Gå til innhold
  • Bli medlem

Sko som glipper


Trude Larsen

Anbefalte innlegg

Må ha nye eller ønsker nye fjellsko der viking huntersko er litt i tyngstelaget(kjøpte de på salg til 700kr). 

har nå et par skarven sko på prøving(hjemme i stua) og syns de glipper ganske mye i hell når jeg går. Vil det gå seg til etterhvert som sko former seg til fot, vil jo bli litt bedre med sekk på rygg. Mn er det noen med erfaring på disse skoene om de glipper mye?

jeg veier rundt 52 kg, så om disse skoa kanskje blir for stive for meg.

prøvde også bessenger i butikk, de glapp Ik så mye mn syns de var smal over rista. Altså lilletå lå litt i klem..

kjenner at jeg blir fristet til et par lette fine la sportiva sko med høy lest,

mn ser for meg at de ikke egner seg til helgetur i høyfjellet 😩 (Sukk... "drømmen om joggesko følelse uansett underlag og sekk")

Endret av Trude Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, Trude Larsen skrev:

har nå et par skarven sko på prøving(hjemme i stua) og syns de glipper ganske mye i hell når jeg går. Vil det gå seg til etterhvert som sko former seg til fot, vil jo bli litt bedre med sekk på rygg. Mn er det noen med erfaring på disse skoene om de glipper mye?

Kjenner ikke Crispi Skarven, men generelt: Man kan "gå ut" litt trange sko - de former seg, men man "går ikke inn" litt for vide/lange sko (de krymper ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart ikke skoen for dine føtter. Som @zimwalker sier: En romslig sko vil aldri gå seg til. En "trang" sko kan (litt avhengig av matrialvalg) forme seg, eller blokkes. Men det beste er nok å fortsatt lete etter en sko bygd over en lest som passer din fot. Det kan være en lang vei å gå, men er definitivt verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når støvelen glipper i hælen er det ofte fordi sålen er for stiv ift kroppsvekt. Ser du på støvler med syntetisk overdel er det lettere å finne en mykere støvel. Ulempen er at syntetiske støvler er mer avhengige av membran (feks goretex) for å være nogenlunde tette. Membraner har typisk kortere levetid enn selve støvelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. september 2016 at 21.47, Trude Larsen skrev:

kjenner at jeg blir fristet til et par lette fine la sportiva sko med høy lest, mn ser for meg at de ikke egner seg til helgetur i høyfjellet 1f629.png (Sukk... "drømmen om joggesko følelse uansett underlag og sekk")

Tja... Jeg tenker nå som så at for en en helgetur i fjellet med joggesko-følelse kan jo sko a la La Sportiva være svært så egnet. :)  Jeg hadde et par lette Salomon X Ultra Mid på Hardangervidda i fem dager nå i august, og det var en vesentlig mer komfortabel opplevelse enn de mye stivere og tyngre fjellstøvlene jeg hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.