Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! 

Jeg er på jakt etter et solid helårstelt for familien som jeg kan bruke vinter som sommer og i høyfjellet. Jeg vil ha god takhøyde og bredde k teltet. Så langt er vi en familie på 4, men den kan fort vokse seg større. Jeg har sett med ut Svalbard 6 som en solid kandidat, men da dukket det også opp et uventet problem som jeg aldri har vært borti før. Jeg hadde egentlig bestemt både telt og underlag. Jeg ville ha svalbard 6 og Mammut King Size Pump Mat CFT liggeunderlag, men 4 slike får faktisk ikke plass inni svalbard teltet. Hver er 70 cm brede. Da jeg har sett nærmere på underlag ser jeg at mange ligger på 65 cm i bredden også. Jeg lurer derfor på om noen tilfeldigvis vet eksakt bredde inni svalbard 6 campen? Og jeg lurer også på om noen har erfaring med disse mattene? 

Videre er det dette med teltet. Jeg har et svalbard 3 som jeg er kjempefornøyd med. Alt bortsett fra høyden. Jeg ser at den nye konstruksjonen i 6 campen endrer litt på forteltet, men er det bedre plass i forteltet her? Jeg lurer også på denne mystiske utgang nr. 2 som jeg ikke kan si jeg finner noen særlig bilder fra. Er det noen som vet om det er god nok plass her til å oppbevare mye bagasje slik at hovedingangen blir grei? 

 

Mange spørsmål, men håper virkelig at noen kan hjelpe meg. Kom gjerne med forslag om andre telt, men må ha et solid helårstelt. Men dersom dere evt. Vet om noen "ekspedisjonstelt" for flere med greit fortell så si fra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var (nesten) i samme situasjon som deg (vi er 5 stk). Endte opp med to telt, et tomanns og et tremanns. Da får jeg og muligheten for kombinasjoner - alt etter hvor mange vi er. Et telt som jeg vurderte sterkt (som ser ut til å oppfylle kravene dine) var Holmeslet Explorer ST. God høyde, stort og med to fortelt (men relativt høy vekt). Kanskje til neste år for min del.... 😊

Endret av esphojo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg spec er innvendig bredde 230cm (210 i fotenden) noe som gir ca 55cm bredde pr underlag når det er 4  (vil ikke tenke på hvordan det er der inne med 6 voksne ;-)  )

Når jeg ser på presentasjonsvideoen ser jeg at det er en enkel utgang (loddrett glidelås) i den andre enden av teltet. Må regnes som ren nødutgang/inngang da det nok ikke er plass til å lukke innerteltet før ytterteltet åpnes/lukkes.

Jeg synes forteltet ser ganske lite ut til fire personer. Men jeg vet andre som er fornøyd med enda mindre plass, og det er nok plass til bagasjen i seg selv. Så det er nok opp til hva en er vant til og hvilke rutiner en lager seg ang orden, matlaging etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke holmeslet sitt telt ekstremt kaldt på vinteren? Er jo så utrolig mye rom å varme opp.. Har sett litt på det nå.. Er litt skeptisk til hvor vindstabilt det er i tillegg til at jeg synes den luke på gulvet i innerteltet er litt dum.. Ser for meg at det er uheldig ved mye regn og fuktig bakke.. At det kanskje kan sive inn litt vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.