med enten vind eller regnjakke, eller begge.

Er det hakket kaldere er det trøye a-la Devold Breeze/Sport, fortsatt fleece og vind/regn, kanskje også en lett dun/primaloft i tillegg. Er det skitur, forsvinner regnjakka og en Arcteryx Theta AR er med i stedet.

Må jeg ha på jakke, er det vindjakke som går på først. Det kan hende skalljaken går utenpå der igjen før fleece. Kommer an på om det er isolasjon som trengs eller å stenge ute elementer.

Er det kaldere er jeg over på HH Warm, det er dobbelt med polyester innerst og ull utenpå, de doble materialene gjør det rimelig vindtett også uten jakke, en vindjakke utenpå blir helt vindtett, er det kaldt da, er det mangel på mellomlag som må til, dvs fleece. Også her kan skalljakke gå utenpå før fleece.

Skalljakke går altså utenpå når det er forhold som vindjakka ikke takler, dvs sterkt snødrev, snøfall eller regn. Det er ikke nødvendigvis sånn at en veldig ofte trenger mellomlag når en er i aktivitet, men ved pauser så MÅ man kle mer på seg uansett om temperaturen er lavere enn +15 grader eller deromkring. Her kommer dun/primaloft inn i bildet.

Oppsummert mitt system:

T-skjorte og trøye med forskjellige tykkelse og egenskaper.

Fleece trøye, med glidelås så kan jeg lufte.

Vindjakke, Bergans Microlight

Regnjakke, Bergans Superlight 

Primaloft, Bergans Uranostind

Lett dun, Mountain Hardwear Ghost Whisperer

Skalljakke 1, Arcteryx Theta AR.

Skalljakke 2 i kaldt vær, Bergans Snøhetta.

Skalljakke heavy duty i kaldt vær og høy slitestyrke, Norrøna Lofoten GTX

Jeg befinner meg forøvrig mest på fjellet over tregrensa, og er ikke spesielt frossen av meg.

Skal du begynne ett sted ville jeg startet med en Microlight og en Superlight om du ikke har regnjakke, sistnevnte er et stykke på vei mot skalljakke, men har kanskje hakket dårligere pusteegenskaper. Uansett er det ikke noe plagg som puster ekstremt godt, derfor prøver jeg å unngå i det lengste å tette for mye igjen med det ytterste laget.

Hvis jeg synes jeg mangler noe, så er det en jakke i bomull eller Ventile (som også er bomull) til de aller-aller kaldeste og tørreste dagene om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@whistler av en eller annen grunn får jeg ikke "sitert", men din "oppskrift" er helt lik min. (Det hender jeg bruker en skjorte med mye ull på de kaldeste dagene i stede for fleece.)

Og det har da fungert i både regn, vind og 2 grader, eller alle tre på en gang....

@Lompa Det er nok riktig at membranen ikke er optimal i minusgrader, men på mine kanter av verden, endrer været seg rimelig raskt, så for sikkerhets skyld  -  membranjakke...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 bommulsjakker (g1000). Disse brukes veldig lite, spesiellt sommerstid... de gangene jeg trenger jakke, er det dor å holde meg tørr, og da er g1000 ikke noe særlig. Kjøpte meg i sommer en fjellreven keb eco-shell jakke. Og denne er jeg kanonfornøyd med. Lufting, passform, miljøhensyn, bråker lite, myk og god:-) og har holdt meg tørr siden jeg kjøpte den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter _mye_ lesing opp og ned i fjor sommer endte jeg på å kjøpe Fjällräven keb fra topp til tå tidlig høst i fjor. Siden da har jeg prøvd det på en del turer, både vinter (rolig skitur), sommer i Marka, kald norsk høst på vidda, og varme dager i sola i Trollheimen over Trollhetta. Nå er ikke jeg like bevandret som de fleste her inne, men jeg deler i hvert fall de tankene jeg har gjort og håper de kan være til nytte: 

1. Holdbarhet. Som du allerede vet av buksa så holder dette tøyet veldig høy kvalitet. Jeg har trynet, klatret og smårutsjet på stein, og materialet holder seg helt fint. Jeg er ikke overrasket over at G1000 holder seg bra, men at også dette myke "lufte-materialet" holder seg så fint er jeg overrasket over.

2. Vanntetthet. Har du prøvd å stryke inn med voks? Det er en _veldig_ tidkrevende og møysommelig prosess. Når man uansett ikke kan vokse inn polyester/lufte-plassene (som jo utgjør en god del av disse plaggene - spesielt jakka) så blir aldri plaggene særlig vanntette. Selv ikke de plassene som er vokset holder vannet godt nok ute. Noe tyngre enn veldig lette vannskyll og man blir raskt våt.

3. Vekt. Dette er tunge plagg. Jeg tenkte det var veldig praktisk å kunne ta av leggene på keb-buksa, så jeg kjøpte gator-varianten. Da jeg gikk Trekanten i Trollheimen i august i 20 c og sol var likevel keb-"shortsen" alt for varm og klam i oppoverbakkene. Jeg hadde cirka 15 kg sekk. Jeg savnet da en lett polyester-shorts med god lufting. Å bære rundt på leggene + keb-jakka er slitsomt fordi de har høy vekt.

4. Vindtetthet. Jakken er nokså vindtett, men ikke særlig varm. Siden jakka er helt åpen i ryggen (hele ryggen er dekket av dette pustematerialet som puster vanvittig godt, men som ikke er vindavvisende i det hele tatt) og at man kan åpne opp på sidene under armene er jakken fin og luftig. Dette går helt fint når man har sekken på, da er det deilig for ryggen og ikke klamt. Problemet er når du tar av sekken. Det blåser virkelig _rett_ gjennom på ryggen. Jeg skjønner selvfølgelig at det for produsentene er en balansegang mellom å ha riktig temperatur når man er i bevegelse kontra å sitte stille, men denne er virkelig _helt_ åpen i ryggen. Jeg har gått mye på ski før, men om jeg får vind mot ryggen i denne jakken uten sekk på så blir jeg kaldere enn det meste skitøy jeg har prøvd. Ikke foran, på fremsiden er den fin og varm, men på fjellet blåser det fort fra alle kanter. Så, i mange tilfeller har jeg faktisk valgt å ha sekken på når jeg sitter, og med Kajka 100l vil man gjerne ta den av.

5. Annet. Jeg liker hetta. Hetten kan forlenges slik at man får et utrolig fint vindfang rundt fjeset. Da jeg gikk medio september i fjor på Vidda med sterk vind var dette en utrolig deilig funksjon. Jeg må si at utseendemessig er Fjällräven suveren. Jeg bruker jakken nesten hver dag når jeg sykler til jobb. Ser fin ut og den er veldig praktisk for å være en "byjakke".

Konklusjon: Jeg liker buksa bedre enn jakka. En bukse som tar inn litt regn kan man overleve med, og lårene og utsatte plasser på leggene har G1000 som er langt mer vannavvisende enn det lette pustematerialet som utgjør store deler av jakka. Selv om jakka er veldig fin å se på, og jeg liker den godt når jeg skal på lette turer i Marka på høsten eller sykle til jobb, så føler jeg den er for upraktisk for lengre turer. Jeg ville heller hatt en mer vannavisende skalljakke som er lettere og mer vindavvisende i ryggen. Den må ikke være totalt vannavisende (da kan jeg bruke en poncho), men mer enn Fjällräven-jakken, og det viktigste er virkelig at den ikke er så pokkers tung å bære på. Det er også vanskelig å komprimere disse Fjällräven-plaggene i G1000-materiale fordi materiale er så tykt og kraftig. Tar mye plass i sekken. Det er jo noe fint og nostalgisk over denne bruken av bomull, men det føles bare veldig.. utdatert på et vis. Selv om det er et naturlig materiale så er det så ufattelig mye mindre praktisk enn syntetiske stoffer. Alt i alt synes jeg Keb-jakkens styrker er på vår og høstdager. Den er for varm for sommeren og på vinteren (med ull under, selvfølgelig) er den.. vel, den fungerte så lenge jeg holdt sekken på. Kanskje jeg tenker "gresset er grønnere på andre siden", men jeg mener det finnes mer praktiske jakker for deg der ute enn Keb-jakka. Jeg tror som han over at Eco-shell-jakka er mer passende. Selv om de er svindyre :) 

Endret av loke2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.