Gå til innhold
  • Bli medlem

Lønn til redningsarbeidere - Utskilt fra Nok en unødvendig leteaksjon


ost

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Kjell Iver skrev:

 

En annen ting off-topic men on-topic er at redningsmannskapene skulle hatt en kompensasjon for den innsatsen de gjør på fritiden sin. "Det offentlige" slipper billig unna her - mye gratisarbeid som sparer det offentlige for helikopter,politi, sivilforsvar osv.

All honnør til de frivillige, men jeg tror du er inne på noe av hovedgrunnen til at vi kan ha et gratis/rimelig redningstilbud. Forutsetningen for at staten stiller opp slik som idag er nettopp det at så mange andre stiller opp frivillig. Skulle staten lønnet/kompensert disse ville midlene til slik kompensasjon komme fra et sted, og hvor da?

Jeg tror at det er tre måter å se på dette. 

1. Redningsmannskapene er fullt ut lønnet, gjennom stat eller firma. All frivillighet opphører. 

2. Økt kompensasjon, men beholde frivillighet. 

3. Som idag. 

For å få penger til 1 ville deg være naturlig å få en egen post over statsbudsjettet, eventuelt litt mer på eksisterende poster. Som kjent medfører dette enten økte skatter og/eller nedjustering over tid ettersom ting blir dyrere.

For 2 må man enten kreve avgift når en redningsaksjon gjennomføres, basert på en slags selvkostsystem, eller også muligens en avgift fra alle som ferdes i et område. Da er du fort over i det amerikanske "permit"- systemet, der du må skaffe deg tillatelse til å ferdes i et gitt område. Ikke akkurat allemannsretten. 

For 3 forblir det som idag, men jeg tror vi alle er tjent med å hjelpe til å skaffe tolker opplysninger om diverse frivillige grupper, hvor de holder til, om de kan støttes eller også om man kan bli med. 

Jeg for min del velger helt klart det frivillige systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tillot meg å skille dette ut som et eget emne siden det kanskje er fler synspunkter på denne saken.

Jeg så et intervju med en Hjelpekorpskar som sier de slet med å få tak i folk. Mange måtte gjøre dette i arbeidstiden uten kompenasjon - og det er vel egentlig for mye å forlange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så samme innslaget på TV. Dette går ikke. Problemet ser også ut ti lå øke med turistmengden. Ser for meg en modell hvor dette er organisert under Røde Kors hvor deltakere i slike redningsoppdrag har en ansettelseskontrakt på spesielle vilkår slik at de får en timebetaling pluss at ødelagt privat utstyr erstattes samt tapt arbeidsfortjeneste. Hvis strikken strekkes for langt blir det vanskelig med rekrutteringen til denne typer redningsoppdrag. Videre tror jeg at folk som opptrer grovt uaktsomt må betale for en eventuell redningsoperasjon. Dette må reiselivsnæringen og hotellene informere om. Så på innslaget på TV en som dro avgårde med joggedress og sko som ikke var egnet til en fjelltur på 22 km. Uten sekk med varmeplagg, regntøy, mat og drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Så på innslaget på TV en som dro avgårde med joggedress og sko som ikke var egnet til en fjelltur på 22 km. Uten sekk med varmeplagg, regntøy, mat og drikke. 

Dette ser du også der det kjøres langrennsløyper i høyfjellet, da møter man kanskje rett som det er noen kun iført fancy langrennsdress. Nå beveger man seg riktignok relativt raskt på lanngrennski, men om forholdene raskt endrer seg, eller man har et uhell, så er det ikke gitt at man er så heldig at det kommer noen forbi med en ekstra jakke i sekken..

Allemannsretten må vernes om, men det finnes ikke noen gratis lunsj. Er uhellet ute så er det noen som må betale for redningen, det blir da alt fra den stakkaren som har meldt seg frivillig som betaler med fritiden sin, til de som betaler for å få helekopteret i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jeg kommenterte dette i diskusjonen dette var et utsprang fra. Men Det finnes ufattelig mange aktører som tjener penger på alle turistene som strømmer til. Jeg tror dem bør være med på et slik spleiselag og vise godvilje. Ved de mest trafikkerte turistattraksjonene finnes det også en del som håver inn på parkering og lignende. Hadde vært fint om dem la igjen en slant til dem som bruker av sin frivillige tid til å redde folk. Det er trossalt dem som sørger for at flere turister tør å komme samt får lov til å komme i det lange løp. Det har vært diskutert flere plasser, dette at man skal betale sin egen redningsaksjon. Det har sine negative sider, og jeg er redd for at dem som virkelig skulle hat hjelp kvier seg for å ta kontakt før det er for seint. Så jeg mener dagens ordning er best med henhold til å stilles til ansvar. Om jeg må betale 20-50 kroner ekstra på en parkering for 200 kr døgnet gjør jeg gladelig om jeg vet det går til dem som strever for at vi skal ha det trygt. Hadde vel ikke vært dumt at det står for eksempel om at 10% eller beløp av pengene vi betaler går til Røde kors eller dem som har rednings ansvar i området. Samtidig er det fint om midlene spres rundt slik at der dem har redning men ikke samme mulighet til å få inn penger også får sin del.... bare et forslag?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besseggen, Trolltunga, Preikestolen og Kjerag har vel bortimot 500.000 besøkende hvert år. Hadde en klart og hente ut en tier fra hver besøkende så hadde dette generert 5 mill.kroner.

Det hadde vært en god begynnelse, legg til alle andre steder så snakker vi om en god slump penger som kunne vært fordelt på hjelpekorps etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mulig og begynne i sin egen "bakgård" :-)

Hadde halvparten av medlemmene (10.000) på fjellforum donert 50 kroner hver ville vi hatt en pott på 500.000,-  Ikke så mye kanskje, men det handler om og vise ansvar og dermed dra andre med på en dugnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Odd Bjørn skrev:

Men det er mulig og begynne i sin egen "bakgård" :-)

Hadde halvparten av medlemmene (10.000) på fjellforum donert 50 kroner hver ville vi hatt en pott på 500.000,-  Ikke så mye kanskje, men det handler om og vise ansvar og dermed dra andre med på en dugnad.

Støtter den. Dette hadde også løfta fram Fjellforum,  med den kunnskapsbasen som er samlet her. Kanskje flere nybegynnere hadde begynt å lese her, slik som jeg gjorde for tre år siden. Mer kunnskap til nybegynnere, vil kanskje kunne gi færre ulykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Per Fredrik skrev:

Så på innslaget på TV en som dro avgårde med joggedress og sko som ikke var egnet til en fjelltur på 22 km. Uten sekk med varmeplagg, regntøy, mat og drikke. 

Var det de to som sto og leste på advarselsskiltet et øyeblikk, for deretter legge i vei ,som du sier,i joggebukse og dårlige sko ?

Tragisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne passer nok bedre her, og ikke i hovedtråden,men jeg vet ikke om jeg kan flytte innlegg  selv ?

Når det gjelder dette med økonomisk ansvar..

Si at «du» tar deg en tur til preikestolen iført joggesko av dårlig kvalitet, nokså tynnkledd og uten noe form form ekstra klær eller hjelpemidler. «du» kommer opp til platået på en sen ettermiddag, det er nokså grått i været. På vei ned igjen er det ikke mange andre i løypa, du sklir på det bratte berget og får store smerter.

Resultat: Du må bli hentet ut av hjelpekorpset, de stiller med frivillige som har med seg varm drikke og varme klær, alt uten kostnader for «deg»

Vel tilbake i by`n føler du for og ta deg en tur på puben for og stresse ned. Det blir kanskje litt mye drikke.. På vei hjem sniker du deg inn i et smug for og pisse..politiet ser deg.

Resultat: kr 4.000,- i bot

Og moralen er ?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.