Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kano til familie på 5


Marit-mamma

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er en familie på 5 som endelig har beste å for å skaffe oss kano? Kanoen skal brukes til små og lengre turer i stille elv/vann/sjø. Barna er per i dag 9, 6 og 4 år. Men hva slags kano bør vi velge? Hva ned vekta? Bør jo ikke veie for mye da den ikke skal ligge på en plass. Vi har snakket pm sammenleggbar ally 18 kano? Har noen erfaring med den? Eller om å kjøpe 2 stykk mindre billigere da ungene vokser fort. Håper noen kan komme med tips. Dette er min største barndomsdrømmen som snart hår i oppfyllelse ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, Marit-mamma skrev:

Hei! Vi er en familie på 5 som endelig har beste å for å skaffe oss kano? Kanoen skal brukes til små og lengre turer i stille elv/vann/sjø. Barna er per i dag 9, 6 og 4 år. Men hva slags kano bør vi velge? Hva ned vekta? Bør jo ikke veie for mye da den ikke skal ligge på en plass. Vi har snakket pm sammenleggbar ally 18 kano? Har noen erfaring med den? Eller om å kjøpe 2 stykk mindre billigere da ungene vokser fort. Håper noen kan komme med tips. Dette er min største barndomsdrømmen som snart hår i oppfyllelse ;-) 

jeg har ally 18 Dr. med 2 unger og bagasje er det ganske fullt. den er dom en 16,5 men ett spant mer. Ville nesten vurdert 2 stk, men blir litt verre å ha kontroll da. hvis begge voksne er gode til å padle så går det nok under enkle forhold.

Dere burde dra et sted å teste det ut. Er kanskje litt kjedelig for så store unger å sitte i kano uten å padle. 2 kanoer er jo litt gøy. 3 - 4 som padler samtidig blir nok litt krøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den 24.9.2016 at 9.38, Marit-mamma skrev:

Hei! Vi er en familie på 5 som endelig har beste å for å skaffe oss kano? Kanoen skal brukes til små og lengre turer i stille elv/vann/sjø.

Her er det mye du ikke forteller, som kan ha innvirkning på valg av kano. Vet ikke hva du mener mer "lengere turer", er det distanse, eller dager? Påvirker bagarsje/utstyr og plass i kanoen. Hva med bæring, bruk av kanotralle? Slikt vil påvirker transport i terrenget.

Vet ikke om jeg tolker deg rett, men anntar at ingen av dere har erfaring med kano fra tidligere. Men, at dette er din barndomsdrom. :) Da vet du ikke om hverken du, eller resten av familien vil trives på slike turer. Så å gå til innkjøp av en, eller to kanoer virker for meg å være meningsløst.

På kort sikt (få år), kan en famileiekano greit takle to voksne og tre små barn, hvis dere planlegger brukbart, så nødvending "bagarsje" reduseres til et realistisk minimum. Jeg vet ikke hvor dere bor, men det finns da flere kanoområder i Norge, hvor dere kan leie en familiekano for en helg og prøve. Da vet dere noe mer, om dette frister til gjentagelse og hva som er viktig å ha med på tur, m.m.

Så uten å vite om dette vil bli vellykket, vill jeg satset på å leie kano (min.) for første tur. Og husk, turen må være på barnas premisser. De må like dette, ellers vil dette gå galt. Etter noen turer med leiekano, vet dere mer om dette er noe familien ønsker å bruke penger og tid på. I så tilfelle, vil det nok på sikt, være best med to kanoer.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye å velge mellom når du begynner å se etter kano, og en Ally koster vel ca. det samme som to Hasle kanoer. Ikke vær redd for at familien ikke vil trives i kano, for det tror jeg helt sikkert at dere vil, men det forutsetter at opplevelsen er god helt fra starten av.

Ally er laget av et skjelett av aluminium som er trukket med en plastduk. Jeg vet ikke om den flyter hvis du velter. De tåler en del skrubbing mot steiner og berg, men ikke så veldig mye. Det følger med lappesaker.

Noen kanoer er laget av glassfiber, de tåler ikke så mye dunking og skraping og flyter ikke uten at de er laget av sandwichkonstruksjon, har dobbel bunn eller innebygde flytetanker.

Hasle kanoen er laget av samme materiale som Pioner jollene. En mykplast sandwichkonstruksjon (PE Polyetylene) som tåler mye dunking og skrubbing. Den flyter rett vei selv om den er full av vann.

Sandwichkonstruksjon:

62588-3d414441210e4396cdf296ae119d6ded.jpg

Jeg har to Hasle kanoer som ligger permanent i et naust ved et vann, og de har vert i bruk i over 20 år. Den ene ble kjøpt når barna var små og den andre kjøpte min mor da hun var over 70 år. Kano er et fantastisk fremkomstmiddel for alle aldersgrupper.

Fordelene ved en Hasle kano er at den er stødig, ikke for dyr og tåler å bli dunket og skrapt på steiner og berg. Ulempene er vel kanskje vekta. Den veier ca. 38 kg. noe som betyr at du greit trekker den opp av vannet, men det er vanskelig å løfte den opp på biltaket uten hjelp. Plasten den er laget av blir sprø i sterk kulde og da tåler den mye mindre dunking, men da er vel også vannet frosset til.

Hvis du skal ha kanoen liggende på et sted og slipper å transportere den over lange avstander så er dette et bra alternativ. Du kan kjøpe en når barna er små og etter hvert som de får lyst til å padle i stedet for å henge over ripa med fingrene i vannet så kjøper du en til. Da padler du den ene og din bedre halvdel padler den andre med barn og bagasje fordelt i begge kanoene.

Når barna blir store nok til å ta ut på egenhånd så slipper du å være redd for at de skal skade kanoene. De tåler røff behandling.

 http://www.arnehasle.no/index.php/kano/hasle-kano-530-classic

http://www.arnehasle.no/index.php/pris-og-spesifkasjoner

http://www.padlespesialisten.no/categories/kano

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally kano flyter når den velter takket være skummatta i bunnen.

Det blir veldig feil å vise bilde av et GRP -PU? laminat når du snakker om en trelags rotasjonsstøpt PE kano. Egenskapene er bare ikke sammenlignbare selv om det er "sandwich" begge delene

Har dere ikke erfaring med kano fra før tror jeg forslaget om å leie er godt! Eventuelt kan dere se om det finnes et kurs eller lignende dere kan delta på for  å bygge kompetanse raskt og få flere velykkede turer.

Endret av Barskekarsten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Barskekarsten skrev:

Ally kano flyter når den velter takket være skummatta i bunnen.

Det blir veldig feil å vise bilde av et GRP -PU? laminat når du snakker om en trelags rotasjonsstøpt PE kano. Egenskapene er bare ikke sammenlignbare selv om det er "sandwich" begge delene

Har dere ikke erfaring med kano fra før tror jeg forslaget om å leie er godt! Eventuelt kan dere se om det finnes et kurs eller lignende dere kan delta på for  å bygge kompetanse raskt og få flere velykkede turer.

Ja, jeg vet det, men det var den beste illustrasjonen jeg fant i farten for å vise prinsippet med Sandwichkonstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassfiber kano varierer mye i vekt.. Jeg har lagd 4 stykker til meg selv og noen til kjente.. Prøvde å lage de så lette som muligt men med holdbarheten inntakt.Noen produsenter har gode løsninger på bunn,altså de velger vekk ,sandwich eller i verste tilfeller 12mm finer som bunn. Noen bruker flensen rundt midten som avstivning og dermed sparer mye vekt. Dette er kanoer som holder i mange mange år,å det finnes noen greie på bruktmarkedet i ny å ne.

Nå vurderer jeg Ally til neste år men det er pga bæring når en er ute.. Min glassfiberkano er grei å få på biltaket med litt hjelp av fruen. Jeg ville gått for glassfiberkano hvis du sjøsetter og holder deg på vannet til du skal hjem.. Mye pga holdbarhet og pris.. Holdbarheten på Ally skal jeg ikke uttale meg om ,men de er jo ganske stive i pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.