Gå til innhold
  • Bli medlem

Salongrifle til rypejakt kal 22lr


bonnskij89

Anbefalte innlegg

hei tenkte eg skulle prøve meg på denne jaktforma så eg lasta ned produktkatalogen del 1 på jaktdepotet.no der fann eg eit par gevær som verka greie og rimelige, med kikkert, våpenfutural og lyddemper ikludert i prisen:

Norinco JW 15 A

Salongrifle med boltmekanisme, polert skjefte, magasin

10 skudd. Vekt 3,1 kg. Direkte avtrekk. Løpslengde 57 cm.

Våpenet leveres komplett med lyddemper i stål og med

Norconia kikkert 3x9-32 med montasje. Komplett med

rem og futteral. Pakkepris kr 1.998,-

og:

1300030750000 Zastava CZ 99 22 LR

Leveres med 2 stk. 5-skudds magasin, nettskjært nøttetrestokk.

Vekt 2,8 kg. Løpslengde 56 cm, totallengde 104 cm. Våpnet er gjenget

for lyddemper, se forøvrig pakketilbud. Kun våpen kr 1.990,-

Pakketilbudet inneholder: Norconia montasjer, lyddemper,

ekstra magasin. Alle pakketilbud inkluderer

våpenfuteral.

er det nokon som har erfaring med desse geværa eller synspunkt på sådan?

eller er det nokon som har betre forslag til kjøp av gevær?

på forhånd takk :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Zastava børsa har jeg ikke erfaringer med, men den ser helt grei ut.

Norinco børsa har jeg testa, den er grei nok. Litt smådetaljer som kunne vært bedre, presisjonene ligger ikke helt i toppsjiktet heller.

Valg av ammo utgjør mye, på forskjellige børser. Så det lønner seg å teste med forskjellige sorter.

Når det gjelder 22, ser jeg ikke mye vits i boltrifle. Jeg har to børser i 22, og har halvautomat på begge.

Mye dritt å få innen halvauto, så lønner seg å kjøpe anerkjente merker da.

Hvis jeg hadde valget mellom disse børsene, ville jeg satset på Zastava. Den ser litt mer kvalitetsmessig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok lagt litt mer penger i det og satset på en Brno 452, boltutgave med 5-skuddsmagasin. Ferdig gjenget for lyddemper, og klargjort for kikkertmontasjer. Kjøp til en Bushnell-kikkert e.l, og da har et glimrende våpen til prikkskyting på for eksempel ryper. Har en selv, og er storfornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal riflen bare brukes til jakt, ville jeg heller anbefalt deg å kjøpe en .223 eller lignende istedet. Da kan du også jakte storfugel og annet småvilt som en .22LR ikke tar.

Desutten har en .223 mye flatere kulebane og mindre vindavdrift, noe som gjøre det mye letter å treffe viltet.

Men som nevnt ovenfor, gjør et par søk på www.sluttstykket.com . Emnet er diskutert opp og ned der opptil flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

kan eg gå på småviltjakt aleine når eg er 16 år med 223.? om ikkje trur eg eg velger 22lr, det er vel eit kaliber som heiter 22 hornet og eller noko slikt? korleis er det med det?

takk for alle svar, håper på fleire :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hverken gå alene på jakt med .22lr eller .223 rem når du er 16 år, da er det kun hagle som gjelder.

Feil!

Du kan jakte med hvilket som helst våpen (både hagle og rifle uansett kaliber) fra og med du er 16 år.

Skal riflen hovedsaklig brukes til småvilt jakt ville jeg gått for en .223, den er lovlig på det meste av vilt i Norge, unntatt elg og rein.

Meld deg opp til jegerprøven hvis du ikke allerede har tatt den. Der får du svar på det meste av spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Kun hagle som gjelder når du skal jakte alene som 16-åring. Alternativt kan du gå med et hvilket som helst muskedunder om du bare har med deg en erfaren jeger (min 5 år). Begge deler forutsetter at du har avlagt jegerprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

en liten feil der også, hvis man skal være helt prikk lovlig. det er kun lovlig å bruke krutt våpen og ikke svart krutt slik som en muskedunder er. he he måtte bare skrive det siden det var så mange som kom med masse forskjellige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du nå velger .22LR til rypejakta er jeg helt enig med han over som anbefaler BRNO. Denne salongrifla har de siste 20 - 30 år vært den som gir mest kvalitet for en rimelig penge..

Et annet poeng å ta med seg her med tanke på rådene du har fått om .223 o.l. ; .22LR er fantastisk billig å trene med!! Å ha råd til å skyte hundrevis, ja kanskje tusenvis av treningsskudd i året er ikke til å kimse av.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Riktig. Kun hagle som gjelder når du skal jakte alene som 16-åring. Alternativt kan du gå med et hvilket som helst muskedunder om du bare har med deg en erfaren jeger (min 5 år). Begge deler forutsetter at du har avlagt jegerprøven.

Vel det her var noko eg var svært usikker på, utdrag frå våpenlova:

Sitat

Våpen og ammunisjon

Til småviltjakt er det bare tillatt å nytte haglgevær med inntil to skudd, - og rifle. Brukes det halvautomatisk rifle er det bare tillatt med inntil to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Til haglgevær er det ikke tillatt å bruke større blyhagl enn 3,5 mm i diamer, norsk nr. 2 eller US nr. 3. Brukes det stålhagl er største tillatte diameter 3,81 mm, norsk nr. 1 eller US nr. 2. Det skal være minimum 100 hagl i patronen.

Til jakt på gjess, ender og vadere, unntatt rugde, er det ikke tillatt å bruke blyhagl.

Salonggevær cal. 22 LR kan bare brukes på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare. Ammunisjon av typen "Long rifle" med hulspiss må brukes. For jakt på hare må anslagsverdien være minst 196 joule (20 kgm) på 100 meters avstand.

For jakt på rødrev må anslagsverdien være minst 490 (50 kgm) på 100 meters avstand.

Det er forbudt å bruke selvskudd til felling av småvilt. Likeens er det forbudt å bruke kunstig lys, unntatt ved åtejakt på rev der lyskilden er fast montert på husvegg.

For kjøp av ammunisjon til hagle kreves det enten fremvisning av våpenkort eller fremvisning av gyldig jegeravgiftskort samt legitimasjon. Den som ikke har dette må ha politiets tillatelse til å kjøpe ammunisjon.

Aldersbestemmelser

Fra fylte 15 år kan en være med på småviltjakt og bruke våpen i tilknytning til opplæring under ansvar av tilsynsjeger. Tilsynsjeger må ha fylt 20 år, ha bestått jegerprøven eller drevet jakt i minst 3 år. Fra fylte 16 år kan en drive selvstendig småviltjakt. En må være registrert i jegerregistret, og jegeravgift må være betalt.

Eg sjekka no nettopp med politiet, og eg kan gå sjølvstendig med 22 lr på småviltjakt, gleder meg til andejakt :-)

Men veit enno ikkje om eg skal skyte med 22 lr eller hagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.