Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke til høyfjellsbruk


Prebb

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en dunjakke som skal brukes når jeg overnatter ute om vinteren, gjerne på høyfjellet. Temperaturene kan fort bli lave og det er greit å ha noe varmt å slenge på seg i mindre aktive pauser, på morgenen, eller på kvelden.

Utvalget av tjukke dunjakker er stort og jeg er rett og slett ikke sikker på hvor stor dunmengde jeg egentlig trenger. I tillegg ønsker jeg å bruke en produsent som har sporbar dun og har dyrevelferd i tankene. Ideelt sett burde jeg kanskje brukt kunstfiber, men det er ikke like bra enda.

De jakkene jeg har vurdert til nå er:

Mountain Equipment K7: https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-k7-jacket-shadow-grey.html
Denne har oppgitt dunmengde til 330g, og mange lure løsninger som stor innerlomme for vannflaske.

Klättermusen Bore 2.0: https://www.fjellsport.no/klattermusen-bore-2-0-jacket-unisex-blue-sapphire.html
Denne har tilsynelatende best miljøprofil og er dessuten på tilbud nå. Dunmengde er ikke oppgitt, men jeg klarte å finne ut at det er rundt 300g.

Patagonia Fitz Roy down parka: https://www.fjellsport.no/patagonia-m-s-fitz-roy-down-parka-black.html
Veldig lett og fluffy. Denne prøvde jeg hos Platou Sport i Bergen og den virket veldig bra. Den har dog bare ca 180g med fyll i følge patagonia kundeservice. Virker også noe skjør.

Jeg er selvsagt åpen for andre forslag og andres vurderinger.

Hva tror fjellfolket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
49 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Har du sjekket de nye dunjakkene fra Bergans, dunvekt over 300g komprimeres og pakkes i lomma, priser rundt 3.000.-

Lånte en dunjakke fra Bergans i vintersesongen i år og var forsåvidt fornøyd med den så jeg skal sjekke ut. Tror det var en Fonna jeg lånte. Enten det eller Sauda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv prøvd K7, og likar godt at den er litt lengde på. Har hatt ei RAB neutrino plus som allround dunjakke i fleire år, som byrjar takke for seg til vinterbruk i høgfjellet i alle fall.

Når den skal byttast ut trur eg det  vert ei slik k7.

Godt at det går litt nedover rompe og hofter i dei kaldaste periodane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, kvitknekt skrev:

Har du sett på PHD Designs? http://www.phdesigns.co.uk/down-jackets-synthetic-jackets-down-pullovers?osCsid=voldgisk1ck2j9c7jim2piolh3

Hørt veldig mye bra om de rundt om på nettet.

Sikkert bra jakker, men jeg vil helst kjøpe den i en norsk (nett)butikk slik at jeg har reklamasjonsrett. I tillegg ser det ikke ut som de har noe etikk-kode når det gjelder dunkilde.Takk for forslaget likevel!

 

38 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg har sjølv prøvd K7, og likar godt at den er litt lengde på. Har hatt ei RAB neutrino plus som allround dunjakke i fleire år, som byrjar takke for seg til vinterbruk i høgfjellet i alle fall.

Når den skal byttast ut trur eg det  vert ei slik k7.

Godt at det går litt nedover rompe og hofter i dei kaldaste periodane. 

K7 frister, samtidig som det ikke føles så dumt at bore 2.0 er på tilbud.
Jeg kan jo alltids bestille begge og sammenligne dem. En har jo heldigvis 14 dagers full returrett på nettkjøp.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dunjakke fra helsport, og den er helt ok den når man ser på prisen man får i outleten. Men d er ett par ting som trekker ned som gjør at den ikke er verdt full pris, dunet lukter hønsefarm, ytterstoffet er ikke vannavisende i noen grad og innerstoffet trekker fuktiget som bomull..

Jeg kommer til å bytte den ut med en bergans ekspedisjonsdunis når tid for bytte kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Mountain Hardwear Phantom, varmer bra, er pakkbar, relativt lett for mengden varme, og har hydrofobisk dun. (Q-shield på MH språk). Ser ut som min er litt eldre modell enn dagens, bafflene ser i alle fall anderledes ut nå, kjøpt på Anton Sport.

Prisen var bra hos addnature, men har ingen erfaring med butikken.

https://m.addnature.no/451143.html?c=816&_cid=22_-525_237986_238071_238118_695562_0_Prisjakt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det bruket du skisserer ville i alle fall jeg hatt ei jakka som dekker rumpa. Det er kroppens største kjøttstykke, med betydelig varmetap. Å dekke rumpa har betydning for hele kroppsvarmen.

Man kan ha mindre dunfyll hvis jakka dekker mer av kroppen.. For meg blir det rart om man har masse dunfyll i ei jakke som stopper på hoftene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips som kommer her! Skal passe på å ha en jakke som dekker det store kjøttstykket bak, med hette for det mindre store stykket på toppen.

Jeg endte opp med å bestille både Bore 2.0 og K7. Så prøver jeg begge to og returnerer den jeg liker minst. Bestilte i går, og for en gangs skyld er posten raske, så de ligger allerede på på postkontoret og venter på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Prebb skrev:

Gode tips som kommer her! Skal passe på å ha en jakke som dekker det store kjøttstykket bak, med hette for det mindre store stykket på toppen.

Jeg endte opp med å bestille både Bore 2.0 og K7. Så prøver jeg begge to og returnerer den jeg liker minst. Bestilte i går, og for en gangs skyld er posten raske, så de ligger allerede på på postkontoret og venter på meg.

Dekke rompa funger veldig bra. Jeg har bergans expedition down light  eller hva den heter. Den tåler litt juling, vann og varmer bra. Komprimeres ikke så bra som de som er best på det, men slitestyrken veier opp for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var både ME K7 og Klättermusen Bore 2.0 prøvd. Begge to i størrelse M, og førsteintrykket er som følger:

ME K7 - kroppsnær passform. Størrelse M er for liten for meg og jeg kunne ikke ha på tykk genser under uten at den ble veldig stram. Lure løsninger og virker svært slitesterk. Virker som den er noe tykkere enn Bore. Går bare halvveis ned på rumpen. Denne må uansett sendes tilbake på grunn av størrelsen.

Klättermusen Bore 2.0 størrelse M. I forhold til den andre jakken er denne enorm. Den har en rett form og derfor er det god plass til både genser og annen jakke under. Den dekker dessuten hele rumpen. Ingen flaskelomme på innsiden, men lommen som visstnok skal fungere som pakksekk har plass til 0,7 flasken min. Ved første øyekast virket stoffet noe skjørere enn ME sin jakke, og med noe mindre fyll (300g i KM mot 330g i ME, men KM sin dun har oppgitt høyere fillpower)

Jeg heller mot å beholde Klättermusenjakken, men jeg har ikke bestemt meg enda. Det er jo selvsagt et stort pluss å støtte en produsent som har en så tydelig miljøprofil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. september 2016 at 21.31, Prebb skrev:

Da var både ME K7 og Klättermusen Bore 2.0 prøvd. Begge to i størrelse M, og førsteintrykket er som følger:

ME K7 - kroppsnær passform. Størrelse M er for liten for meg og jeg kunne ikke ha på tykk genser under uten at den ble veldig stram. Lure løsninger og virker svært slitesterk. Virker som den er noe tykkere enn Bore. Går bare halvveis ned på rumpen. Denne må uansett sendes tilbake på grunn av størrelsen.

Klättermusen Bore 2.0 størrelse M. I forhold til den andre jakken er denne enorm. Den har en rett form og derfor er det god plass til både genser og annen jakke under. Den dekker dessuten hele rumpen. Ingen flaskelomme på innsiden, men lommen som visstnok skal fungere som pakksekk har plass til 0,7 flasken min. Ved første øyekast virket stoffet noe skjørere enn ME sin jakke, og med noe mindre fyll (300g i KM mot 330g i ME, men KM sin dun har oppgitt høyere fillpower)

Jeg heller mot å beholde Klättermusenjakken, men jeg har ikke bestemt meg enda. Det er jo selvsagt et stort pluss å støtte en produsent som har en så tydelig miljøprofil.

ME er generelt liten i størrelsen. Jeg har bergans skalljakke i large, som er mer enn stor nok. ME skalljakken min er akkurat passe og er XL. Har XL dunjakke fra ME den er for liten, mens dunparkasen fra helsport i XL er passe og har plass til mye under. Osv osv. Gode jakke lager de uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håller med om ME är liten i storleken. speciellt över axlarna.

Ägde för ett antal år sedan en Valandre Sirius och loftet i den jackan var klart bättre i förhållande till dunmängden 

än både KM och ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en OP/JIB jakke som forsvaret bruker? Koster rundt 1200 kr og er gode og varme! De har selvfølgelig ikke like mange gode løsninger som dyrere dunjakker, ser ikke like bra ut og enkelte av modellen kommer uten hette, men mye jakke for prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. september 2016 at 19.36, Hammer skrev:

ME er generelt liten i størrelsen. Jeg har bergans skalljakke i large, som er mer enn stor nok. ME skalljakken min er akkurat passe og er XL. Har XL dunjakke fra ME den er for liten, mens dunparkasen fra helsport i XL er passe og har plass til mye under. Osv osv. Gode jakke lager de uansett :)

Det kan være at ME jakka vert litt lenger når du får den i rett storleik. Likevel kan det høres ut som KM jakka likevel ligg eit hakk over ja. Skal ta med denne i vurderinga eg og når den tid kjem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tessatroll skrev:

Det kan være at ME jakka vert litt lenger når du får den i rett storleik. Likevel kan det høres ut som KM jakka likevel ligg eit hakk over ja. Skal ta med denne i vurderinga eg og når den tid kjem :) 

Det vil den nok helt klart være. Fruen har brukt den i fjor et par ganger. litt stor til henne. Men lang og god. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10/3/2016 at 0.12, Hammer skrev:

Det vil den nok helt klart være. Fruen har brukt den i fjor et par ganger. litt stor til henne. Men lang og god. 

Forstår ikkje kvifor eg hadde quota deg der når eg eigentleg skulle quote @Prebb. Men for all del greit å få svar på det med lengda, haha. Gir opp denne IKTen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 22. september 2016 at 12.46, Gittiamo skrev:

Helsport har fortsatt flere dunjakker i sin outlet. Du kan jo sjekke der. Fine priser men jeg aner ingen ting om kvaliteten. 

Jeg har en god del isolasjonsplagg fra Helsport og MANGE isolasjonplagg generellt fra flere kjente merker og Helsport ligger ikke etter på noe. Kjempeprodukter og ihvertfall mtp på prisen man får det for nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.