Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Soto Muka Stove


rbhelle

Anbefalte innlegg

https://www.fjellsport.no/merker/n-z/soto/soto-muka-stove.html

Soto Muka stove ble innkjøpt på tilbud hos Fjellsport. Benyttet på et par turer hvor man ikke bare skulle varme vann. Jeg mener at dette er en god primus for å smelte snø og varme vann, men direkte uegnet for å lage mat både om vår, sommer og høst.

Fordelen er vel først og fremst det enormt effektive varmeuttaket samt at du slipper forvarming på denne, men det fordrer slik jeg har brukt den et par ting å være klar over. Må vel også nevne den infanterisikre justeringsmekanismen for "slå på, drifte og slå av".

Flammen er særdeles høy og voldsom (etter min mening). Jeg sammenlikner her med Optimus 111, MSR Dragonfly, Coleman 445 og MSR Windpro 2. Flammen er såpass høy at jeg vurderer det som direkte farlig å fyre opp denne i innerteltet (er ikke å anbefale uansett for uerfarne) og ikke minst så er mitt Hilleberg Akto helt uegnet for denne type flamme på primusen. Man må i såfall grave en relativt brukbar snøgrop og da kan man fyre den opp. Dette gjelder selvsagt på full guffe. Halverer man fresen så leverer den fremdeles mye varme og flammen blir mindre, men fremdeles vesentlig høyere enn de nevnte primuser.

En annen ting som er verdt å tenke på er hvilke kjeler du bruker. Siden flammen er såpass voldsom og høy så egner den seg best med store kjeler, typisk 3-4 liter, gjerne større for å unngå å fyre for kråkene. Med en 2 ltr kjele (MSR, GSI, Primus) uten varmeveksler så går veldig mye varme til spille på sidene. Det optimale for meg var å bruke 3-4ltr kjeler typisk 25cm bunn, gjerne i kombinasjon med en varmeveksler (ála MSR sin monterbare). Da får man utnyttet den høye flammen på full guffe og du smelter snø og koker vann raskere enn du klarer smøre en brødskive med klaket smør. Dvs du bruker et par minutter pluss på en liter vann.

Min erfaring er at du bør bruke denne i telt med romslige fortelt med god plass og høyde. Jeg bruker et Hilleberg Keron 3 GT på vinterstid og der er primusen eksemplarisk. Pittesmå enmannstelt synes jeg blir for små i forteltene rett og slett.

Å kokkelere med denne er så si fånyttes etter min mening. Du må iallefall holde gryten og passe på hele tiden da denne i praksis enten er på eller av. Jeg har merket av på justeringsrattet hvor mye jeg skal skru for ca 80%, 50% og 25% effekt, så jeg slipper gjette. Men selv på 25% effekt, så leverer den heftig varme. Steke fisk, pannekaker, bacon, egg er noe jeg fant lite hensiktsmessig, selv med en GSI stekepanne.Ting går jo, du må bare holde pannen hele tiden for å varmeregulere med å ta den av flammen og på igjen. Slikt er unødig tullete for min del og da bruker jeg heller Windpro 2 eller Dragonfly med god varmeregulering.

Mange påpeker også at man ikke kan bruke andre brennstofflasker, men jeg synes ikke dette er noe stort problem, men så er jeg ikke en ekspedisjonsfarer heller. Det mest optimale er å bruke den lille flasken på 700ml (ca 500ml til disp) til primusen og heller bruke andre flasker som oppbevaringsflaske. Denne lille holder til ca 1 times fyring. En annen klar fordel med en liten flaske er at du ikke trenger pumpe deg halvt ihjel for å skape nok trykk til oppfyring når det er lite brennstoff igjen i flasken. Skal ikke stikkes under en stol at du opparbeider deg en viss grunnvarme bare ved å pumpe de påkrevde 40-50-60 pumpetrykkene du må gasse inn for å få den røde indikatoren synlig.

Ut over dette er det en fantastisk primus som gjør jobben på mindre tid av hva de andre primusene klarer. For meg er dette en ren vinterprimus hvor fokuset er å smelte snø og vann, samt koke vann i et typisk stort vintertelt med bra fortelt. Det blir faktisk så varmt inni Keron 3 GT teltet av å fyre på full guffe i forteltet at det går fint an å kle av seg :-)

I mindre telt finnes det bedre alternativer med lavere flamme og rundt 3000w effekt (Soto leverer 4650w)

Kan ikke skryte av at jeg har 100+ feltdøgn med denne primusen, til det har jeg for mange andre primuser som egner seg for ulike formål og årstider. Har egentlig funnet ut at primus er noe man velger ta med avhengig av hva man skal lage på tur. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Nå har jeg hatt Soto Muka på et par test turer, og dette blir ikke favoritten min.

Vindskjermen som følger med er om ikke ubrukelig, så i hvertfall alt for dårlig, så da blir det jo bare å trosse bruksanvisningen og montere den inn i en Trangiaklone.

Ja det ble det andre boller, eller i det minste dagen suppe.  Aldri har jeg kokt suppe så fort, litt vanskelig å simre nok, men akseptabelt. Det ble litt brunt i bunnen av aluminiumskjelen. 

Dette er en helt rå vannkoke og snøsmelte primus, jeg er virkelig imponert over pumpa med ventiler som gjør det kjempelett å starte prosessen, OK og regulere, og grei måte å tømme flaska for luft. (trykk). 

Vurderer av likevel å prøve å selge den, og fortsette med min 20 år gamle Coleman apex ii med en beskjeden makseffekt på 2kW og simremulighet ned til nesten ikkeno.

Blomkålsuppa var en nytelse, og det ble ingen usmak som følge av det brune i bunnen av kjelen. 

 

dsk

 

 

2016-10-06 12.30.04.jpg

2016-10-06 12.52.55.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Soto Muka er nå brukt over en viss tid og nå sist har det vært kaldt i indre troms. Å bruke denne primusen i den kalde årstiden er noe jeg setter mer pris på enn andre snøsmelteprimuser som krever forvarming med rødsprit eller forvarming etellerannet.

På turer hvor jeg er ute og går i noen timer i 15-20 minusgrader på høyfjellet så blir nå ihvertfall jeg raskere kald på fingrene og kroppen generelt når det er pauser for mat/kaffe. Å starte med forvarming da er for meg unødig tidstap og her er Soto Muka genial, siden du bare pumper og fyrer opp med tennstålet, etter ca 10 sek så er den varm nok og du slår den over på "driftsmodus". Grunnet den høye effekten så bruker jeg ikke mange minuttene på snøsmelting kun med bruk av medfølgende vindskjerm. Blåser det sterk vind er den selvsagt fånyttes på lik linje med mange andre slangebrennere uten modifisering slik dsk har gjort overfor.

Når jeg ser hvor mye lengre tid forvarmingsprimuser bruker så er faktisk denne Soto min absolutt foretrukne når det skal smeltes snø og varmes vann. Har ikke fyrt den opp på fjellet når det har vært kaldere enn 20 minus enda, så om den fungerer dårligere da det vet jeg ikke. Merker ikke forskjell på den i 20 pluss eller 20 minus per nå mht forvarmingstid. Men skal ærlig innrømme at jeg ikke har målt om den bruker 10sek eller 15sek i hhv plussgrader eller minusgrader. De sekundene ekstra er vel egentlig av ren akademisk verdi i praksis.

Jeg har kjøpt ekstr4a flasker, og bruker nå 2 stk 1000ml og 2 stk 700ml flasker. Slipper da drive helle over for mye. Har ikke testet pinlig nøyaktig, men dette gir ca 6,5-7,5 timer med brenntid på maks guffe. Jeg har funnet ut at den bruker ca i underkant av en halv liter alkylatbensin pr time i plussgrader og drøy halv liter i 15-20 minusgrader. Ikke mer vitenskapelig enn å fylle opp 0,5 liter og ta tiden på hvor lenge den brenner på tur om vinteren.

Relativt tørst brenner på full spiker mao.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok der den kommer til sin rett! Fint å høre at forvarminga virker i -20! 
Begynner å bli lite vinterturer etter jeg runda 50, dessuten er det knapt snø og det kaldeste vi har hatt var morges med -10.

Vi har igrunn ikke hatt ordentlig vinter i Hakadal "denne vinteren" men fordelen er lite snømåking  :-)

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at det er unntaksvis jeg orker være ute i telt ved 20 minus hvis jeg ikke må, som regel når det er 20-25 blå i dalen så er det jo godt under halvparten i fjellet. I morgen er det meldt 20-22 hvor vi er, men i fjellet dit jeg skal er det 6-7 blå. I avstand snakker vi kanskje 5km mellom plassene og rundt 300m høydeforskjell 😉 Store lokale variasjoner mao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme oppfatning. Kompis har hatt tre stykker. Den koker vann så fort at vi ikke rekker å ta noe særlig pause så vi har kuttet den ut til laksefiske ;-) Ellers rekker vi jo ikke ta litt pause på bredden mens vannet koker. 

På vintertelting har vi brukt den til spaghettivannet og annen vannkoking når vi har laget mat i teltet og en annen "vanlig brenner" til sausen og sånn. Oppfatningen vår er også at den er for varm på minimum slik at den fort brenner mat om du ikke rører konstant. 

Kompis har byttet den inn 2 (2?) ganger pga at vi rett og slett har brent i stykker innfestingen til ett av beina. Det har skjedd 2 eller 3 ganger nå og jeg kan skrive under på at han ikke har brukt den feil eller for mye pakket inn eller lignende. Det kan selvsagt være skikkelig uflaks for jeg har ikke hørt om andre som har hatt samme problemet og jeg kjenner 2 stk som jobber hos en av forhandlerne her i byen og de har ikke fått inn reklamasjoner fra noen andre heller. Det er rett og slett festet til et bein som har røket av i godset på selve huset. Vi har berget ved å støtte den opp med noe annet så lenge. 

Og den var god å ha en fuktig påske på fjellet i telt når vi trengte litt tørking av noen votter og luer. Det er merkbart mer futt i den der enn det meste annet jeg har fyrt med ja. Har likevel selv valgt å holde meg til mine faste brennere som jeg har prøvet over noe lengre tid.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Skall man smälta snö eller hra brottom med att koka vatten så är det denna som gäller. Vanvettigt hög effekt. De medföljande vindskärmen brände jag delvis upp ganska sanbbt (alumium smälter vid ca 660°C, jag har eldat upp vindskärmen till mitt optimus vega också, av misstag) så jag gjorde en ny av titan. Den lär hålla. Brännaren och lilla flaskan (350ml, tror jag, specialtillbehör) ger låg vikt, så brännare har fått åka med på topptur också, lat som jag är.

Vill man laga mat så ta någon annan brännare. Vilken som helst är bättre till det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Memento mori skrev:

Artig system, men syns forvarmingen er litt skummel når det blir kaldt, så har ikke brukt min inne i noe telt. 

Har fortsåelse for det. Vi har fyrt den opp inne, men som du sikkert har sett så har vi normalt 185-200cm takhøyde i kuldegropa og alltid en kjele klar til å tre over uansett hvor høyt det er under taket når vi starter opp primuser så da er det litt mindre skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Uten å  ha noen personlig erfaring med 'Soto Muka Stove', så undres jeg på om kanskje denne ovnen er for kraftig på en måte til vanlig bruk, men kanskje en kunne bare ordne med slik at avstanden til kjelen på ovnen økes med noen centimeter, slik at kjelen sitter høyrere for kanskje kunne dempe varmen litt.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe denne selv, men kun til vanlig matlaging.

Edit: Lurer på, vil trykket i flaska ha noe å si for hvor kraftig ovnen brenner? Leser i en kommentar et annet sted at man skal  kunne simre maten. Det hjelper kanskje med en tykkere kjele/panne? Så mange spørsmål! :)

Jeg er egentlig veldig sjarmert av dette kokeappartet.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i en video at vedlikehold av brenneren ser helt greit ut. :) Lunkent vann og en tannbørste til rengjøring av selve brenneren. Ellers er det også reservedeler å få kjøpt, samt et vedlikeholdspakke som jeg tror skal følge med, som silikonsmøring f.eks.

Fra: http://www.sotooutdoors.com/products/item/OD-1NP.html (flere videoer her)

 

Tja, når jeg ser på denne videoen under, så høres det ut som om at det brenner mer kraftig samtidig som han pumper mer like etter oppstart:

Hmm, etterhvert her, så justeres styrken til lavt, men trykkindikatoren er fremdeles rød, så kanskje simring er best når trykket er optimalt tenker jeg nå (i motsetning til at flammen kanskje blir for svak eller dør ut på laveste nivå). Selve trykkindikatoren virker veldig morsom å se på synes jeg.

Edit: Hmm en "generator unit" (reservedel) synes å koste ca 350-400 kr på ebay inkl. frakt. Dette er denne lett bøybare messingbøylen som går rett over flammen. Skal en tro det som vises i en video, så brenner ovnen dårlig, hvis man bøyer og retter ut denne messing delen uten å skifte den ut med en ny en.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok levetiden er helt OK, men simmring, (svak varme) er vanskelig, må ha høyt trykk for startprosedyren, lokket fra en hermetikkboks melleom kjele og brenner gjør det lettere å unngå at mat maten brenner seg fast, men hvis svak varme på denne tilsvaret 6-800W sa er jo det litt mye.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det tar 2 eller 4 minutter å koke opp vannet betyr vel ingenting? Med mindre det er konkurranse det er snakk om?

Høy effekt på en slik sak, gir mer varmetap og betydelig høyere forbruk per kokte liter vann.

Som varme i telt, plassert i fortelt, ser jeg nytteverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå skaffet meg en slik Soto Muka Stove, og tenkte å bare påpeke noe jeg har lest i instruksjonen:

Det som jeg overfor kalte "trykkindikator" er forsøvidt dét, men er mer som en ventil som slår ut fullt når trykket når en viss grense, slik at iflg. instruksjonene så kan man ikke bruke indikatorpinnen til å lese av trykket. Det påpekes også der, at man må ikke lage for mye trykk. Jeg trodde først at man kunne bruke selve denne indikatorpinnen til å lese av trykket, om enn intuitivt, men slik er det altså ikke av hva jeg kan skjønne etter å ha lest igjennom instruksjonene.

Jeg kjøpte to 700ml flasker, og hvis man ser ned i en tom flaske, så kan man se at det er laget spor i bunnen; og jeg tnker at hvis flaska noen gang skulle sprekke/eksplodere, så vil dette tydeligvis skje ned gjennom bunnen i en kontrollert eksplosjon, lik som kapasitator i elektronikk med spor på toppen. Om dette faktisk fungerer slik jeg kan forestille meg her, vet jeg jo ikke for sikkert.

Skal prøve en gang å teste ut denne brenneren med en 14 cm bred (3mm tykk) 'Frabosk' Induksjonsplate (skal være laget av stål), som jeg håper vil gjøre brenneren mer egnet til matlaging, men selvfølgelig, jeg har sålangt null erfaring med brenneren og bør vel være litt varsom med å gjøre antagelser her, men jeg gleder meg til å få testet dette ut.

Tenkte å kjøpe 4 takts alkylatbensin på Biltema, som jeg tror ikke inneholder olje slik som 2 takts alkylatbensinen i en annen flaske.

Fikk kanskje inntrykk av at jeg bør la være å kjøpe Primus sin filtrerte bensin, som later til å kanskje ha tilsetningsstoffer som muligens gjør bensinen mer kraftig i bruk (men jeg kan ta feil, det står så rart der på denne flaska til Primus). Der står det "PRIMUS power fuel is a very advanced blend of petrolium spirits that burns very cleanly and with an excellent output, greater than other liquid fuels such as kerosene, diesel, naphta, etc. (lol), it has been specially produced for maximum performance."

Jeg vurderer å modde ovnen, slik at denne står fast med ståltråd, til en rund tre-tallerken i bunn, men også, feste fast induksjonsplata med ståltråd slik at kjele/panne sitter mer stødig på toppen, spesielt hvis håndtak gjør kjele/panne baktung. Jeg tror ikke det skal f.eks være farlig å gjøre dette, men protester gjerne hvis noen har innvendinger. Jeg tenker at en fordel med å dette til på toppen, vil være at man da også beskytter denne mer myke messingdelen (tror jeg det var) som er laget slik at den er bøyd over dysa (denne bøylen må aldri bli skadet).

Har fått testet denne Soto Pocket Torch XT stormlighteren som jeg også kjøpte. Jeg fylte opp med gass (lighter butane) rett fra tuten uten adapter. Synes det var rart at flammejusteringen ikke later til å ha noen mening, da det ikke kommer noen flamme med mindre flammejusteringsknotten er satt på maks. Kanskje noe som er relatert til temperatur og høydenivå kanskje tenker jeg naivt nå som jeg sitter her og skriver. Flammen er passe lang og god (2cm+ blå flamme). Det er feste i bunnen, litt vel diskret, for å feste på et litet bånd til å holde i. Et triks for å trykke ned knappen på lighteren, er å bruke venstre tommel for å skyve inn denne lille bevegelige knappen som er å se på BÅDE toppen og på sida, slik at ved å bruke venstre tommel til å først trykke inn denne lille sikringsknappen på SIDEN (ikke toppen) før man trykker ned med høyre tommel, så er det enkelt å tenne lighteren, enn om man skulle bruke kun høyre tommel alene, ved å forsøke trykke inn denne lille sikringsknappen sidelengs på toppen og så trykke ned (tungvindt). Skal man tro bruksanvisningen, så bør lighteren ikke benyttes i mer enn 30 sekunder av gangen.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, jeg kom til å tenke på en ting i kveld. Så, jeg hadde jo en ide om å binde fast en stålplate på Soto Muka Stove, men nå i kveld så kom jeg til å tenke på at man skal jo starte brenneren i 10-15 sekunder, før man justerer ned flammen, noe som får meg til å lure på om det muligens kan være farlig/livsfarlig å ha ovnen tildekket under starten av dette kokeapparatet.

Jeg skal ta og forsøke kontakte Soto om akkurat dette med å dekke til flammen i starten.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Spesiell primus dette... 

Vanlige bensinprimuser fyller man renset benisin på (eks. 4-takt alkylat), pumper opp passe trykk, forvarmer og tenner - det fungerer hver gang. Noen ganger er der enkle ofte det beste, virker det som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mareng skrev:

Hmm... Spesiell primus dette... 

Vanlige bensinprimuser fyller man renset benisin på (eks. 4-takt alkylat), pumper opp passe trykk, forvarmer og tenner - det fungerer hver gang. Noen ganger er der enkle ofte det beste, virker det som...

Soto'n er jo såre enkel da, akkurat som det virker som, men med skyhøy effekt da. Man kommer ikke utenom det...

DSC01622.jpg

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mareng skrev:

Hmm... Spesiell primus dette... 

Vanlige bensinprimuser fyller man renset benisin på (eks. 4-takt alkylat), pumper opp passe trykk, forvarmer og tenner - det fungerer hver gang. Noen ganger er der enkle ofte det beste, virker det som...

Så spesiell er ikke Muka'en. Forskjellen er at pumpen reguleringsrattet på den har flere funksjoner enn åpne/ lukke som andre primuser.

Du skal pumpe trykk til det røde merket i trykkindikatoren kommer til syne. 

Når rattet er trykket ned er pumpa stengt, det kan også fungere som en slags nødstopp å trykke den ned.

Start, er "forvarming", du trenger ikke gjøre mer enn å tenne på. Pumpa blander litt luft med bensinen så det er delvis gassform det som kommer ut og det antenner.

Run, er driftsmodus når den har forvarmet nok, og flammen kan reguleres fra varm til kjempevarm. Da suges det ikke luft inn gjennom pumpa, men fra enden av generatoren.

Air, er for å slippe ut trykk av pumpa. Fungerer på samme måte som å snu flaska på andre primuser.

Stop, er stengt.

 

Så for å få liv i den pumpes det trykk, knotten dras ut og settes til start. Tenn på og vent litt, sett den i run og den er i gang.

Når den skal skrus av settes den i stop og slukker når slangen er tom. Trykket beholdes så det er ikke nødvendig å pumpe like mye om den skal i gang igjen litt senere. Skal den ikke tennes igjen, settes ratter i Air til den slukker og trykket er ute.

Brukes vindskjerm må det være luftinntak i denne, det følger med et lite rør som tres gjennom vindskjermen ved enden av generatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman har brukt prinsippet i sine Peak 1 bensinprimusser i flere tiår, men uten noen knott for å velge modus.  Ved oppstart blander Coleman automatisk inn luft, etter at primussen brenner blått skjer det en endring i forbruket og coleman slurper ikke med seg luft, men brenner normalt. Coleman mangler trykkindikator og stoppfunkjsjon som bare sender luft. Det betyr at med coleman får du enten litt bensinsøl når slangen kobles fra (men bare litt, det er en ventil i enden av slangen), eller så må du holde flaska med bunnen opp til den slukner.   På Peak 1 uten slange er det bare å slå av, det blir ikke søl.  Coleman sin løsning består av et liten albue på sugeslangen, det er også et syltynt hull i denne albuen: 1243620806-coleman_peak_1_apex_002_opt-j

Coleman pumpa har også en liten slangestump som sørger for at pumpa alltid pumer lufta rett opp i øverste del av flaska (når den ligger) en feil på tilbakeslagsventilen vil da bare slippe ut luft, og ikke bensin. Dette øker sikkerheten!   Legg også merke til den korte slangen, den er avgjørende for at forvarminga virker korrekt.

Coleman har også en egen ventil på brenneren for å simre bra, det virker!!!  1243620890-coleman_peak_1_apex_004_opt-j

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2017 den 20.32, dsk skrev:

Vi har igrunn ikke hatt ordentlig vinter i Hakadal "denne vinteren" men fordelen er lite snømåking  :-)

dsk

Jeg ser at dette var en dårlig unnskyldning, fra en "gammal gubbe"  Har ikke vært sprengkaldt i vinter heller, men vi har 4 ganger normalen med snø så langt.  Det har ikke blitt mye mere primusfyring denne vinteren heller, men mye mer  snømåking.   I følge en nabo som har bodd her i 30 år så har vi aldri hatt så store snøhauger tidligere, og det stemmer i hvertfall for mine 20 år i dalen.   Må ikke reise for å få mulighet til snøhulegraving :-) vi anslå vår felles snøhug til 75 m^3 så vi prøver nå å redde verden fra global oppvarming ved å etablere vår egen lille isbre. :-)  Dette blir litt mye å smelte med Muka'n selv om den er absolutt rå på snøsmelting .  Coleman er best på matlaging, men trenger litt forvarmingshjelp fra 10-15 kalde og nedover.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Omnilite skrev:

det følger med et lite rør som tres gjennom vindskjermen ved enden av generatoren.

Jeg opplever at den brenner litt renere med røret påsatt selv uten vindskjerm. Når det er mørkt syns flammebildet bedre. Artig brenner, men ender av en eller annen grunn med MSR xgk på teltturer vinterstid, og coleman 442 på dagsturer om vinteren. 

Gjorde ren begge mine xgk nå etter å ha brukt ca 13 liter bensin, slik at de er klare for neste tur. 

6A7AB1C7-3415-4C18-B3A7-6316663037A0.thumb.jpeg.028449fbe3c64ce0c2acae996c860a43.jpeg

Den ene har artic pump med lærpumpe og mykere pakninger. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Omnilite skrev:

Så spesiell er ikke Muka'en. Forskjellen er at pumpen reguleringsrattet på den har flere funksjoner enn åpne/ lukke som andre primuser.

Du skal pumpe trykk til det røde merket i trykkindikatoren kommer til syne. 

Når rattet er trykket ned er pumpa stengt, det kan også fungere som en slags nødstopp å trykke den ned.

Start, er "forvarming", du trenger ikke gjøre mer enn å tenne på. Pumpa blander litt luft med bensinen så det er delvis gassform det som kommer ut og det antenner.

Run, er driftsmodus når den har forvarmet nok, og flammen kan reguleres fra varm til kjempevarm. Da suges det ikke luft inn gjennom pumpa, men fra enden av generatoren.

Air, er for å slippe ut trykk av pumpa. Fungerer på samme måte som å snu flaska på andre primuser.

Stop, er stengt.

 

Så for å få liv i den pumpes det trykk, knotten dras ut og settes til start. Tenn på og vent litt, sett den i run og den er i gang.

Når den skal skrus av settes den i stop og slukker når slangen er tom. Trykket beholdes så det er ikke nødvendig å pumpe like mye om den skal i gang igjen litt senere. Skal den ikke tennes igjen, settes ratter i Air til den slukker og trykket er ute.

Brukes vindskjerm må det være luftinntak i denne, det følger med et lite rør som tres gjennom vindskjermen ved enden av generatoren.

Puh, dette hørtes faktisk litt mykje ut for meg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg fikk nå svar fra Soto angående evt. problem/farer med å ha ovnen tildekket i starten:

Hello, I want to get some sensible feedback from Soto regarding any known danger by having the start-up flame of 10-15 seconds being sort of covered by having any metal object on top of the stove, like a kettle or a heat diffusing plate.

"When starting up the Muka Stove, the the atomized fuel mixture (gasoline and air) will be released from the burner head of the stove. If observe carefully, often you will see the vaporized fume coming out of the burner head. At this point, the vapor or atomized liquid gasoline will require an adequate air supply from the surrounding atmosphere in order to burn properly and to increase the temperature of the generator rapidly. If the operator will block the ambient air supply by placing the object such as a pot or a pan, it will prevent the optimal air supply from the atmosphere around. We do recommend that at the initial start up of the ignition, nothing will block the burner head."

I want to know how dangerous, if at all, it is during the initial 10-15 seconds of operation, with having the start-up flame hitting a kattle or deat diffusing plate.

"The failure to ignite the start up flame properly may cause a fire or create some dangerous conditions. Depending upon the ambient temperature during the start up, it take 30 seconds to 1 minutes to stabilize the flame. Please follow the instructions as stated in the manual for the safety."

Tja, jeg er tilbøyelig til å nå forsøke å starte opp brenneren med den tildekket, for å se om flammen brenner eller ei. Tenkte at under oppsyn ved oppstart, så har jeg inntrykk av at det er ingen fare hvis flammen fortsetter å brenne etter oppstart. Så kan en lure på om det senere en gang kan komme en situasjon hvor flammen slukkes under de første sekundene, hvis man har brenneren dekket til, som jeg gjerne vil forsøke en gang, ved å plassere på en diffuse plate. Har lyst til å binde denne plata fast på toppen, hvis alt viser seg å fungere likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Epletre skrev:

Så jeg fikk nå svar fra Soto angående evt. problem/farer med å ha ovnen tildekket i starten:

Hello, I want to get some sensible feedback from Soto regarding any known danger by having the start-up flame of 10-15 seconds being sort of covered by having any metal object on top of the stove, like a kettle or a heat diffusing plate.

"When starting up the Muka Stove, the the atomized fuel mixture (gasoline and air) will be released from the burner head of the stove. If observe carefully, often you will see the vaporized fume coming out of the burner head. At this point, the vapor or atomized liquid gasoline will require an adequate air supply from the surrounding atmosphere in order to burn properly and to increase the temperature of the generator rapidly. If the operator will block the ambient air supply by placing the object such as a pot or a pan, it will prevent the optimal air supply from the atmosphere around. We do recommend that at the initial start up of the ignition, nothing will block the burner head."

I want to know how dangerous, if at all, it is during the initial 10-15 seconds of operation, with having the start-up flame hitting a kattle or deat diffusing plate.

"The failure to ignite the start up flame properly may cause a fire or create some dangerous conditions. Depending upon the ambient temperature during the start up, it take 30 seconds to 1 minutes to stabilize the flame. Please follow the instructions as stated in the manual for the safety."

Tja, jeg er tilbøyelig til å nå forsøke å starte opp brenneren med den tildekket, for å se om flammen brenner eller ei. Tenkte at under oppsyn ved oppstart, så har jeg inntrykk av at det er ingen fare hvis flammen fortsetter å brenne etter oppstart. Så kan en lure på om det senere en gang kan komme en situasjon hvor flammen slukkes under de første sekundene, hvis man har brenneren dekket til, som jeg gjerne vil forsøke en gang, ved å plassere på en diffuse plate. Har lyst til å binde denne plata fast på toppen, hvis alt viser seg å fungere likevel.

Kan du ikke bare gjøre som Soto sier da , er jo en grunn til at de sier at det kan være farlig ! Du leker ikke med bensin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bruk den som den er ment, til det den egner seg best til.

Jeg synes dette høres ut som primusen for dem som trenger høy effekt og primært til koking/snøsmelting og varme i teltet og at det ikke betyr så mye at forbruket er høyt og at den ikke er god til steking av mat.

Hvordan man forvarmer og andre smådetaljer synes jeg ikke er viktige faktorer når jeg velger primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.