Gå til innhold
  • Bli medlem

Har skostørrelser blitt mindre?


Chris B.

Anbefalte innlegg

Som tittel sier så lurer jeg på om dagens skostørrelser har blitt mindre enn dem var før.

De siste 5 årene har jeg brukt et par fjellsko (jaktstøvler) av merket Alfa, type Bever Pro. Nå når disse var modne for utbytting valgte jeg og kjøpe samme merke og type sko i samme størrelse. Etter et par kortere turer kjentes disse også greie, men nå på en 3 dagers tur på ca. 35km opplevde jeg og få vondt i tærne noe som resulterte i 2 1/2 blå tånegl. Dette tyder på for trange sko. Jeg kontaktet Alfa som kunne informere om at ja, Bever Pro skoen var faktisk blitt gjort mindre de siste 3-4 årene. Ikke i selve lengden som brukes til å fastslå skonummer men i det de (alfa) kaller for tåboksen. Altså volumet i tåboksen er blitt mindre på den nyeste versjonen av Bever Pro. Så da sitter jeg med skjegget i postkassa og må ut med nye 3000kr for nye fjellsko.

Jeg kjøpte meg også nye gore-tex joggesko eller hikingsko som det kalles etter at mitt sjette par med Merrell Moab gtx var totalt utslitt. Valget falt på Merrell's nye Capra Bolt gtx med boa snøresystem. Av en eller annen grunn så er Merrell veldig små i størrelsen. Jeg har alltid brukt størrelse 42, men i Merrell må jeg opp i 43. Jeg har ikke spesielt brei fot, men i Capra Bolt føltes skoen veldig smal. Har fått mitt andre par nå pga. at det første paret trolig hadde en produksjonsfeil i den venstre skoa. Greide ikke å gå med den fordi den var så smal innvendig. 

Til vanlig fritidsbruk (når det ikke striregner) valgte jeg tidligere i år å skaffe meg et par Scarpa Mojito. Disse har vibram yttersåle og støtdempende EVA mellomsåle. Også her opplever jeg skoene som veldig trange, spesielt fremme over tærne. Kjenner at det gnager oppå de ytterste tærne. Scarpa skoene har snøring helt fremme, så her er det mulig å slakke opp en del som jeg allerede har gjort. Men jeg tror jeg må prøve å slakke av litt til så får vi se hvordan det går. 

Så her har vi 3 skokjøp med forskjellige typer sko som har gått rett vest...har også vært gjennom Alfa varde advance og Viking anaconda boa som ikke passa før jeg landa på Merrell skoa.

Noen andre som opplever det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føttene forandrer seg jo med åra de også. Mange får jo en større kul ved stortåa blant annet. Den tar plass. Økt vekt legger seg på føttene det også. 

Jeg veksler mellom tre skostørrelser. Kommer an på hva slags sko det er. Men har ikke merka noe på at de forskjellig merkene har krympa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenkes at fottøy, på linje med klær, har blitt jevnt mindre i størrelsene over tid. Jeg antar at det er noe produsentene (eller underleverandørene) gjør for å gjøre produksjonen mer lønnsom. Å finne fottøy som passer pailabbene mine er like frustrerende hver gang, så jeg kan ikke si av personlig erfaring om det har blitt verre eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den følelsen at størrelsene er blitt mindre eller?

I mine yngre dager hadde jeg størrelse 44 i M77 med tykke sokker. Det siste paret mitt var 45 med tynne. Det er noen år siden.

Nå bruker jeg andre typer Alfastøvler i 46.

Viking Anaconda i 46.

Viking Hunter med tykke sokker passet for 10 år siden. Nå kan jeg ikke gå for lenge med de med tynne sokker.

nærmer meg veldig fort en alder av 62. En fysioterapeut forklarte det med at alle leddbånd i fotsålen blir slappere med årene så foten "flyter" utover. Det er ikke mitt fag så jeg kan ikke bedømme sannhetsgehalten i teorien men har slått meg til ro med at på en del områder forfaller jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være stor forskjell på ulike skomodeller fra samme produsent. Prøvde for noen uker siden ulike Salomon sko. To par var passe i lengde, men trang i 44. Den tredje modellen var passe i lengde på 43, men selvsagt også for trang i framfoten. Og ble fortalt av en ekspeditør at de nye modellene til Alfa har endret passform noe. 

Føttene endrer seg også en del om en går myyyye. Da jeg jobbet i forsvaret gikk jeg fra 43 til 45 i M77 i løpet av 2-3 år. Nå er jeg tilbake til 43/44. Slike endringer er selvsagt i bredde  på framfot og ikke i lengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.