Gå til innhold
  • Bli medlem

Et måltid jeg aldri glemmer


Tom42

Anbefalte innlegg

Det er interessent å lese hva den enkelte har med seg på tur, og jeg har nytt mangt et måltid inspirert nettopp fra denne spalten.  Likevel kan jeg nok ikke skilte med de mest avanserte retter, men jeg prøver å ha ett måltid litt sånn midt i uka, litt mer kulinarisk enn Real og havreggrøt.

Likevel, det er ett måltid som for alltid er etset inn i hukommelsen.  Klokken var omtrent 2330.  Var på vei fra Gjuvsjåen til Mogen.  En bekk krysset stien, og ved den slo jeg meg ned et øyeblikk.  Måltidet var av enkleste sort:  To stykker brød med sukker på, og kaldt vann fra bekken

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måltid man aldri glemmer trenger ikke være av den fancy sorten :)

Hvis jeg skal tenke på minneverdige måltider på tur så er det tre middager som skiller seg ut.

Den første jeg kommer på, som vi fremdeles snakker om, var vel egentlig på turen i Rondane som vekket turlysten i meg. Etter en 14 timers vandring oppom 4 topper og altfor lite mat i kroppen, besvimte jeg nesten i teltet og ytret til @arnnie1980 at vi burde kanskje få i oss noe mat før vi sovner. Om han matet meg med Real eller om jeg klarte å spise selv husker jeg ikke, men den Realen var jaggu god.

En annen minneverdig middag var i Nordmarka i -25C. En hel entrecote, noen hvitløksbåter og alufolie hadde ligget på bålet i akkurat passe lang tid. En herlig og primitiv middag i kulda :) 

Den tredje som stikker seg ut var i fjor, i Øvre Pasvik. Siste kvelden møtte vi en gjeng kokker på tur og de inviterte oss til hytta de leide ved parkeringen. En fantastisk aften med saltkjøtt, akevitt og øl! Helt uforglemmelig og i fantastisk godt selskap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyfisket Ørret fra Geitvassdalen en tidlig ettersommer kveld. Som tilbehør hadde vi ris og ulike kryddertyper, samt smør. Tuborgen var kald og god. Vi hadde gått fra Mogen og var passe slitne etter turen, men fiske var det første vi gjorde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal begrense oss til middager på tur, så er det en som skiller seg ut . Svogeren min , og jeg hadde vel vært syv dager på Hardangervidda og hadde etterhvert kommet til vesle seltjørnslegeret og skulle gå til Halnefjorden og båten dagen etterpå. Vi hadde bare havregryn og litt ukesgammelt brød igjen. Havregrynen kunne bli havregrøt , for vi hadde mer tørrmelk igjen , men vi gledet oss ikke til middagen for å si det slik. Vi hadde ikke vært forunt å få noe særlig mye fisk på denne turen.  Svogeren min ville prøve noen kast i vesle selstjønn , og det gjorde han. Og der bet den. Allerede før fisken var landet hadde jeg begynt å finne fram primus og stekepanne. Gammelt baconfett var ikke blitt vasket av pannen med vilje . Tror auren må ha vært bortimot to kilo , hvis ikke mer. Jeg stekte den i baconfettet og vi spiste den rett av stekepannen med fingrene til vi stønnet . Dette ligger ett par tiår tilbake , men senest denne sommeren mimret min svoger og meg over fisken og måltidet. Kjekt å ha i minneboken...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper denne er innafor selv om servering var innendørs..; vi gikk hytte-til-hytte i trollheimen for 20? År siden. Var vel min 3-4 tur i fjellet.  Overnattet på storli gård på vei inn og bestemte oss for å booke der på hjemturen og bestillte da også middag (på veien inn var det kun overnatting). De hadde vel akkurat startet med servering og overnatting? Så vi ante ikke hva Som ventet oss. Hadde en fantastisk 5-6 dager rundtur i fjellet, og siste dagen ganske lang etappe og ganske slitne damer som ramlet inn på tunet. Lurte på menyen, men forventet alt fra lapskaus til karbonader eller fjellørret? Men fikk servert en fantastisk badsturøkt lammelår (fra gården og røkt der) og hjemmelaget karamellpudding. et måltid vi aldri glemmer, og vi betalte en latterlig lav pris . Er jo myemer etablert sted etterhvert, de har antagelig sjenkebevilling nå også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere minneverdige middager fra turer. Utrolig hvordan de huskes. Og alt ville smakt roadkill om man skulle laget dette hjemme, men ender opp som himmelsk godt på tur. 

En gang skulle en venninne og meg bare på en kort ridetur. Vi hadde vært på fest dagen før og var slitne. Samtidig var det skikkelig aprilvær med regn og sludd. Men de 30 minuttene ridetur endte opp med en ni timers tur. Vi var rimelig våre, kalde og sultne når vi kom tilbake til stallen. Så en cola og en rett-i-koppen potetmos endte opp som et realt gourmetmåltid. 

En annen middag som også huskes godt. Vi hadde ridd noen dager i fjellet og en fikk fiska en diger ørret som vi grilla på bålet. Helt uten smør og krydder, men helt latterlig god. Var godt med noe ferskt etter flere dager med seig kneip og pulvermat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Det var under opptaksprøven til befalsskolen. Rett fra videregående hadde jeg fått det for meg at jeg ville egne meg som infanteribefal, jeg var jo så glad i å gå på tur. Under en av de første teltnettene, i lagstelt med en haug med andre ukjente unge folk, fikk to og to en boks med spaghetti på deling. Jeg hadde akkurat krøpet ned i posen og lot han andre forsyne seg først. I halvsøvne, utslitt etter en lang dag, fikk jeg så overrakt en halvtom blikkboks med noe spaghettigreier i. Mat i kroppen var det, og jeg sovnet raskt. Om morgenen våknet jeg av en heller fuktig sovepose i høyde med hodet. Etter litt fomling i halvmørket fant jeg til min forskrekkelse ut at jeg hadde sovnet før jeg hadde tømt boksen. Restene hadde jeg sølt ut i soveposen. Kan tro de andre gutta fikk seg en god latter. Jeg hadde visst også fått på meg feil kamufarge i ansiktet...  

Mot slutten av opptaksperiode var vi på helvetesuke. En knapp uke uten særlig mye føde. Siste natten, i noen provisoriske teltgreier, fikk vi utdelt noe fiskegreier. Hva slags fisk det var, aner jeg ikke. Men de halvkokte bitene jeg fikk slafset i meg fra en lunken gryte er den beste fisken jeg noen gang har spist. 

Jeg kom forøvrig ikke inn på befalsskolen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden var jeg på min andre fjelltur. Skulle over Uranostind, og spise middag på Skogadalsbøen. Jeg avbrøt ruta, ville ned rett før siste stigning før toppen, og vi brukte mangfoldige timer på å komme oss ned og deretter til Skogadalsbøen. Et minneverdig måltid- da det ikke ble 3 retters på Skogadalsbøen, men det jeg hadde igjen av nistemat isteden, vi var ikke nede før 2230. Fikk en øl til maten da om ikke annet!
En annen gang gikk vi inn til Olavsbu fra Leirvassbu. Tenkte at vi klarte å bære litt ekstra den ene dagen, så siden det var fredag......så mente vi at vi måtte holde tradisjonen oppe med taco.
Det var mange missunnelige blikk blandt de som satt der med boksmat eller real, ,mens vi storkosa oss med taco. Og rødvin :)
Rart hvor mange måltider man husker når man er på tur. Sikkert en kombinasjon av omgivelser, sult, utmattelse og enkle forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåbær rett fra lyngen med vaniljesaus på...da snuppa og jeg var på padletur i fjor sommer.

Ellers er viltgryta som står på creme fraiche-boksen helt fantastisk god. Så enkel, og så godt. Trenger ikke den der posegryta. 
Husker denne hver gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.