Gå til innhold
  • Bli medlem

Akka dome 3 lekkasje


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte for noen mnd siden et fjellreven akka dome 3, som jeg var utrolig godt fornøyd med. Etter en fjelltur i sommer fikk teltet prøvd seg i regn dor første gang. Etter en liten stund begynte regne å komme inn igjennom sømmene på toppen av utterduken, dette rant da ned på innerteltet å inn i teltet. Så ut som det var små hull langs sømmene der stangkanalene møtes. Fikk tettet dette med å ha på masse silikon som fulgte med, men teltet ble utrolig stygt med all silikonen på. Leverte inn teltet, å skal nå få et nytt akka dome telt. Noen som er opplevd dette med sitt akka dome? Må man regne med å måtte ha på silikone på sømmene før bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste sømmer blir ikke tette før de har vært utsatt for vann en gang. Da "trutner" tråden, altså den utvider seg litt og tetter hullet etter nåla. Derfor alltid lurt å sette opp teltet hjemme og gjøre det skikkelig vått med hageslangen før man tar det på tur første gang  

Om det fortsetter å lekke er det noe mer alvorlig og jeg ville reklamert som du har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg leverte inn igjen teltet, å har fått tilsendt et nytt akka dome3. Det eneste akka dome teltet som var igjen i hele norge:) har nå slått det opp i hagen, å ser flere små hull ved stangkanalene i taket. Syns hullene ser for store ut til at det hjelper å fukte teltet så sømmene trutner til. Man ser liksom dagslyset godt igjennom de hulla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo opp det nye teltet i hagen, nå har det stått oppe i regnvær å fått tørket igjen 3 ganger. Men ser etter stormen "karl" i natt at det har kommet inn en del vann. Fikk beskjed at jeg kunne smøre på silikonen som følger med på innsiden på sømmene. Noen som har gjort dette med sitt telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et TNF-VE25 som kom med en tube silikon, og etter nesten 2 år fikk jeg endelig smurt det inn.

Fikk (leste) en anbefaling om å tynne ut silikonen med white spirit og påføre med pensel. Har ikke fått testet vannbestandigheten ennå men påføringen gikk veldig bra, og det ser ut til å ha tørket fint inn i sømmene. La blandingen være som litt tykk olivenolje, bruk pensel i omtrent samme bredde som sømmen og tørk over med klut om det renner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daniel1987 skrev:

Slo opp det nye teltet i hagen, nå har det stått oppe i regnvær å fått tørket igjen 3 ganger. Men ser etter stormen "karl" i natt at det har kommet inn en del vann. Fikk beskjed at jeg kunne smøre på silikonen som følger med på innsiden på sømmene. Noen som har gjort dette med sitt telt?

Smører alltid inn sømmene i nye telt. Har smurt både utenfra og innenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.