Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett telt for en liten famile? MSR Mutha Hubba NX vs Helsport Fjellheimen Superlight vs ?


Terka

Anbefalte innlegg

Sitter og funderer på nytt telt til nedre år (og evt siste del av denne høsten), og håper på å få noen innspill på valg av telt. 😊

Teltet skal hovesaklig brukes av 1 vokse og 2 barn på 7 og 8 år, og noen ganger bare av 1 eller 2  voksne.

Jeg har i dag ett stort og tungt basecamp telt, et Helsport Svalbard X-trem, og et TNF Stormbreak 2. Hvert til sitt bruksområde, men 2 av dem relativt tunge vinter telt (barna har omtrent likW mangw netter i telt på snø som på barmark) og ett lettere 3sesongs for 1-2 personer.

Ut fra endring i familiesituasjon i år så bærer jeg alt utstyr for meg og barna på tur (pulk på vinteren), og fokus har blitt flyttet litt over på lettere utstyr og mindre pakkevolum (Har brukt svalbard-teltet frem til nå også i sommersesongen).

Frem til nå så har jeg vært fristet av MSR Mutha Hubba NX da jeg liker løsingen ift hvordan teltet er utformet med 2 innganger, relativt liten "footprint", lav vekt og volum. Det er ikke så positivt at man må setre opp innerteltet først om det regner.

Nå har jeg også begynt å vurdere Helsport Fjellheimen Superlight 4 camp. Dette et en annen teltløsning, større "footprint", en inngang, men enda mindre volum/vekt, og det har et fortelt som kan brukes til å lage mat osv i om man ikke vil utendørs. (Har hatt Fjellheimen X-trem 4 camp tidligere, dvs har litt erfaring med løsning).

Hvilke argumenter bør tas med i vurdering for/mot teltene? Det skal i hovedsak brukes av 1 voksen + to barn vår/sommer/høst,  men kan brukes av 1-2 voksne også. Hvordan er holdbarhet på superlight teltene? Slitestyrke? Vanntetthet?  Andre lette telt som bør vurderes??

Fyr løs med innspill! 😀 Jeg er glad for alle kommentarer som kan hjelpe meg med å få tatt et godt valg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Hubba Hubba NX, og har mye positivt å si mht vekt og ventilasjon som også gjelder tremannsutgaven. Antar at denne også kan settes opp med yttertelt først, selv om det er litt plundrete. 

Det negative må være at teltet er luftig på grensen til trekkfullt. Tenker dere bruke det på eksponerte steder eller i fjellet ville jeg foretrukket noe lunere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Fjellheimen Superlight da det kom, og brukte det en sommer ene og alene pga vekt. Personlig synes jeg det var litt dårlig lufting, pluggene er for pinglete og det la seg litt lett i sterk vind pga tynne stenger. Men du verden så deilig å gå med et slott på ryggen til bare en person ;-) Mitt var pottetett i drittvær men hadde problemer med varmt, vindstille vær pga lufting. Sikkert bortskjemt med Fjellheimen xtreme. Ikke noe negativt å si om kvaliteten på stoff, men teltet veier mye mer enn spec, hvis det skal oppgraderes fra ok til upåklagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter diskusjoner med andre "in real life" så bestemte jeg meg for å prøve ut Fjellheimen Superlight 4 Camp, som nå er på vei i posten.

Skal bli spennende å se hvordan det oppleves. Kjenner godt til X-trem utgaven av samme teltet og har nå Svalbard High Camp som også har benyttet på turer med barn i sommerhalvåret i år,  Ang lufting så tror jeg det et pluss at teltet gåt helt ned til bakken ift f.eks Hilleberg Anjan, MSR Mutha Hubba NX, og TNF Stormbreak teltet som jeg har under forhold hvor det blåser mye. Da kan de teltene som har glipe nedenfor ytterteltet og netting i innertelt som ikke kan dekkes til oppleves som trekkfulle, Det ønsker jeg ikkke med barn på tur. Skulle det bli for varmt/vindstille så håper jeg at jeg finner noen måter å få luftet på ift justering av ytterteltet. Ved behov for andre/ekstra plugger så har jeg det liggende ifbm de andre teltene jeg har.

Minuset med teltet slik jeg ser det er "fotavtrykk" på et så stort telt, og det å finne gode plasser til det. Samtidig så er det en fordel med god plass i inner og yttertelt når man er på tur med to små. :) 

Skal bli spennende å få prøvd teltet men antar at det fort må vente til våren om jeg ikke tar en tur alene med det, neste uke blir det tur på meg og barna med Svalbard teltet tror jeg om ikke også Fjellheimen Superlight blir med i bilen for å få prøvd det ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.