Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger telt


Stinekart

Anbefalte innlegg

Vi er to voksne som ser etter et nytt telt. Vi har med oss to relativt store hunder på tur, som også skal få plass inne i teltet. Vi tror derfor vi må ha et 4 mannstelt.

Har tidligere brukt et helsport 3 mannstelt (tunnel), men vil nå spare på vekten og få bedre plass.

Kravene våre er:

- god ventilasjon
- lett vekt
- greit størrelse fortelt
- kunne sitte oppreist i teltet uten å krasje i taket

 

Vi tenker et tresesongers telt er passe, vi telter kanskje en gang i løpet av vinteren og det trenger vi ikke kjøpe ekstremtelt for føler vi.

Vi har opprinnelig sett på helsport fjellheimen 4 camp superlight, men vil ikke kjøpe det første vi ser. Noen gode forslag tas i mot med stor takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Nå har jo ikke du spesifisert noen ønsket pris, man Fjellheimen 4 SL er jo ikke akkurat billig. Dersom jeg skulle investert i et telt i det sjiktet, så hadde jeg ikke vært i tvil et sekund:

HMG UltaMid 4 koster $850, så du ender på rundt kr 8750,- etter moms; Fjellheimen koster vel rundt kr 9 999,99 (men med ff-rabatt eller tilbud så blir det nok billigere).

Ulta Mid kan du omtrent stå oppreist i, har plenty ventilasjon, enormt med plass og veier... 590 gram.

Innertelt med vanntett bunn og netting finner du på AliExpress for et par hundrelapper ekstra.

Endret av pahatlem
Oppdaterte prisinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Svalbard Pro high ligger ute på outleten til Helsport. Kanskje vekta er litt over din preferanse, men det er masser av plass. Ventilasjonen er god, forteltet er gigantisk føler nå jeg, og med mindre dere er veldig høye er det ikke noe problem å sitte oppreist. Eneste minuset er som nevnt vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.9.2016 at 3:36 PM, kremfløte said:

Helsport Svalbard Pro high ligger ute på outleten til Helsport. Kanskje vekta er litt over din preferanse, men det er masser av plass. Ventilasjonen er god, forteltet er gigantisk føler nå jeg, og med mindre dere er veldig høye er det ikke noe problem å sitte oppreist. Eneste minuset er som nevnt vekta.

Vekta er som du nevner et minus. Det teltet vi har veier vel rundt det samme, og vi synes dette er for tungt. :o Vi tittet litt på et MSR telt også, men aldri vært borti disse teltene? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.9.2016 at 1:26 PM, qwer993 said:

Superlight har for små ventiler synes jeg, selv 3-sesong. Jeg har brukt Fjellheimen SL 4camp om vinteren og det ble veldig mye kondens. "Vanlig" fjellheimen camp har noe større ventiler og tykkere duk som engner seg bedre med bikjer.

Det "vanlige" veier betraktelig mer også, så det utgår av den grunn. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.9.2016 at 0:40 PM, pahatlem said:

Hei!

Nå har jo ikke du spesifisert noen ønsket pris, man Fjellheimen 4 SL er jo ikke akkurat billig. Dersom jeg skulle investert i et telt i det sjiktet, så hadde jeg ikke vært i tvil et sekund:

HMG UltaMid 4 koster $850, så du ender på rundt kr 8750,- etter moms; Fjellheimen koster vel rundt kr 9 999,99 (men med ff-rabatt eller tilbud så blir det nok billigere).

Ulta Mid kan du omtrent stå oppreist i, har plenty ventilasjon, enormt med plass og veier... 590 gram.

Innertelt med vanntett bunn og netting finner du på AliExpress for et par hundrelapper ekstra.

Har sett teltet nede i 7000 flere ganger. Og har ønsket oss penger i gaver for å kjøpe et ordentlig telt rundt denne prisklassen😁. Ulta Mid har jo ikke innertelt til, så da må man kjøpe noe uorginale greier til, da som du sier.... Det trekker ned.. Aldri hørt om dette heller, vil nok heller gå for noe litt mer kjent som vi vet er bra ;) Har du noen erfaring med MSR telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googler du MSR + fjellforum så kommer det opp en rekke brukererfaringer på diverse MSR telt. De er nok i andre enden av skalaen- og veldig luftige pga nettingbruk i innerteltet. Et annet poeng er at du gjerne må sette opp innerteltet først - noe som kan være negativt i regnvær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Stinekart said:

Ulta Mid har jo ikke innertelt til, så da må man kjøpe noe uorginale greier til, da som du sier.... Det trekker ned.. Aldri hørt om dette heller, vil nok heller gå for noe litt mer kjent som vi vet er bra ;) Har du noen erfaring med MSR telt?

Du står selvfølgelig helt fritt til å velge nøyaktig hvilket telt du vil, men her er det noen påståtte forutsetninger som ikke kan bli stående uimotsagt :-)

1. "Uoriginale greier" = fleksibilitet. Noe av det fantastiske med mid'er/"shaped tarps"/tarper generelt er jo nettopp at de kan tilpasses din bruk og gir deg nær uendelige variasjonsmuligheter. Selv bruker jeg ikke innertelt i det hele tatt lite, men tar heller med en bivy eller et myggnett. Det trekker ikke ned -- det trekker opp. Dessuten selges det innertelt til Ultamiden, fra produsenten (men de koster rigtignok litt i overkant).

2. At du ikke har hørt om Hyperlite Mountain Gear er ikke et argument mot produsenten -- det beror simpelthen utelukkende på at du ikke er velbevandret i lettpakkerlivet ( :-) ): det betyr ikke at HMG ikke er velrennomerte og det nærmeste man kommer en gullstandard for oppskalerte cottage-produsenter. HMG ligger i likhet med Zpacks og kanskje MLD i den absolutte front av hva materialutvikling og teknologi kan tilby oss utstyrsentusiaster. Til sammenligning er f.eks MSR en produsent som i likhet med mange andre "kjente" produsenter har surfet på "brandet" sitt i mange år uten videre forskning og utvikling. Kvaliteten til en rekke store produsenter er heller ikke det den en gang var, og det aller meste lages i Kina (ikke et vondt ord om kinesisk produksjon, mye bra, men også en del... drit.)

Når det er sagt; jeg skjønner godt at du er ambivalent til å kaste deg utpå avantgarde-produsenter uten å kjenne til dem fra før. Jeg forstår også at mangelen på innertelt virker skummelt på mange.

Og til slutt -- jeg har ingenting vondt å si om Helsport: De har virkelig pumpet ut bleeding-edge teltdesign i de siste årene, og imponerer stort her på forumet hva brukerrapporter gjelder.

Uansett, lykke til videre i jungelen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.