Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Theta jakke. AR eller SVx?


TerjeH

Anbefalte innlegg

Skalljakkene fra Arcteryx og vær ja. http://arcteryx.com/naming-scheme.aspx?language=NO

Hvis man skal ha en solid jakke for vår/sommer/høst-bruk som skal tåle regn på best mulig vis, er det da AR (Allround) eller SV (Stygt vær) som vil være å foretrekke? Det jeg egentlig lurer på er om Theta SVx vil være vesentlig bedre i regnvær ned mot sludd, enn Allround-versjonen.

Alle erfaringer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting som du oppdager på Arc'teryx sine sider, er at Theta SVX nå glimrer med sitt fravær: Søk etter jakker Theta. Jeg antar at bare AR-varianten fortsatt produseres, og at når butikkene har solgt unna det de har av SVX, så er det slutt på den.

Så vidt jeg kan se er hovedforskjellene mellom AR og SVX:

  1. AR er en blanding mellom materialene N80p-X og N40r-X, mens SVX er ren N80p-X, det gjør SVX litt tyngre og mer slitesterk.
  2. AR har egen krage med hette på utsiden av denne, mens SVX har krage som går over i hette. Smak og behag?
  3. SVX har flere lommer enn AR.

Jeg har dessverre ikke erfaring med SVX, kun AR - men hvis jeg har oppfattet hovedforskjellene korrekt, har jeg vanskelig for å se at det skal være vesentlige forskjeller mellom jakkene i regnvær/sludd. For hette/krage-løsningen bør man vel vurdere hva man foretrekker.

Personlig er jeg godt fornøyd med min AR, men vær obs på at Theta-jakkene har et svært romslig snitt, og nordamerikanske størrelser er i utgangspunktet større enn europeiske. Så min i XL føles ganske nær en XXL og er neeesten for stor - mye plass til mange lag under. Det eneste som jeg ikke er helt happy med, er at jeg synes kragen er for vid (og den kan ikke snurpes separat, kun som en del av hettestrammingen) slik at når det er kjølig motvind, bør man ha med langhals, skjerf elns siden kragen ikke tetter inntil halsen. Har du hetten på er det intet problem, da kan du heise kragen opp til haken (eller over nesa, for den del). 

Ellers, siden du nevner sludd, så er ikke membranplagg så veldig pustende når temperaturene kryper nedover - da har vanndampen fra kroppen en tendens til å kondensere på den relativt kalde jakkeinnsiden (som vanndråper på et kaldt ølglass), og det vannsjiktet vil effektivt hindre "pustingen". I verste fall kan vel faktisk et gammeldags "oljehyre" gjøre sluddjobben like greit som siste nytt på membranfronten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVX er også en god del lengre i rygg, derav Xen. Du får også SV, som er den korte versjonen.

Jeg har SVX, og kjøpte den primært sett til vinterturer. Har hatt en del Bergans jakker fra før, og må si jeg er veldig fornøyd med SVXen så langt.

Men jeg ville prøvd jakkene først. Kjenner ikke til AR, men SVX er et av de romsligere snittene du får hos Arcteryx.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Det var nyttig! Har nok lyst på en Theta AR til vår/sommer/høst i Nord-Norge. Har prøvd dem og sett at de virker store ja. 

(Fra temperaturen er lavere enn +3, er nok min Klättermusen Froste en favoritt. Den kommer til å bli brukt til den er oppbrukt om noen år, og da kan det hende jeg kjøper en med samme stoff på nytt. Ikke vanntett, men tåler litt regn og mye sludd/snø, puster godt, har masse åpninger og bittelitt for på de rette stedene, og  gjør at det meste av vintervær i aktivitet tilbringes mer bekvemt enn jeg trodde var mulig.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, a_aa skrev:

Ellers, siden du nevner sludd, så er ikke membranplagg så veldig pustende når temperaturene kryper nedover - da har vanndampen fra kroppen en tendens til å kondensere på den relativt kalde jakkeinnsiden (som vanndråper på et kaldt ølglass), og det vannsjiktet vil effektivt hindre "pustingen". I verste fall kan vel faktsk et gammeldags "oljehyre" gjøre sluddjobben like greit som siste nytt på membranfronten :) 

Du har helt rett i at Gore-Tex  ikke fungerer godt i kaldt vær. Problemet er at det ikke finnes så mye som er bedre...

Og diskusjonen rundt hvor god eller dårlig Gore-tex er, kan gjøre at noen muligens "tror de kan klare seg med bomull" i 3 grader, vind og sludd.

Det er farlig det....

I vestlandsklima, vil jeg påstå, at membranklær er mest tjenlig, nesten uansett, rett og slett pga "sikkerhet".  Det er bedre å være varm og våt med membran enn kald og våt uten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Theta AR kjøpt på 50 % salg og hadde nok heller kjøpt SV eller SVX modellen dersom de hadde vært på salg. Hovedårsaken til dette er hetteutformingen, SV har et bedre snitt og ansiktsbeskyttelse i hetteutformingen enn AR modellen. 
Nå skal det sies at min jakke er 8-9 år gammel.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har en Theta SV jakke og det beste med den er hetta. Når hetta strammes på de rette plassene så sitter den veldig bra på hodet og følges stort sett bevegelsene uten at du risikerer å snu hodet og kikke rett inn i innsiden på hetta.

Men den kondenserer veldig mye i kaldt vær. Jeg sendte en mail til Arcteryx og spurte om hvorfor ikke dampen forsvant ut gjennom stoffet på en jakke som skulle være pustende. Etter en liten topptur  så var det nesten nok kondens på innsiden av jakken til at jeg kunne lage meg en kopp kaffe. Svaret fra Arcteryx var at jeg måtte bruke luftemulighetene under armene for å unngå kondens. 

Ja så fikk jeg rett igjen. Pustingen funker ikke når jakken er kald og kroppen er varm.

Men ellers holder den vær og vind ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endte med Theta AR, først og fremst på grunn at av den passet perfekt :) 

God sort når det regner og er vind, men som jeg gjettet blir den hengende inne når temperaturen er fra 0 og nedover. Kjøper man goretex skalljakke, må man regne med at den oppfører seg som en goretex skalljakke. Dessverre finnes det ikke magi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvordan opplever du hetta på theta ar ?

var å testet alpha ar i lokalbutikken i dag. Medium passet, helt til jeg tok min bergans slingsbytind på (tynn dunjakke). Så måtte opp i large, og lengda og alt ble faktisk jækli smooth !:) men har sett litt på den utgående theta ar nå, med litt annen hette, og ett litt lengere snitt, stemmer dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå en theta ar og en alpha ar hjemme på "test". Begge i størrelse large. Jeg er 177, og sånn høvelig chubbyatletisk bygd, 85kg. Alphaen sitter som ett skudd, med forskjellig type mellomlag, tyn dunjakke, rav-genser eller bare i ullundertøy. Den går godt ned på rumpa, og Tilnog med med dunjakke under, strammer den ingen plasser. Thetaen blir i overkant posete og lang, Og blir ikke helt fortrolig med kragen eller hetta. Men lommene er perfekte! Skulle gjerne hatt theta-lommene på alpha-jakka, da hadde alphaen vært perfekt i mine øyne!!:)

Theta ar måtte jeg nok ha hatt i medium og ikke large.

så jakten fortsetter på ei skikkelige goretex-jakke med god lengde og høvelige lommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.