Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs med nudler som mat!


Anbefalte innlegg

Hadde pause ved Tyin, på veien inn til Eidsbugarden. Traff på en sliten tysker i 20 åra. Han hadde startet på Norge på langs, hadde gått i 28 dager og skulle til Galehøpiggen. Han hadde en sekk på 25 kg og slet med gnagsår og ømme føtter. Det er over 13 km luftlinje i snitt hver dag hvis hvis du tar en strek mellom Lindesnes og Tyin. Norsk mat var dyr, så det gikk mest i nudler. Han så tynn ut, fortalte at han hadde mistet mye muskler og vekt. Etter Galehøpiggen skulle han hjem, for så å fortsette til neste år, da med forhåpentligvis lettere sekk. Sekken var av en militær type og trakk vann når det regnet. Jeg hadde bare en Real turmat igjen som han fikk. Real turmat var for dyrt og det hadde han aldri smakt. Måtte gi et lite kurs om hvordan det skulle tilberedes. 

Møter dere ham så gi ham litt mat. Håper at han kommer seg greit til Galehøpiggen og hjem med mye erfaring. Gå så langt og mye, med tung sekk på dårlig mat tapper selv den beste!

Admin:Fant ikke noe sted å poste så flytt det dit det passer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, høres ikke bra ut! Det står ingen ting om næringsinnhold på prislappen dessverre. Blir litt som spaghetti og ketchup. For å kunne drive fysisk aktivitet sammenhengende over lengre tid er det nok næring som gjelder.

Synd han ikke kom forbi meg på lørdag mens jeg grillet ved Tyinvannet, da skulle han fått koteletter med stekte poteter.

Håper for all del at han greier å fullføre turen uten at han tar tar annen skade av det enn litt dyrkjøpt lærdom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Träffade en engelsk kille vid Ragesluoppal, nära Máze i Finnmark, i augusti. 

Han hade börjat vid Nordkapp och skulle följa hela E1 ner till Italien. 

Enda maten han hade med sig var en liten påse med nötter. Han sa att han hade tränat att bara äta en hand full med nötter varje dag. För att spara vikt på säcken... 

Min frystorkad har aldrig smakat så gott som på denna kvällen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt noen turer de siste to ukene. Både dagsturer og overnattingsturer. Ikke spesielt lange og tunge, men flere enn vanlig.

Jeg har spist som normalt, og tatt av to kilo - fett...

Det stemmer også med min erfaring, jeg klarer egentlig ikke å spise nok på tur. Vel hjemme blir det spising, i store mengder, og jeg har hevet innpå en del iskrem, noe som jeg vanligvis ikke bruker for mye av...

(Jeg blir egentlig ikke mett, men lei av å tygge...)

Dager på tur går ikke sammen med nudler eller bare en pose nøtter, det må en del kilo ekstra til i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk polare ekspedisjoner, hvor de feiter seg opp før start og langer innpå så mye feit mat som de klarer.

Sjøl sykla jeg Norge på langs for noen år siden fra nord. Mista etter hvert trykket i beina, og i Lofoten måtte kostholdet legges om. Egg, bacon, mere smør og proteinpulver. Etter et par dager fungerte alt mye bedre. Allikevel på de 19 dagene forsvant 6-7 kg av kroppsmassen.   Har en sånn liten snasen vekt, som viste at 3 kg var muskler, 3-4 kg fett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bare nudler eller en håndfull nøtter om dagen høres litt sprøtt ut. Skal det presteres hardt arbeide over lenger tid må det være sund og nærende kost - tildels i rikelige mengder!

F.eks. Husmanns kost som til våre hardt arbeidene fjellbonde forfedre. 

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker nudler og kjøper alltid med meg forskjellige smaker fra asia-mat-butikken når jeg er innom. Spiser det ofte på tur. Bruker en tom REAL pose, har i nudler og vann og lar trekke 5 minutter. Dritgodt og har aldri følt det er energifattig.

Nå tok jeg bare ut to pakker nudler fra skapet:

  • MAMA chicken flavor

Innhold (tørr vekt): 55g
62kcal per 100g ferdige nudler

 

  • YumYum green curry

Innhold (tørr vekt): 70g

På selve pakken:
93kcal per 100ml
333kcal per 360ml

Norsk etikett:
476kcal per 100g

 

Usikker på vekt/ volum, så jeg hentet en pakke til fra en tredje produsent:

  • Lucky Me Asado beef

Innhold (tørr vekt): 55g
1742KJ per 100g (416,35kcal)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
Den 19.9.2016 at 11.03, Radiosugge skrev:

Hadde pause ved Tyin, på veien inn til Eidsbugarden. Traff på en sliten tysker i 20 åra. Han hadde startet på Norge på langs, hadde gått i 28 dager og skulle til Galehøpiggen. Han hadde en sekk på 25 kg og slet med gnagsår og ømme føtter. Det er over 13 km luftlinje i snitt hver dag hvis hvis du tar en strek mellom Lindesnes og Tyin. Norsk mat var dyr, så det gikk mest i nudler. Han så tynn ut, fortalte at han hadde mistet mye muskler og vekt. Etter Galehøpiggen skulle han hjem, for så å fortsette til neste år, da med forhåpentligvis lettere sekk. Sekken var av en militær type og trakk vann når det regnet. Jeg hadde bare en Real turmat igjen som han fikk. Real turmat var for dyrt og det hadde han aldri smakt. Måtte gi et lite kurs om hvordan det skulle tilberedes. 

Møter dere ham så gi ham litt mat. Håper at han kommer seg greit til Galehøpiggen og hjem med mye erfaring. Gå så langt og mye, med tung sekk på dårlig mat tapper selv den beste!

Admin:Fant ikke noe sted å poste så flytt det dit det passer.

Synes egentlig han ikke burde få hjelp, men ta lærdom av dette. Det er bonanza med fjols og redningsaksjoner om dagen. Kun døden i hvitøyet lærer disse folka de harde realitetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.9.2016 at 1.52, Hege P. skrev:

Bare nudler? Jeg synes det høres veldig farlig ut. Risikerer å gå helt tom. Blir været dårlig samtidig blir det ille.

Jeg husker at jeg leste en avisartikkel en gang om en student som hadde levd på nudler, av billigste sort, for å redusere studiebudsjettet. Han ble funnet på hybelen og da var han død av underernæring. 

Jeg gikk fra Haukeliseter og sørover til Lysebotn med 22 kg. på ryggen. (Jeg veier normalt ca. 70 kg.) Turen tok 6 dager. Det normale er visst 8 - 10 dager tror jeg. På den turen spiste jeg en del fisk og andre godsaker hver dag men like vel gikk jeg ned 4 kg. og sprakk en menisk. Jeg tror ikke noen ville tro at jeg hadde 4 kg å miste, men da jeg kom hjem, og så meg i speilet på badet, så jeg ut som en beingrind med skinn på. 

Dette var bare i løpet av en kort uke. Tyskeren som @Radiosugge møtte kunne sikkert ha blitt liggende død på Galdhøpiggen hvis han ikke hadde fått en pose Real.

Kanskje Radiosugge berget livet til denne tyskeren og skulle hatt medalje fra Carnegis heltefond.

 AM993R.01.P834.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Han levde på nudler da det var dyrt med mat, så det var snakk om økonomiske hensyn her, samt liten evne til å forstå egen fysiologi under slike utfoldelser. Han ble påtruffet ved Tyin, det er fremdeles noen kalorier unna Galdhøpiggen. Det er for mye slikt folk i fjellet og det blir ikke mindre av at man nærmest forventer at folk skal bistå ved egne feilvurderinger. Folk må kjenne på de virkelige grensene om de ikke er føre var, og lære beinhardt av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i sommer, og plutselig følte jeg ekstremt lavt energinivå. Da inntok jeg SunYan nudler, og etterpå sprellet jeg av energi. Nesten som i videoen under.

https://www.youtube.com/watch?v=9UWJd1kPXiA

Når det er sagt, man trenger proteiner for å ikke miste muskler. Monsen sa det ganske bra: Fettet spiser du før turen, proteinene finner du i naturen, og karbs har du i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Friluftsnoob said:

Var på tur i sommer, og plutselig følte jeg ekstremt lavt energinivå. Da inntok jeg SunYan nudler, og etterpå sprellet jeg av energi. Nesten som i videoen under.

https://www.youtube.com/watch?v=9UWJd1kPXiA

Når det er sagt, man trenger proteiner for å ikke miste muskler. Monsen sa det ganske bra: Fettet spiser du før turen, proteinene finner du i naturen, og karbs har du i sekken. 

Nysjerrig.
Proteinkilder er jo bl.a. fisk, kjøtt, melk, ost, egg, linser, bønner, frø, nøtter, korn og ris. De fleste er jo ikke så lett å bare finne, så hva finner man med proteiner i da? (bortsett fra kjøtt man skyter/ fanger eller fisk).

Bare tenker litt høyt her. Da Cecilie Skog og han fyren skulle gå til Nordpolen med knaoer og ski, helte de jo MASSE olje (fett) i forkostblandingene sine. Det blir jo ikke riktig ihht Monsens oppskrift, eller er det forskjell på tur og ekspedisjon? Litt tidlig søndag morgen til å filosofere merker jeg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, 7homas skrev:

Nysjerrig.
Proteinkilder er jo bl.a. fisk, kjøtt, melk, ost, egg, linser, bønner, frø, nøtter, korn og ris. De fleste er jo ikke så lett å bare finne, så hva finner man med proteiner i da? (bortsett fra kjøtt man skyter/ fanger eller fisk).

Bare tenker litt høyt her. Da Cecilie Skog og han fyren skulle gå til Nordpolen med knaoer og ski, helte de jo MASSE olje (fett) i forkostblandingene sine. Det blir jo ikke riktig ihht Monsens oppskrift, eller er det forskjell på tur og ekspedisjon? Litt tidlig søndag morgen til å filosofere merker jeg :D 

Når man skal gå langt trenger man mye energi. Trekker man pulk bør man i alle fall satse på 3500Kcal per døgn, mer om en er en stor mann. Det er normalt å fete seg opp før ekspedisjoner fordi matbudsjettet ikke nødvendigvis holder til aktiviteten. Samtidig veier jo mat noe, og energimessig spiller det ikke så stor rolle for kroppen om energien kommer fra fett eller karbohydrater. Sistnevnte veier bare vesentlig mer per kcal. Om man stadig skal være i høyintensiv aktivitet er det nok mer fornuftig å spise en større andel karbohydrater. Er man ikke tilpasset til å leve på en høy andel fett så vil dette også gi ubehag. Fett inneholder heller ikke fiber som er viktig for å opprettholde en god fordøyelse også på tur.

Monsen sine regler fungerer sikker på turer hvor en har gode fiske, fangst og jaktmuligheter, samt tid til å gjøre dette. Om man forflytter seg langt over en begrenset tid og en gitt rute så er det ikke lurt å satse på at man skal fange mat. Det er nok ikke så lett å fiske på Grønland eller Antarktis med mindre en er på kystlinjen. Seljakt er kanskje ikke det man ønsker å bedrive tiden med heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsen sa forøvrig; "Fettet bærer du på kroppen, proteinene fisker/jakter du og karbohydratene(karbs er en dårlig oversatt engelsk forkortelse som altså ikke eksisterer i norsk rettskriving om en skal være pirkete) bærer du i sekken". Fettet på kroppen blir du ikke mett av men har noe å tære på, ikke alltid eller alle steder det er lov å jakte på noe om det er noe å jakte, samme med fiske men der er det mye romsligere tider der det er fisk å fiske. Karbohydrater bør for det meste være av den langsomme typen. Nudler kan sikkert være noe kjapt en kan lage under marsjen om en trenger litt tilskudd til energien der og da men ikke være den karbohydratkilden man setter all lit til, spørs ikke om en potetmospose er et bedre alternativ til vårmåltid under marsj evt - både mht tilberedningstid og volum i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, 7homas said:

Nysjerrig.
Proteinkilder er jo bl.a. fisk, kjøtt, melk, ost, egg, linser, bønner, frø, nøtter, korn og ris. De fleste er jo ikke så lett å bare finne, så hva finner man med proteiner i da? (bortsett fra kjøtt man skyter/ fanger eller fisk).

Bare tenker litt høyt her. Da Cecilie Skog og han fyren skulle gå til Nordpolen med knaoer og ski, helte de jo MASSE olje (fett) i forkostblandingene sine. Det blir jo ikke riktig ihht Monsens oppskrift, eller er det forskjell på tur og ekspedisjon? Litt tidlig søndag morgen til å filosofere merker jeg :D 

Det er ganske markant forskjell på sommerfjell, skog og isødet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tronn said:

Det er ganske markant forskjell på sommerfjell, skog og isødet. 

Ok, men er det egentlig det? Si du skal gå 10 mil med lik oppakning (vekt) så vil kanskje energiforbruket ikke være altfor forskjellig mellom høyfjell og arktis (tenker da på sånn Monsen på tvers navigering).

Det jeg egentlig lurte på var hvilke av plantene man passerer daglig man kan, uten problemer som vond smak og ubehageligheter som gift, spise og ha nytte av? Er det f eks en vanlig plante i norsk natur som har en særlig proteinrik rot eller likn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 7homas skrev:

Ok, men er det egentlig det? Si du skal gå 10 mil med lik oppakning (vekt) så vil kanskje energiforbruket ikke være altfor forskjellig mellom høyfjell og arktis (tenker da på sånn Monsen på tvers navigering).

Det jeg egentlig lurte på var hvilke av plantene man passerer daglig man kan, uten problemer som vond smak og ubehageligheter som gift, spise og ha nytte av? Er det f eks en vanlig plante i norsk natur som har en særlig proteinrik rot eller likn.

Lufttemperaturen vil utgjøre litt forskjell i hvile-energi-forbruket. Kulde øker energiforbruket. I tillegg er det ofte vanskeligere å gå i snø enn på hardt fjell. Men jeg tror ikke energiforbruket er vesentlig forskjellig.

Det er veldig mange spiselige planter i Norge, og jeg kan garantere at det finnes noen som har skrevet en bok om det. Jeg har ikke utstrakt kunnskap om dette, men jeg kan jo ta et par eksempler jeg vet om: Skvalderkål, engsyre, brennesle, løvetann, kastanjenøtter (og alle andre "ville" nøtter). Du kan utvinne bjørkesaft (på rett tid i året). Grønnsaker og planter inneholder sjeldent mye proteiner, og det er ikke spesielt bærekraftig å satse på plantebaserte proteinkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Prebb sa

Når man skal gå langt trenger man mye energi. Trekker man pulk bør man i alle fall satse på 3500Kcal per døgn, mer om en er en stor mann. Det er normalt å fete seg opp før ekspedisjoner fordi matbudsjettet ikke nødvendigvis holder til aktiviteten. Samtidig veier jo mat noe, og energimessig spiller det ikke så stor rolle for kroppen om energien kommer fra fett eller karbohydrater. Sistnevnte veier bare vesentlig mer per kcal. Om man stadig skal være i høyintensiv aktivitet er det nok mer fornuftig å spise en større andel karbohydrater. Er man ikke tilpasset til å leve på en høy andel fett så vil dette også gi ubehag. Fett inneholder heller ikke fiber som er viktig for å opprettholde en god fordøyelse også på tur. (Jeg aner ikke hvorfor det ikke går å få "sitert"?)


3500 Kcl pr døgn på langtur med tung sekk er i følge min erfaring alt for lite.Jeg bruker omtrent så pass selv, på vanlig uker. Med kulde, tyngre sekk og lengre avstander vil kaloribehovet fort overstige 3500kcl pr dag.

  I følge "internett" skal den engelske hæren ha regnet med mer enn 7000 kcl pr døgn for soldater på marsj. (15 miles pr dag med 30 kilo på ryggen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.