Gå til innhold
  • Bli medlem

Pacific Crest Trail 2018


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse
  • 2 uker senere...

JMT var helt magisk. Hardere enn jeg trodde før start, men helt vanvittig villmark. 

Du går PCT fra sør til nord? Jeg gikk JMT fra sør til og nord, og slikt jeg opplevde det, så var det den enkleste retningen, i den grad man kan kalle en av retningene enkle.

Jeg stoppa to ganger under turen, en dags hvile like ved Muir Trail Ranch. Ingen butikk der, men du får sendt mat dit og det er vanvittig mye mat å plukke opp fra overskuddslagrene der. Der kan du virkelig finne mye digg. 

Jeg stoppa også ved Reds Meadow, der har de en liten kiosk og diner med god burger. Jeg tok en hviledag i Mammoth, som du kan ta buss inn fra Reds.

Noen områder har litt lite vann, spesielt i nordenden av Sierras. Ellers er det helt ufattelig fint i det området.

Bare spør om du lurer på noe angående det området

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Jeg sendte mye mat frem dit og jeg tok ikke med meg alt. Det er avsindige mengder mat der, kaffe, sportstape og mer. Folk som får sendt mat dit pakker jo ned i bjørneboksene, og det som ikke får plass blir lagt igjen. Inkludert undertegnede. Jeg fant mye godt der. Men det er ingen kiosk der og ingen varm mat, om du ikke har booket rom. Det er litt bummer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vet jo ikke men 2018 er lenge til, pleier ikke planlegge for så lang tid fremover, men ser jo nå at hele turen er formidabbel og krever planlegging. Jeg har nok hørt om kortere deler av den slik som JMT. Men merker jo at det virker veldig fristende her når man leser seg opp, veldig fin input her paddelunde (JMT virker jo veldig spennende og enklere gjennomførbart enn hele PCT).

Endret av Tore Skobba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg gikk i fjor sommer ja. Et lite dryss av regn den ene dagen, thats it. Jævlig varmt og tørt. Hikers boxene er up for grabs, ta det du vil ha. Ingen betaling. Ganske geniale greier. Jeg var der i august, som jo er høysesong, og hadde jeg ikke vært kresen så kunne jeg lett klart meg en god uke på det jeg fant der. Men det er gjerne en grunn til at det ligger der. Men du kan finne det aller meste er du heldig.

Jeg har forøvrig søkt om permisjon fra jobb for å gå AT sommeren 2018. Funnet teltet ditt enda? Lyst på Zpacks Duplex, men det er så sjukt dyrt. Si ifra om du har noen tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Varmt og tørt ja, ikke overraskende. Så utrolig spennende at du skal gå AT i 2018! Når regner du med å starte, april? Nobo?

Jeg går nok for Mountain Hardwear Ghost UL 2 person. Velger 2 person for litt ekstra plass (spesielt i regn), dessuten minimal vektforskjell fra 1 p. Fått det anbefalt av en erfaren PCT hiker som brukte 1 person på sin første thru-hike. 

Hvor mye koster Duplex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Ja, gleder meg noe veldig, Ola, tror det blir helt magisk. Det er noe du bare må gjøre:)

Jeg gjør ikke noe spesielt av opptrening nå, gjør som jeg alltid har gjort; trener mye styrke og går veldig mye. I tillegg er jeg på en fjelltur av og til. Kommer til å bytte ut noe av styrketreningen med noe mer løping når det nærmer seg. Blir vel også noen flere turer på ski enn normalt i vinter. 

Er ikke bekymret for det fysiske, man får uansett «trail legs»etter noen uker på tur. Forbereder meg mer mentalt på det å være på tur så lenge. Feks det å miste motivasjonen underveis, at det å tilbakelegge flere mil hver dag mister mening. Det er noen steder underveis hvor sånt har en tendens til å skje, feks etter utrolig vakre Sierra Nevada, som for de fleste er et høydepunkt på turen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Teedjay. Virker som Gina og Silje var blant mindretallet som ikke skippet the Sierra i år, det er utrolig kult👍🏻 2017 var jo et av de vanskeligste årene noensinne på PCT, The Year of Fire and Ice som det har blitt kalt. Ser ut som de har hatt en utrolig tur! 😁

Endret av Bjørn Gustum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Egentlig ikke, er stort sett en formalitet. Intet problem overhodet å få permit, men folk stresser unødig mye med startdatoen. Hvis man ikke er litt fleksibel med startdato, kan det være vanskelig å få akkurat den dagen man ønsker seg, ettersom de mest populære datoene forsvinner raskt når de legges ut (midten av april feks). Det er max 50 permits per dag, 35 ble lagt ut 1. nov, de resterende 15 legges ut i januar. En long distance permit (mer enn 500 miles), er for at man skal slippe mange ulike permits for de ulike områdene underveis. Det er jo ingen som står og sjekker dette ved start. Flere har fullført uten å bli sjekket en eneste gang, mens de fleste har vist den et par ganger kanskje. Og da til park rangers i Yosemite feks, som ikke bryr seg om startdato. Men man bør absolutt ha permit, risikerer bøter eller å bli eskortert ut av området om man ikke har. Går man southbound er det ikke noe issue i det hele tatt, man får uansett den datoen man vil, da det er mange færre som går den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da blir det motsatt vei av det som er vanlig. Har bestemt meg for en såkalt southbound hike, fra Canada til Mexico. PCT long distance permit er i boks, har avtalt visa-intervju på ambassaden og flybillett er bestilt. 27 juni flyr jeg til Seattle. Bruker noen dager i byen, kjøper inn det siste og begir meg opp i spektakulære Northern Cascades, fjellkjeden i nordre Washington. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det nærmer seg med stormskritt. Fått vekten på sekken ganske bra ned også, så jeg er optimistisk. 5,7kg uten mat og vann, tror ikke jeg klarer å trimme det mer med en såpass potensielt kald start i fjellene. 

Visum-intervjuet på ambassaden er forøvrig ganske plankekjøring. Jeg måtte stå ute å vente en stund, men ellers er det rimelig straight forward

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2016 den 18.35, Tore Skobba skrev:

Hei

Vet jo ikke men 2018 er lenge til, pleier ikke planlegge for så lang tid fremover, men ser jo nå at hele turen er formidabbel og krever planlegging. Jeg har nok hørt om kortere deler av den slik som JMT. Men merker jo at det virker veldig fristende her når man leser seg opp, veldig fin input her paddelunde (JMT virker jo veldig spennende og enklere gjennomførbart enn hele PCT).

Jeg kan love deg at dette ikke vil skuffe. Jeg skal tilbake dit en dag, en tur igjennom var ikke nok til å ta alt innover seg. Bør være på de fleste "hikers" bucketlist i mine øyne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Here we go! Da blir det SOBO (southbound) fra Canada til Mexico, ca 4 300 km. Flyr til Seattle 27. juni. Blir i byen noen dager, handler inn det siste av utstyr og proviant og setter kursen for den vanvittig vakre fjellkjeden Northern Cascades i Washington. Siden det ikke er lov å entre USA fra Canada via PCT, må man starte ved Hart’s Pass i WA, gå ca 4 mil nordover til den canadiske grensen, for så endelig å begynne ferden sørover. 

Endret av Bjørn Gustum
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.