Gå til innhold
  • Bli medlem

larserikm

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å sy bunnduk inkludert forteltene til mitt MSR Hubba Hubba og til et Bergans tunnel-telt. Det er først og fremst fo å få noe som virkelig passer at jeg vurderer dette, ikke for å spare så mye penger. Jeg kan alltids kjøpe en bunnduk fra Helsports outlet, men det kan være litt moro å prøve selv.


Jeg fant et fint materiale på Extremtextil.de http://www.extremtextil.de/catalog/Groundsheet-Nylon-PU-coated-10-000mm-90-g-sqm::2869.html og jeg tenker enkle webbing-stropper som evt kan forbindes med strikk til teltpluggene.

Jeg er ennå ikke 100% sikker på selve konstruksjonen, hvor my mindre enn ytterduken det skal være osv osv - har noen noen tips eller erfaringer med design av bunnduk selv? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår at du bruker elastiske bånd i forbindelsen mellom bunnduk og telt og prøver å lage en anordning der du fester bunnduken i ytterteltet og ikke i pluggene og den kan klipses av.

Hilleberg har denne løsningen og det er genialt. Du kan da sette opp teltet med yttertelt, innertelt og bunnduk i en operasjon og alt ligger ferdig i pakkposen om du ønsker det.

Å feste bunnduken i pluggen er kronglete etter du har satt det opp, er det ikke elastisk vil du kunne få problemer med å strekke teltet ut og du får ikke satt pluggene der du ønsker. Etter å ha hjulpet noen med et oppsett av et Helsport telt med ettermontering av bunnduken i pluggene er jeg ikke i tvil om hva som er den beste løsningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg bruker forøvrig en plastring som er festet i teltet, dette er også enkelt å sy fast i et eksisterende telt. I andre enden er en 'toggle' dvs en pinne som tres inn i ringen.images-1.jpg

Bunnduken bør være noen (få) cm på innsiden av ytterduken så ikke vann renner/drypper fra ytterduken og inn på bunnduken. Det avhenger litt av hvor stor avstand det er mellom bakken og ytterduken på dine telt hva som er optimalt. Er det en stor glippe vil splashback legge seg på bunnduken om den er for langt ut.

Endret av Omnilite
Lagt til tekst om avstand til ytterduk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Helsport sin bunnduk (til Svea) er at den kan festes "hvor som helst". Man fester den lett innenfra uansett hva man velger. Det er krok med strikk som smettes rundt plugg eller stang eller webbing e.l. Litt plundrete å ta av igjen fra innsiden - men teknikk.

Vi brukte dette 10 dager i strekk i sommer og etterhvert festet vi bare 4-5 steder. Det var nok. Er vel en glippe på 3-5 cm - men mulig denne blir mindre om man stramme teltet hardere opp.

Om du skal sy selv ville jeg vurdert å ha duken i et materiale som ikke er så glatt. Syns bunnduken i teltet - mot footprinten - gjorde at innerteltet gled mye lettere og ved evt skrått underlag ville det blitt et større problem enn det faktisk var.

Ville også vurdert en forsterkning av noe slag ved hoved inngangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lenge siden skaffet jeg meg en stor lavvo bunnduk fra "ikke øverste hylle". Billig, solid og tung.  Av denne har jeg sydd bl.a. pakkposer, "jervehi" (når jeg hadde bikkje) og bunnduk. 

Jeg la ut stoffet på bakken, satte teltet oppå og "tusjet" rundt teltet. Nå hadde jeg et greit omriss av teltet. Satte også et tusjmerke ved alle teltets pluggfester. Deretter var det bare og klippe etter tusjstreken, brette duken 2x - 3x inn og sy kanten. Hvor mye, eller mange ganger du bretter avhenger av hvor mye innenfor teltets ytterduk du vil ha bunnduken. På telt hvor glippe mellom duk og bakke er stor, ville jeg hatt bunnduken godt innenfor. Sydde også fast hemper av samme stoff der tusjmerkene til pluggfestene var avsatt. I disse hempene festet jeg elastisk strikk.  Og så var den klar til bruk. 

Bruk: Strekk ut bunnduken og plugg fast (sett plugger halveis ned). Fram med teltet og begynn montering på vanlig måte. Alle plugger er nå der de skal være og med en løs plugg i hånda starter plugging av selve teltet. Ned med plugg gjennom teltets pluggfeste og inn ved siden av bunndukens plugg som så tas opp og sånn fortsetter du rundt teltet. 

Vær oppmerksom på at de litt rimeligere duker ofte har forskjellig ut/innside. Dette er greit å finne ut av helt i starten av prosjektet. Duken jeg har har en glatt utside og en belagt innside. Den glatte siden mot bakken og den litt mindre glatte mot teltets bunn. Da elimineres noe av problemet som @Kjell Iver beskriver med at dukene sklir mot hverandre i skrått terreng. 

De første bunndukene jeg lagde fulgte ytterteltets omriss. De jeg stort sett bruker idag følger innerteltets omriss. Dette gir litt mer kondens, men er sikrere iom at jeg ofte bruker brenner i fortelt. På plussiden kan noteres god beskyttelse av innerteltets bunn og likeså noe beskyttelse fra skarpe gjenstander på bakken som kan true skjøre oppblåsbare liggeunderlag. 

Fordelen med å sy selv er at du får det akkurat slik du selv vil ha det og det hele er gjort på noen få timer. Lykke til.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.