Gå til innhold
  • Bli medlem

RAB neutrino 800 zinc


McKill

Anbefalte innlegg

Denne er på vei til meg i posten! Noen som har erfaring med den? Ettersom den veier så lite, så lurer jeg på om noen har god erfaring med denne på vintertur? (Jeg fryser lett.) Tåler litt kondens i teltet? Tørker den ganske fort? Er ytterstoffet solid? Har null erfaring med RAB.

Har til nå vært veldig fornøyd med Ajungilak Tyin 5-season, men den er litt tung å bære på ryggen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rab er høykvalitets soveposer - har selv to dunposer fra dem. Selv har jeg valgt Pertex Endurance ytterstoff - et stoff som er mer robust mot fukt og slitasje.

Det er en lettvekts sovepose med høy dunkvalitet du har kjøpt. Noen jeg kjenner har brukt modellen under (Rab Neutrino 600) ute under åpen himmel i minusgrader, uten problemer. Litt fukt på ytterstoffet ble det, men det tørket visst nok raskt når sola kom. Til vinterbruk er det fort gjort at kondensen fryser til is, men det kan jo børstes bort. Soveposen har impregnert dun, noe som er en fordel. Stoffet er ikke vanntett.

Her er hva produsenten skriver om stoffet

Pertex Quantum uses incredibly fine yarns, precisely woven to provide a very lightweight yet strong and durable fabric. Its softness allows down and synthetic insulation to fully loft.

KEY FEATURES

Very lightweight and strong

Soft to the touch

Allows insulation to loft

Stable downproof construction

Windproof

Hvor kalde turer regner du med å bruke den på? RAB® Sleep Limit: -20°C er en grense produsenten har satt hvor de mener menn kan sove komfortabelt. For kvinner må du regne med å trekke fra en god del grader (en såkalt T-Comfort som ikke finnes da den ikke er EN-testet). Hvor mye kan jeg bare gjette. Sammenlikner jeg med Mountain Equipment Snowline, som inneholder samme dunmengde og litt høyere dunspenst, er T-Comfort satt til -9 etter EN-standarden. Det gir en god pekepinn. Kanskje noen andre kvinner her på forumet med tilsvarende sovepose kan si noe om dette. Du har helt sikkert et godt oppblåsbart underlag, som er viktig for å "eliminere" kulde fra bakken.

Her er en liten pekepinn på hva den er god for for menn :) http://www.tgomagazine.co.uk/gear-editors-column/chriss-column-rab-neutrino-800-sleeping-bag-on-test/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Rab Neutrino 800, og er så langt godt fornøyd med den. Har hittil bare hatt den en vintersesong og brukt den i temperaturer fra minus 19.20 grader til opp mot null grader (det ble varmt, gitt).

Da jeg brukte den på det kaldeste sov jeg i ullbokser, ullsokker samt ullbalaklava og ikke mer for å teste hva jeg kunne forvente. Underlaget jeg da brukte var Exped dunfylt 9 DLX. Den natten sov jeg godt og holdt meg varm. Det er dog verdt å merke seg at T-limit, som nevnt av @JanRH, gjelder menn. Men som sagt, min erfaring er god hva gjelder temp.

Når det gjelder soliditet på ytterstoff kan jeg ennå ikke si noe konkret, til det har jeg ikke hatt posen lenge nok. Jeg har dog ikke noe negativt å si hittil :-) Jeg har jo forstått at du har hund(er) så det kan jo bli spennende å høre dine erfaringer etter en tids bruk.

Alt i alt er jeg godt fornøyd med posen. Mye pose til relativt lite penger når man får den på tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring er at for mange kvinner ligg comfort temperaturen for pose omlag 8 grader lågare. Nokre gonger meir og nokre gonger mindre, men ser ut som at nokon omkring der kan være fornuftig å rekne.

Dog varierar dette noko frå person til person. Eg ligg stort sett på den same temperaturgrense som menn, og kan ofte ta utgangspunkt i t-lim, med unntak av veldig passive periodar i livet då eg truleg har hatt noko mindre muskelmasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.