Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Dragonfly med Dragontamer 3 silentcap


rbhelle

Anbefalte innlegg

Hei.

Ville bare si et par ord om en enkel og billig håndgrep som gjorde min MSR Dragonfly til en stillebrenner. Bestilte fra et nederlandsk firma som lager Bernie Dawg sin Dragontamer 3 silentcap til MSR primuser.

Jeg betalte 28,77 euro fra dette nettstedet: https://i.materialise.com/shop/item/dragontamer-3-silent-burner-cap-for-msr-dragonfly-stove

Det tok ca 3-4 uker fra jeg leverte ordren til den lå i postkassen hjemme. Er veldig fornøyd med denne og den reduserer støy til omtrent likt som for Optimus 111T stillebrenner. Dvs du kan nå snakke i teltet med "innestemme" og du hører faktisk hva som blir sagt.

Effekten reduseres noe, men jeg synes nok ikke det var spesielt merkbart ift å koke opp en liter vann.

Lyd fra primusen er vel smak og behag, men med bruk av denne Dragontamer 3 så er det også enklere å fordele varmen så det gjør bare at Dragonfly blir en enda bedre kokkeleringsbrenner med bedre reguering av flammen.

Anbefales absolutt for de av dere som vurderer kjøpe en slik.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 timer siden, rbhelle skrev:

Hei.

Ville bare si et par ord om en enkel og billig håndgrep som gjorde min MSR Dragonfly til en stillebrenner. Bestilte fra et nederlandsk firma som lager Bernie Dawg sin Dragontamer 3 silentcap til MSR primuser.

Jeg betalte 28,77 euro fra dette nettstedet: https://i.materialise.com/shop/item/dragontamer-3-silent-burner-cap-for-msr-dragonfly-stove

Det tok ca 3-4 uker fra jeg leverte ordren til den lå i postkassen hjemme. Er veldig fornøyd med denne og den reduserer støy til omtrent likt som for Optimus 111T stillebrenner. Dvs du kan nå snakke i teltet med "innestemme" og du hører faktisk hva som blir sagt.

Effekten reduseres noe, men jeg synes nok ikke det var spesielt merkbart ift å koke opp en liter vann.

Lyd fra primusen er vel smak og behag, men med bruk av denne Dragontamer 3 så er det også enklere å fordele varmen så det gjør bare at Dragonfly blir en enda bedre kokkeleringsbrenner med bedre reguering av flammen.

Anbefales absolutt for de av dere som vurderer kjøpe en slik.

 

Har samme brenner og demper, meget fornøyd. Komboen er kun brukt på vinterturer, ingen feil med forvarming lik en annen tråd på forumet. Anbefales! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sam86 skrev:

Hva er vekta på dragontamer 3?

Hmm, det vet jeg ikke da jeg ikke har veid. Men veldig mye mer enn den der orginale sprederen det er mye sikkert. Skal jeg tippe så er den vel rundt 30-40 gram vil jeg si. Kjennes egentlig lik i vekt som en fiskesluk på rundt den vekten :-)

Så du øker vel vekten på primusen med sikkert 30 gram eller noe slikt. Det betyr at den Statoilbollen og kanskje snickersen du spiste før du legger i vei på tur bør du stå over for å utjevne økt vekt i sekk om du er en gramjeger ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
22 timer siden, storol skrev:

Har denne til en dragonfly, men plages med forvarmingen... Har prøvd med både parafin, som jeg har på tanken, og rødsprit men det gul flamme og den brenner ikke skikkelig.  

Hva gjør jeg feil?

Dragonfly er litt plaget med dyserens, eller manglende sådan ved bruk av dragontamer, så du bør nok huske på å riste den godt før bruk (shaker dysen til msr). Det fungerte for min del, men jeg bruker også kun renset bensin og ikke parafin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og en annen ting, når du forvarmer med parafin som soter mye, så kan det "clogge" seg inne i dragontameren. Dette kan igjen føre til noe dårlig spredning og gul flamme. Er ikke 100% sikker på dette, men kan se for meg at det er en årsak forutsatt du har forvarmet mer enn godt nok da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ny erfaring med Dragontamer som ble erfart i -21 på vidda....forvarming med bensin av dragonfly med dragon tamer som har ligget i -21 grader er ikke å anbefale over tid. Den soter ned og clogger så mye at effekten på dragontameren blir vesentlig redusert.

Gikk over til orginaloppsettet underveis på turen grunnet dette med dårlig effekt. Så dragontameren egner seg nok kun med rødspritforvarming i sterk kulde fra -20 og kaldere imho.

Med orginal flammespreder så ble effekten merkbart bedre og forvarming med bensin gikk som normalt.

Dividalen mars 17 - 10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opplevde det samme i -15 grader. Virker som silent capen må være skikkelig gjennonvarm først. Siden den består av tykkere gods enn den orginale flammedemperen så tar dette nok lengre tid. Jeg forvarmer nå med det orginale oppsettet, plasserer silent capen oppå primusen til den er gjennomvarm. Tar så av den orginale flammedemperen og plasserer på silent capen. Dette funket, men var så tungvint at det ble kun gjort en gang denne påsken. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.