Gå til innhold
  • Bli medlem

Eksperthjelp ønskes. Samband til Skikjøring og klatring


MsBenjamin

Anbefalte innlegg

Hei dere, 

Jeg håper noen kan hjelpe meg å finne frem i jungelen av jakt-radioer osv osv . 

Er på jakt etter walkietalkie's som skal brukes i ski-kjøring's sammenheng, men også på klatreruter, hvor man mister kompisen ut av synet. 

Er det noen som har noen gode erfaringer med et merke, eller kan fortelle meg hva jeg burde velge? 

:) På forhånd settes det stor pris på hjelpen. 

 

 

diehard 10:4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tidligere brukt en walke-talkie med mc-headset. Disse har ofte en push-to-talk knapp separat som du kan ha i hånden. I tillegg fungerer det også gått med mikrofon som har høyttaler og knapp på seg, slik man ofte ser på båter. Denne kan festes ved skulderen eller på brystet og er lett å trykke på selv med hansker. De fleste moderne walkie-talkier har også VOX-mulighet (stemmeaktivert PTT). Da trenger du bare et enkelt headset. Ulempen med walkie talkie er at det av og til kommer støy, og det blir fort volumforskjeller i forhold til mottakskvalitet. De siste årene har jeg primært brukt mobiltelefon siden det stortsett er gratis å ringe. Da har jeg bare autooppringning dersom linjen blir brutt, ev autosvar dersom det er den andre personen som ringer. Gruppesamtaler er også mulige, men da må man trykke litt på telefonen hver gang noen faller ut.

Edit: Husk at walkie talkies bruker VHF eller UHF som krever "line of sight". Signalene kan reflekteres litt i terrenget, men om avstanden er stor må du har LOS.

Endret av Prebb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Prebb said:

Jeg har tidligere brukt en walke-talkie med mc-headset. Disse har ofte en push-to-talk knapp separat som du kan ha i hånden. I tillegg fungerer det også gått med mikrofon som har høyttaler og knapp på seg, slik man ofte ser på båter. Denne kan festes ved skulderen eller på brystet og er lett å trykke på selv med hansker. De fleste moderne walkie-talkier har også VOX-mulighet (stemmeaktivert PTT). Da trenger du bare et enkelt headset. Ulempen med walkie talkie er at det av og til kommer støy, og det blir fort volumforskjeller i forhold til mottakskvalitet. De siste årene har jeg primært brukt mobiltelefon siden det stortsett er gratis å ringe. Da har jeg bare autooppringning dersom linjen blir brutt, ev autosvar dersom det er den andre personen som ringer. Gruppesamtaler er også mulige, men da må man trykke litt på telefonen hver gang noen faller ut.

Edit: Husk at walkie talkies bruker VHF eller UHF som krever "line of sight". Signalene kan reflekteres litt i terrenget, men om avstanden er stor må du har LOS.

Tusen takk for svar Prebb. 

Men er det mulig å få tak i noe som fungerer i Jotunheimen feks. Der det ikke er mobildekning ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MsBenjamin skrev:

Tusen takk for svar Prebb. 

Men er det mulig å få tak i noe som fungerer i Jotunheimen feks. Der det ikke er mobildekning ? 

Walkie Talkie fungerer bra altså, bare du kjenner begrensningene. Det er ikke som mobiltelefoner med bakkestasjoner. Redningsmannskaper og lignende har også stasjonert ut repeatere som gir dem bedre rekkevidde på sine frekvenser. Slikt radioutstyr krever konsesjon og sertifikat. Vanlige lisensfrie walkie talkier er som sagt avhengig av at signalet kommer seg fra et håndsett til neste.

Det finnes nok noe greit nok å få kjøpt på f.eks. clas ohlson, teknikmagasinet eller lignende. Og dette vil duge dersom du ikke har planer om å kommunisere med flere kilometers avstand fra hverandre. Om du er en rebell så går det an å kjøpe (lisenspliktig) radioutstyr fra f.eks. dealextreme.com el lignende. Dette vil jo selvsagt ha langt høyere sendeeffekt enn det som er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktradio, ikke sånne billig-walkies. De har for dårlig rekkevidde om man har litt fjell mellom seg.. 

Man kan få dem fra under tusenlappen. Har god rekkevidde og lang standby-tid. Man kan få headset med mikrofon på ledningen til de aller fleste, så man kan legge radioen på innerlomma.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Lompa said:

Jaktradio, ikke sånne billig-walkies. De har for dårlig rekkevidde om man har litt fjell mellom seg.. 

Man kan få dem fra under tusenlappen. Har god rekkevidde og lang standby-tid. Man kan få headset med mikrofon på ledningen til de aller fleste, så man kan legge radioen på innerlomma.

 

 

 

Strålende, tusen takk for svar. Jenter vet dere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.