Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke liggeunderlag anbefaler du, anbefaler ikke?


Anbefalte innlegg

Annonse

Det kommer helt an på hvilken bruk du skal ha det til. 

Jeg har to oppblåsbare, Ett lett Exped 7 UL LW som jeg bruker på sommeren og om det skal bæres. Jeg har ett Exped 7 LW Synmat (jeg tåler over hodet ikke dun) som jeg bruker på vinteren. Da gjerne i kombinasjon med et lettere og tynnere "vanlig" underlag. Hovedsaklig fordi jeg uansett har med dette for å ligge på ved isfiske osv. og da kjører det som ekstra underlag i teltet også. 

Det skal være ekstremt mykt der jeg planlegger å campe om jeg skal ha med noe annet enn oppblåsbare. Jeg sover fantastisk mye bedre på det enn på konvensjonelle underlag. Jag har ikke hatt noe problemer med mine, men vet det var en liten periode der de hadde noen "kanalkollapser" slik at "pølsene slo seg sammen", men har ikke hørt noen tilfeller av dette de siste par årene...

UL-underlaget er så lite og lett at det også passer med planen jeg har om å stadig få litt mindre og lettere sekk uten at det går noe ut over komforten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Espen Ørud said:

Det kommer helt an på hvilken bruk du skal ha det til. 

Jeg har to oppblåsbare, Ett lett Exped 7 UL LW som jeg bruker på sommeren og om det skal bæres. Jeg har ett Exped 7 LW Synmat (jeg tåler over hodet ikke dun) som jeg bruker på vinteren. Da gjerne i kombinasjon med et lettere og tynnere "vanlig" underlag. Hovedsaklig fordi jeg uansett har med dette for å ligge på ved isfiske osv. og da kjører det som ekstra underlag i teltet også. 

Det skal være ekstremt mykt der jeg planlegger å campe om jeg skal ha med noe annet enn oppblåsbare. Jeg sover fantastisk mye bedre på det enn på konvensjonelle underlag. Jag har ikke hatt noe problemer med mine, men vet det var en liten periode der de hadde noen "kanalkollapser" slik at "pølsene slo seg sammen", men har ikke hørt noen tilfeller av dette de siste par årene...

UL-underlaget er så lite og lett at det også passer med planen jeg har om å stadig få litt mindre og lettere sekk uten at det går noe ut over komforten...

Hei. Har lest at Exped UL- underlaget er glatt og man skli litt? Stemmer det med din opplevelse eller er det gamle rykter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hgmann skrev:

Hei. Har lest at Exped UL- underlaget er glatt og man skli litt? Stemmer det med din opplevelse eller er det gamle rykter? 

Nå var du ikke meg du spurte men jeg opplever ikke skliing på Synmat UL-duken. Den er også overraskende behagelig mot hud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte Thermarest Neoair xTherm. En av de dyreste på markedet riktignok. Men for det første har jeg bare gode erfaringer med underlagene fra denne leverandøren i mange år og for det andre har den en del fordeler som var avgjørende for mitt valg.

Underlaget kan brukes hele året, dvs. den er varm nok om vinteren (R-verdi 5,7) og lett nok til å bære om sommeren (430g).

Det er ingen isolasjonsmateriale inni som kan bli fuktig. Må ikke tulle med pumpe  eller annet regnskap, bare bruke munn.

Liten pakkvolum (litt større enn 1l vannflaske).

Tverr- eller langsgående "pølser" er en smakssak, men jeg liker bedre tverrgående.

Jeg har den ikke lenge nok til å si noe om slitestyrke, men det er stort sett gode erfaringer fra folk som har brukt dem lenge.

Knitringen som flere omtaler er  nesten ikke eksisterende lenger etter litt bruk.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, nesning said:

Jeg valgte Thermarest Neoair xTherm. En av de dyreste på markedet riktignok. Men for det første har jeg bare gode erfaringer med underlagene fra denne leverandøren i mange år og for det andre har den en del fordeler som var avgjørende for mitt valg.

Underlaget kan brukes hele året, dvs. den er varm nok om vinteren (R-verdi 5,7) og lett nok til å bære om sommeren (430g).

Det er ingen isolasjonsmateriale inni som kan bli fuktig. Må ikke tulle med pumpe  eller annet regnskap, bare bruke munn.

Liten pakkvolum (litt større enn 1l vannflaske).

Tverr- eller langsgående "pølser" er en smakssak, men jeg liker bedre tverrgående.

Jeg har den ikke lenge nok til å si noe om slitestyrke, men det er stort sett gode erfaringer fra folk som har brukt dem lenge.

Knitringen som flere omtaler er  nesten ikke eksisterende lenger etter litt bruk.

 

 

Har sett litt på den også, samt neoair xlite da jeg primært ser etter noe lett til sommerbruk (Har Exped LW downmat). Prisene har vært ganske stive på Thermarest i det siste har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, hgmann skrev:

Prisene har vært ganske stive på Thermarest i det siste har jeg sett.

Stemmer, men jeg ville bare ha et underlag (OBS! utstyrshysteri) som kan brukes til mine behov. Jeg er villig til å investere litt mer og kan bruke utstyret i mange år. Kunne faktisk fortsatt bruke gamle Thermarest underlaget mitt, som ble kjøpt i begynnelsen av 90 tallet, hvis det ikke hadde vært for komfortbehovet ryggen min har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, nesning said:

Stemmer, men jeg ville bare ha et underlag (OBS! utstyrshysteri) som kan brukes til mine behov. Jeg er villig til å investere litt mer og kan bruke utstyret i mange år. Kunne faktisk fortsatt bruke gamle Thermarest underlaget mitt, som ble kjøpt i begynnelsen av 90 tallet, hvis det ikke hadde vært for komfortbehovet ryggen min har.

Ser den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått svar, men jeg opplever ikke å skli noe på det jeg har. Det kan selvsagt være at soveposen min sklir mindre enn andre, men tror ikke det. Pga andre ting enn akkurat det der så camper jeg helst så flatt som mulig så jeg har heller ikke sovet på det noe særlig i "bratt terreng". Men har hatt andre flatere og glattere underlag jeg omtrent aldri våknet oppå. Jeg ligger aldri på hardt oppblåst Exped heller. Jeg har såpass erfaring når at jeg strot sett vet hvor mye oppblåst det skal være slik at jeg akkurat ikke ligger for mye nedi underlaget selv om man ruller over på siden på natta osv. Og i og med at de er såpass tykke så gjør nok også det at jeg ligger "nedi" underlaget sitt til at man ikke sklir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Ser du har fått svar, men jeg opplever ikke å skli noe på det jeg har. Det kan selvsagt være at soveposen min sklir mindre enn andre, men tror ikke det. Pga andre ting enn akkurat det der så camper jeg helst så flatt som mulig så jeg har heller ikke sovet på det noe særlig i "bratt terreng". Men har hatt andre flatere og glattere underlag jeg omtrent aldri våknet oppå. Jeg ligger aldri på hardt oppblåst Exped heller. Jeg har såpass erfaring når at jeg strot sett vet hvor mye oppblåst det skal være slik at jeg akkurat ikke ligger for mye nedi underlaget selv om man ruller over på siden på natta osv. Og i og med at de er såpass tykke så gjør nok også det at jeg ligger "nedi" underlaget sitt til at man ikke sklir. 

Sklir man på underlaget kan det løses med Aquaseal har jeg lest en gang. Lar du punkter på underlaget med dette å lar dem tørke vil disse hjelpe mot at soveposen sklir på underlaget. Selv har jeg Thermarest - NeoAir All Season som jeg er veldig fornøyd med knitringen hørte jeg i begynnelsen, men nå har jeg enten vendt med til den eller så er den mer eller mindre borte. Mao, ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvarsten skrev:

Sklir man på underlaget kan det løses med Aquaseal har jeg lest en gang. Lar du punkter på underlaget med dette å lar dem tørke vil disse hjelpe mot at soveposen sklir på underlaget. Selv har jeg Thermarest - NeoAir All Season som jeg er veldig fornøyd med knitringen hørte jeg i begynnelsen, men nå har jeg enten vendt med til den eller så er den mer eller mindre borte. Mao, ikke noe stort problem.

Det var ett bra tips jeg må teste. Har Exped Synmat og på forrige turen ble jeg og guttungen liggende i en svak helling med hodet øverst. Det ble ikke mye søvn den natta for straks guttungen sovna og ble slapp i kroppen segla han ned i teltduken så jeg ble liggende å trekke han opp hele natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, hgmann said:

Hei. Har lest at Exped UL- underlaget er glatt og man skli litt? Stemmer det med din opplevelse eller er det gamle rykter? 

Jeg sklir litt på min, men det er ikke noe særlig problem. Handler om komboen glatt sovepose og glatt liggeunderlag og er kun et problem når du har satt opp teltet i skråning (hvilket du selvfølgelig ikke gjør)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Per Fredrik skrev:

Jeg bruker Mammut Softskin Mat CFT Regular, dette er ca 4 cm tykt. Er 187 høy så jeg kan ikke ha noe tykkere i Ringstind Superlight. Veldig komfortabelt. Ikke knirker eller gnisser det. Behagelig skli sikker overflate. R-verdi 6,3. Kan anbefales.

 

Det var noe merkelig med det liggeunderlaget der når det kommer til R-verdi. Er det flere av de? Fjellsport reklamerer med 6.3, Skittfiske med 3.8 og Mammut med 4.0?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, otl skrev:

Det var noe merkelig med det liggeunderlaget der når det kommer til R-verdi. Er det flere av de? Fjellsport reklamerer med 6.3, Skittfiske med 3.8 og Mammut med 4.0?

Takk for tilbakemeldinga. Jeg har bare gått ut fra det som var oppgitt i nettbutikken der jeg kjøpte det. Får nok bruk det som Mammut oppgir framover, men en forklaring kan være at produktet er endret. Den utgaven jeg har er fra noen år tilbake, overflaten og fargen er endret på nye modeller. Men jeg er o.k. med R-verdi 4. Jeg her tre underlag fra Mammut hvorav denne er den mest komfortable. Godt fornøyd med Mammut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Fredrik skrev:

Takk for tilbakemeldinga. Jeg har bare gått ut fra det som var oppgitt i nettbutikken der jeg kjøpte det. Får nok bruk det som Mammut oppgir framover, men en forklaring kan være at produktet er endret. Den utgaven jeg har er fra noen år tilbake, overflaten og fargen er endret på nye modeller. Men jeg er o.k. med R-verdi 4. Jeg her tre underlag fra Mammut hvorav denne er den mest komfortable. Godt fornøyd med Mammut.

Blir bare så frustrert når varebeskrivelsen ikke står i stil med produktet :( Tenkte derfor det var greit å nevne det. Har nettopp kjøpt en vare hvor dette var tilfelle og sitter her med ett "ubrukelig" produkt. Det var "bare" en spesifikasjon som ikke stemte, men slike detaljer kan være avgjørende for kjøpet når det finnes flere produsenter som leverer lignende produkter. Her var det data fra produsenten som ikke stemte, og ekstra surt er det når prisen nærmer seg 10 000 kroners klassen.

 

Har Mammut underlag selv og er godt fornøyd med de :) Eneste jeg har og utsette på de jeg har er at en kan fort skli av de, så med antiskli slik det er på ditt hadde de vært perfekt ;)  Skal kjøpe en antiskli matte å legge oppå, har bare ikke kommet så langt enda. De jeg har er Mammut light pump mat UL og kompakt pump mat plus. Har ligget i en helling med de her og det kan jeg ikke anbefale uten noen form for antiskli, med mindre en skal sjekke hvor mye tyngde teltet tåler.

Men når jeg får tak i noe slikt http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80227877/ og legger oppå light pump mat UL håper jeg det fungerer slikt jeg har tenkt. Da har jeg ett tykt liggeunderlag med forholdsvis lav vekt og lite pakkevolume som jeg håper jeg blir fornøyd med. Bredden er ikke all verden men nå er jo jeg en smal kar. Nå skal det sies at jeg ikke har noen tidligere erfaring med liggeunderlag i prisklassen 500 kr+ og det skal vel da kanskje ikke så mye til for at jeg blir fornøyd ;) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Exped Synmat UL 7 M i 4 år nå og er stort sett meget fornøyd. Kan oppleves som litt glatt, spesielt hvis du blir liggende i litt helning, men det har ikke vært et problem. Jeg har den første typen som jeg har måttet blåse opp selv, fulgte ikke med sånn pose for å blåse opp. Dette har medført en del kondens inne i underlaget, men har ikke opplevd det som et problem. Har sovet komfortabelt på det stort sett hele tiden, men for meg blir det for kaldt når temperatur siger under 5 grader. Jeg fryser også lett. Nå etter 4 års bruk har underlaget startet og delaminere mellom pølsene og er snart ubrukelig. Derfor får det ikke topp score hos meg for jeg synes et slikt underlag burde holdt litt lengre. Har vært veldig forsiktig med det og aldri hatt skade. Kan også opplyse at Exped sin UL serie kun har 2 års reklamasjon, mens resten av produktene har 5 år. 

Har fått opplyst at de nyeste UL underlagene skal være forbedret i forbindelse med delaminasjon. Jeg kommer nok ganske sikkert til å investere i et nytt til neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Imp skrev:

Jeg bruker et oppblåsbart + et bamseunderlag oppå det igjen. Det blir helt perfekt, syns jeg. :)

Jeg vil tro at Bamse underst gir bedre beskyttelse mot skader fra bakken og bedre liggekomfort, siden Bamse ikke "gir" like mye som et oppblåsbart. Isolasjonsevnen blir totalt sett lik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmpf, stemmer i at forespørselen fra trådstarter er litt lite spesifikk, men har skrivekløe, så da tar jeg en gjennomgang av hva jeg har:

  • "Bamse"/ tjukke skumunderlag:
    Helt ok, gode R-verdier og tåler masse, men er simpelthen for store til at jeg bruker de lenger. På vintertur kan det hende jeg drar med et i tillegg til oppblåsbare. Barna tvinges uansett til å bruke disse, siden jeg bare er glad i meg selv.
  • Exped DownMat UL 7 M:
    Beste kompromiss blant oppblåsbare; lav vekt, høy R-verdi, lavt pakkvolum. Lite robust, har opplevd delaminering mellom pølsene, fikk nytt på direkten fra fjellsport. Sikkert dårlig batch, jf. andres opplevelser.
  • Exped DownMat 9 LW:
    Nærmeste man kommer hotellseng på tur. Varmt, mykt, deilig, men egentlig altfor tungt. Brukes en sjelden gang på vintertur.
  • Ajungilak Alpine oppblåsbar no':
    Lav R-verdi, egentlig bare en luftmadrass. Ubrukelig, bikkjekald og ikke lett nok uansett.
  • Naturehike foldbart eggekartong-skumunderlag:
    Nesten ren kinakopi av Z-lite: Rimelig lett, rimelig god isolasjonsevne. Null stress.
  • Klymit Inertia X-lite:
    Egentlig spennende konsept -- trodde jeg. Oppblåsbart lite underlag med hull til bruk inne i soveposen for at dunet i soveposen skal opprettholde spenst og isolasjonsgrad. Veier veldig lite, pakker ekstremt lite, men er jo, når alt kommer til alt, et rent komfortprodukt når jeg nesten uansett bruker quilt uten rygg. Passer liksom ikke inn i sovesystemet mitt, samme hvor kult konsept det er.
  • Gossamer Gear Nigtlight torso pad:
    Tredelt eggekartong-skum underlag, fra hofte til skulder. Høy R-verdi, ekstremt lav vekt -- uendelige bruksmuligheter; Sittepute, ryggstøtte i sekken. Tåler røff behandling, og er nesten alltid med på tur.
  • Gossamer Gear Thinlight 1/8":
    3mm, kjempetynt skumunderlag. Alltid med på tur, uansett. Brukes brettet som sitteunderlag, nødisolasjon hvis det oppblåsbare skulle ryke, og som liggeunderlag under torsomat. Litt for tynt å sove komfortabelt på alene, men det har gått fint de gangene jeg enten har brukt berganssekken som torsounderlag eller brukt god tid på å finne myk lyng å ligge på.
     

På tresesongsturer ender jeg nesten alltid opp med kun å dra på de to nederste Gossamer Gear-underlagene. Det dekker alle behov, og isolerer godt nok ned mot nullen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Mareng
På 3.9.2016 den 23.13, Chris B. skrev:

Har brukt Exped Synmat UL 7 M i 4 år nå og er stort sett meget fornøyd. Kan oppleves som litt glatt, spesielt hvis du blir liggende i litt helning, men det har ikke vært et problem. Jeg har den første typen som jeg har måttet blåse opp selv, fulgte ikke med sånn pose for å blåse opp. Dette har medført en del kondens inne i underlaget, men har ikke opplevd det som et problem. Har sovet komfortabelt på det stort sett hele tiden, men for meg blir det for kaldt når temperatur siger under 5 grader. Jeg fryser også lett. Nå etter 4 års bruk har underlaget startet og delaminere mellom pølsene og er snart ubrukelig. Derfor får det ikke topp score hos meg for jeg synes et slikt underlag burde holdt litt lengre. Har vært veldig forsiktig med det og aldri hatt skade. Kan også opplyse at Exped sin UL serie kun har 2 års reklamasjon, mens resten av produktene har 5 år. 

Har fått opplyst at de nyeste UL underlagene skal være forbedret i forbindelse med delaminasjon. Jeg kommer nok ganske sikkert til å investere i et nytt til neste år.

Du synes det blir kaldt  under ca 5 grader? Har du brukt det i kombinasjon med skumunderlag, eller alene?

Jeg satset i utgangspunktet på at underlaget skulle holde ned til 10-15 minus, dog sammen med ett bamseunderlag oppå (eller under). Noen ganger kan det være litt vanskelig å vurdere om det er soveposen som er for kald, eller underlaget som er for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.