Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrshysteri


fumigatus

Anbefalte innlegg

Når turen blir et moteshow....

Men er det egentlig noe galt i at man har begynt å lage klær i andre farger enn Norsk-villmark-grønn? At man stadig har utvikling i materialer og produksjonsteknikk? At nye materialer tillater andre løsninger enn tidligere materialer?

Det er veldig få i dag som går til en bilforhandler og bestiller ny bil med forgasser, manuelle vinduer og uten AC. Det er få som isolerer ett nytt hus med avispapir og sjelden ser du en reinjeger med spyd.

Jeg fornekter ikke at noen bare må ha siste nytt. Uansett om det er pga farge eller teknisk løsning. Andre har hengt seg med på en hyttetur og trenger utstyr som havner å Finn eller Fretex etterpå. Det er jo en kjennsgjerning at skal man ha "ny" offroader er det etter Birken man bør titte på Finn, kayakk kjøper man brukt på høsten når folk oppdager at de ikke har lagringsplass til den nye farkosten og ski kjøper man heller i mai enn i oktober.

Jeg tror ikke folk som går i fjellet er noe verre enn folk ellers og, heldigvis, er det nå "tillatt" å bruke friluftstøy i byen, så trenger man ikke to jakker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse
Den Tuesday, August 30, 2016 at 0.09, Lompa skrev:

Går jeg gjennom utstyrslageret mitt, så er det veldig mye der. Det kunne vært mindre, men jeg har prioritert sånn. Bor ikke i hus. Drar ikke til Syden. Sykler til jobben. Kjøper ei olabukse hvert annet år. Reparerer den gamle bilen osv.. Derfor unner jeg meg en del friluftsutstyr. Noe av det brukt. Og har gitt videre en del ting jeg ikke har bruk for lenger. Prøver å bruke opp skallklær. Når de har blitt slitne, får de et siste liv som sykle-til-jobben-klær, eller jobbeklær. 

Men jeg har blitt mer bevisst på å ikke kjøpe ting med miljøgifter og denslags ting. Har kjøpt mitt siste GoreTex-plagg (og andre membraner som slipper ut fluorkarbonforbindelser i produksjonsprosessen), brukt den siste boksen med skismøring med fluor osv.. Først nå har jeg blitt oppmerksom på mikroplasten i fleece.. Må undersøke litt mer. Vanskelige greier dette!

Väldigt bra poäng här, helt enig!

Jag har också en relativt stor mängd turutstyr att välja på, men turlivet är en av mina stora passioner.

Ser jag till totala förbruket av kläder, utstyr och skor tror jag att jag ligger gott under medel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det du har til det er utslitt, og litt til. Lønner seg for både lommebok og miljø at mye klæt er laget for korte og/eller runde personer :P Hvertfall sammenlignet med min fasong. Hvor mange områder på størrelse med en knyttneve skal membran i jakka mi slites bort før jeg kjøper ny tro? Oppe i 4-5 nå. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde jeg minst 1.5t til f.eks Biltema, da ble det alltid med hjem minst et par "kjekt å ha" items hver gang jeg var innom. Nå har jeg Biltema rett borti veien, og alle de kjekke tingene lar jeg de lagre for meg til jeg trenger de, da smetter jeg bortom og henter det jeg skal ha.

Listen over fritidsutstyr jeg "mangler" blir stadig kortere, har forlengst forkastet "flerbrukstanken", dvs en dings som skal fungere til alt. Det kan fort bli en ting som ikke fungerer til veldig mye. Litt som helårsdekk på bil, ikke bra på sommerføre eller vinterføre. Egentlig ikke så bra på høst eller vårføre heller..

Jeg skal unnrømme at jeg bruker en del på fritidsutstyr, men det gir meg ikke dårlig samvittighet. Jeg prioriterer å ha utstyr som fungerer til mitt bruk. Altså funksjonen blir vektlagt, ikke hva naboen mener. Det jeg har varer også lenge, slik at det er investeringer. 

Og balansert opp mot annet forbruk blir totalen egentlig ikke ille i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et I-lands problem! Hør på oss da! "jeg har en brenner til korte turer alene, en som jeg bruker på litt lengre turer der jeg trenger mye effekt, en jeg bruker til å lage litt mer mat til flere på .....", "jeg har et telt til å bruke på sommeren, et som jeg bruker på høsten, et jeg bruker på vinteren, et jeg bruker alene, et jeg bruker med kompisen min, osv". "jeg har en bukse til vår, en til sommer, en til høst, en til regn, en til kald vinter, en til varm vinter ....". Tenk over det, og det er helt sinnsykt.

Men! vi er et ressurssterkt folk, vi liker luksusen med det å ha spesialtilpassede produkter. Vi unner oss den goden det er å slippe å "plages". Jeg er til dels slik selv, som de fleste andre her inne er. Problemet er, slik jeg ser det todelt og som en del andre også har poengterert, er det mange "forståsegpåere" som rakker ned på andre sine løsninger. Og mener siste skrik er best og at det er "umulig!" å bruke en "slik dings" til dette. Får man prentet inn dette til folk, så tror hele verden at man faktisk MÅ! ha flere brennere og det må være siste skrik (jeg har bare en, holder i bøtter å spann for meg, men kunne alltids tenkt meg en til) og at man MÅ! ha fire telt (jeg har tre, og det passer utmerket til min familie sitt bruk) som igjen må være årets oppdatering fordi den er best. Denne måten å tenke på er også uten tvil noe som produsentenes behov for inntekt har "påført" oss. Og det her helt klart at moten og det faktum at det er et stort marked, har truffet friluftslivet hardt også. Oppdateringer av utstyr kommer hele tiden, og det er dessverre som oftest til det dårligere. Fordi et produkt skal selge, ikke nødvendigvis fungere. Dette gjenspeiler seg ellers i samfunnet også, antall salg er viktigere en funksjonalitet og kvalitet. 

Det gjenspeiles jo til dels i profilene til forskjellige produsenter også. Miljøprofilene skifter jo neste like fort som siste farve. Alt etter hva som er populært i media.

Bel kanskje litt rotete det innlegget her, men... sånn ble det :D

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Hammer said:

For et I-lands problem! Hør på oss da! "jeg har en brenner til korte turer alene, en som jeg bruker på litt lengre turer der jeg trenger mye effekt, en jeg bruker til å lage litt mer mat til flere på .....", "jeg har et telt til å bruke på sommeren, et som jeg bruker på høsten, et jeg bruker på vinteren, et jeg bruker alene, et jeg bruker med kompisen min, osv". "jeg har en bukse til vår, en til sommer, en til høst, en til regn, en til kald vinter, en til varm vinter ....". Tenk over det, og det er helt sinnsykt.

Men! vi er et ressurssterkt folk, vi liker luksusen med det å ha spesialtilpassede produkter. Vi unner oss den goden det er å slippe å "plages". Jeg er til dels slik selv, som de fleste andre her inne er. Problemet er, slik jeg ser det todelt og som en del andre også har poengterert, er det mange "forståsegpåere" som rakker ned på andre sine løsninger. Og mener siste skrik er best og at det er "umulig!" å bruke en "slik dings" til dette. Får man prentet inn dette til folk, så tror hele verden at man faktisk MÅ! ha flere brennere og det må være siste skrik (jeg har bare en, holder i bøtter å spann for meg, men kunne alltids tenkt meg en til) og at man MÅ! ha fire telt (jeg har tre, og det passer utmerket til min familie sitt bruk) som igjen må være årets oppdatering fordi den er best. Denne måten å tenke på er også uten tvil noe som produsentenes behov for inntekt har "påført" oss. Og det her helt klart at moten og det faktum at det er et stort marked, har truffet friluftslivet hardt også. Oppdateringer av utstyr kommer hele tiden, og det er dessverre som oftest til det dårligere. Fordi et produkt skal selge, ikke nødvendigvis fungere. Dette gjenspeiler seg ellers i samfunnet også, antall salg er viktigere en funksjonalitet og kvalitet. 

Det gjenspeiles jo til dels i profilene til forskjellige produsenter også. Miljøprofilene skifter jo neste like fort som siste farve. Alt etter hva som er populært i media.

Bel kanskje litt rotete det innlegget her, men... sånn ble det :D

 

Er det sinnsykt å ha flere brennere til forskjellige formål? Flere telt slik man slipper å bruke firemannsteltet på soloturer? 130liters ryggsekk på dagstur? 10fots gromfiskestanga når man skal på snikfiske?? 

Ja vi er heldige som kan ha utstyr å velge i men mange velger faktisk å sette pengene sine i turutstyr enn andre ting som feks sydenturer, opera og ehhh vanlig middagsmat;) Siste skrik er så absolutt ikke alltid best det er vi alle her inne enige i men det er vel kanskje en fase av mange sin reise til friluftsglede å tenke at man trenger det. Fint at Monsen tok tak i dette allerede ved første episode av Monsen på villspor. Min erfaring er at kvalitet ofte kan koste litt ekstra og ville derfor aldri vurdert en Biltemabrenner til 100kr på en ukestur over tregrensa. Har gått istykker mange nok sko og bukser til å vite dobbel pris ofte betyr bedre holdbarhet, iallfall for måten min kropp sliter klær på.

Miljø ja.. Sjelden folk kaster fine og brukende turklær så det meste vil nok noen få kjøpe billig når moteløvene er lei av fargene:)   

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg en viss sum penger fra jobben i måneden, og de har det nå med å brukes. Det er nå mest et spørsmål om hva man bruker det på. Det er jo ikke sånn at hvis jeg nøyer meg med ett telt istedenfor tre, så er det så mye bedre for noe som helst. Da bruker jeg jo bare pengene på en nyere bil, eller noe annet. Kjøper jeg et telt for mye den ene måneden, så spiser jeg litt mer av fryseboksen før jeg går på butikken den neste måneden… Men det totale forbruket ligger nå stort sett på det jeg tjener, uansett. Eller så setter jeg av noe, men det går nå til ett eller annet før eller siden, det også. Er det da så nøye om man har en bensindings eller fem? Eller om man heller kjøper seg et par ekstra bukser isteden? Eller en dyrere flaske vin?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble seriøst misforstått dette ser på svarene. Jeg mener at vi har ressurser til å gjøre det vi vil, og bruke penger på det vi vil. Og at det! i bunn å grunn ikke er noe hysteri. Men en luksus som vi velger å benytte oss av, fram for for eks. nyere bil som ble nevnt. Men ser man objektivt på verdensbildet, så er det det jo helt sinnsykt. Og hele diskusjonene er I-lands problematikk/diskusjon. Don`t shoot me! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo latterlig heldige som har så mange valg og så mange muligheter. 

Man burde vel heller stille seg en del spørsmål før man handler noe. Jeg vet i hvert fall at det er latterlig enkelt å kjøpe en liten dings på Ali Express. Men er det verdt å få den sendt hit for en billig penge miljømessig? Er mitt behov så stort at jeg kan forsvare produksjon og frakt av den dingsen? Uansett hvor gøy det er med dingser og nye klær? 

Jeg vet jeg burde bli flinkere på å prioritere opplevelser ute enn å handle ting, selv om jeg ikke har så veldig mye. Og det jeg har blir godt brukt og får en lang levetid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Gittiamo said:

Er mitt behov så stort at jeg kan forsvare produksjon og frakt av den dingsen? Uansett hvor gøy det er med dingser og nye klær? 

JA! Bare passe på å bestille en og en teltplugg slik man får gaver i posten hele året:) Vi er latterlig heldige ja..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg våkner opp etter en knallgod natts søvn, dra opp glidelåsen til teltet og kikker ut på utsikten, da er teltet, soveposen, liggeunderlaget og alle andre greiene betalt. Ikke med penger men med opplevelsen.

Så får det heller være at jeg ikke har en Louis Vitton veske.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hammer skrev:

Ble seriøst misforstått dette ser på svarene. Jeg mener at vi har ressurser til å gjøre det vi vil, og bruke penger på det vi vil. Og at det! i bunn å grunn ikke er noe hysteri. Men en luksus som vi velger å benytte oss av, fram for for eks. nyere bil som ble nevnt. Men ser man objektivt på verdensbildet, så er det det jo helt sinnsykt. Og hele diskusjonene er I-lands problematikk/diskusjon. Don`t shoot me! 

Overforbruk er ikke bare et I-landsproblem, det er globalt. Vi legger gjerne igjen regninga i den tredje verden. Jeg synes det er fint å bli minnet på dette en gang i ny og ne.

Man kan jo kjøpe en klimakvote for den dingsen fra Aliexpress, så letter det i alle fall noe på fotavtrykket.. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å kjøpe det man trenger, og vet man bruker. Men man trenger kanskje ikke en haug med "kjekt å ha" bare for å ha. 

Jeg tror de fleste her er bevisste på hva de kjøper. Det virker som alle kjøp er nøye vurdert først. Og at det kjøpes etter behov. Man kjøper ikke fult tursett før man vet hva man behøver. 

Men så ser jeg rundt meg her jeg sitter. Der Tour de Finance-gutta kjøper dyre carbonsykler for de tre gangene i året de sykler. Og da må jo alt av tilbehør kjøpes også. Stil er viktig må vite. Og for å vise at de er suksessrike, så handles det nytt skalltøy fra Norrøna hver november osv. Jeg sitter midt i dette og blir litt matt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.11.2016 at 13.08, Timmey78 skrev:

Er det sinnsykt å ha flere brennere til forskjellige formål? Flere telt slik man slipper å bruke firemannsteltet på soloturer?  

Ja heil idiotisk å ha 3-4-5 gassbrennere fordi det går fint an med ein. Mvh 5-primuser-i-boden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg plutselig en dag satt med 3 gassbrennere, ble en sporenstreks gitt bort til en trengende - man trenger da absolutt ikke mer enn 2 gassbrennere, må vite! Dessuten balanserer 2 gassbrennere helt ypperlig mot de 2 bensinbrennerne, de 2 spritbrennerne og de 2 tablett-/kvistbrennerne :D

Nå skal de sies at kulde/varme og termodynamikk har interessert meg helt siden før studiedagene mine - og det var innenfor det feltet jeg en gang skrev "diplomen" min. Så jeg kan vel hevde at det er mine faglige interesser som gjør at jeg bør ha en variert samling av brennere. Men det vil bare delvis være sant.

Jeg oppfatter at det i tråden ligger en slags uuttalt forståelse av at det aller beste er å ha minst mulig turutstyr. Det er jeg uenig i. Det beste er å ha nok turutstyr og å ikke ha ubrukt turutstyr. Nok til å ivareta sikkerhet, til å gi tilstrekkelig komfort/trivsel og ikke minst til å gi gode turopplevelser og -minner (og turopplevelser er vel i seg selv et I-landsfenomen). Alle opplevelser er individuelle, og da finner jeg det enkelt å akseptere at noen individer tar andre utstyrsvalg enn meg for å oppleve det de ønsker når de legger ut på tur. Og jeg ønsker også forskjellige typer opplevelser på forskjellige turer i forskjellig terreng til forskjellige årstider, som også gjenspeiler seg i hvilket utstyr jeg velger til hver enkelt tur.

Men det å ha mye og variert utstyr, er ikke det samme som å skifte ut utstyr ofte. Tvert i mot - det vil jo bli temmelig dyrt. Enten man har mye eller lite utstyr, er det å ha utstyr med god kvalitet som man vedlikeholder og bruker fornuftig, atskillig mer bærekraftig enn den som kvitter seg med fullt brukbart utstyr pga feil snitt, feil farge, feil logo, feil legering for så å fylle opp med siste nytt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Da jeg plutselig en dag satt med 3 gassbrennere, ble en sporenstreks gitt bort til en trengende - man trenger da absolutt ikke mer enn 2 gassbrennere, må vite! Dessuten balanserer 2 gassbrennere helt ypperlig mot de 2 bensinbrennerne, de 2 spritbrennerne og de 2 tablett-/kvistbrennerne :D

Nå skal de sies at kulde/varme og termodynamikk har interessert meg helt siden før studiedagene mine - og det var innenfor det feltet jeg en gang skrev "diplomen" min. Så jeg kan vel hevde at det er mine faglige interesser som gjør at jeg bør ha en variert samling av brennere. Men det vil bare delvis være sant.

Jeg oppfatter at det i tråden ligger en slags uuttalt forståelse av at det aller beste er å ha minst mulig turutstyr. Det er jeg uenig i. Det beste er å ha nok turutstyr og å ikke ha ubrukt turutstyr. Nok til å ivareta sikkerhet, til å gi tilstrekkelig komfort/trivsel og ikke minst til å gi gode turopplevelser og -minner (og turopplevelser er vel i seg selv et I-landsfenomen). Alle opplevelser er individuelle, og da finner jeg det enkelt å akseptere at noen individer tar andre utstyrsvalg enn meg for å oppleve det de ønsker når de legger ut på tur. Og jeg ønsker også forskjellige typer opplevelser på forskjellige turer i forskjellig terreng til forskjellige årstider, som også gjenspeiler seg i hvilket utstyr jeg velger til hver enkelt tur.

Men det å ha mye og variert utstyr, er ikke det samme som å skifte ut utstyr ofte. Tvert i mot - det vil jo bli temmelig dyrt. Enten man har mye eller lite utstyr, er det å ha utstyr med god kvalitet som man vedlikeholder og bruker fornuftig, atskillig mer bærekraftig enn den som kvitter seg med fullt brukbart utstyr pga feil snitt, feil farge, feil logo, feil legering for så å fylle opp med siste nytt. 

Takk, du sa det :-)

Noe av grunnen til at jeg har duplikater er at noe er hjemme og noe på "hytta". Kan ikke dra alt frem og tilbake hver gang, og dukker en turmulighet opp, er det litt kjedelig at det en trenger for å bli med er på hytta..

Jeg er opptatt av funksjon ikke farge, ting som ikke virker gidder jeg ikke kjøpe. Som teknikk-nerd gjør jeg alltid grundig research på hver enkelt ting, så det er aldri overilt. Og siden turene er litt forskjellige bruker jeg det utstyret jeg har som egner seg best til akkurat det formålet som turen har. Skulle noe mot formodning gå i stykker reparerer jeg det.

Jeg har dessuten f.eks bare en kvistbrenner fordi hytta er over tregrensa :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.11.2016 at 13.34, Miamaria skrev:

Nå får jeg en viss sum penger fra jobben i måneden, og de har det nå med å brukes. Det er nå mest et spørsmål om hva man bruker det på. Det er jo ikke sånn at hvis jeg nøyer meg med ett telt istedenfor tre, så er det så mye bedre for noe som helst. Da bruker jeg jo bare pengene på en nyere bil, eller noe annet. Kjøper jeg et telt for mye den ene måneden, så spiser jeg litt mer av fryseboksen før jeg går på butikken den neste måneden… Men det totale forbruket ligger nå stort sett på det jeg tjener, uansett. Eller så setter jeg av noe, men det går nå til ett eller annet før eller siden, det også. Er det da så nøye om man har en bensindings eller fem? Eller om man heller kjøper seg et par ekstra bukser isteden? Eller en dyrere flaske vin?

Vel, det økologiske fotavtrykket ditt ville nok vært noe mindre dersom du lot noe av det som siver inn på konto hver måned forbli i banken. Riktignok krymper penga litt ved å forbli der, men det tror jeg du lever greit med. Mange av oss klager over at vintrene blir semrere og semrere, men fortsetter likevel med langreist friluftsliv og hamstring av MÅ HA utstyr.Vi satser alle på at det er Noèn André som skal senke forbruket. "Vi er jo så få i landet vårt, vi kan ikke redde verden" er et argument som blir brukt. Javel, men vi har et forbruk tilsvarende 50 millioner indere, minst!

God vinter!

EirikW

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, josteink said:

Ja heil idiotisk å ha 3-4-5 gassbrennere fordi det går fint an med ein. Mvh 5-primuser-i-boden

En gassbrenner er rikelig nok ja. Pluss jetboilen. Men gamle bensin og parafinbrennere må det være lov å gjemme et par ekstra av i boden:) No har ikke jeg flydd privat på flere år så føler jeg har lov å redde en gammel primus over Atlanteren ifra dynga i ny og ned

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.8.2016 at 11.29, 7homas skrev:

Kayakk kjøper man brukt på høsten når folk oppdager at de ikke har lagringsplass til den nye farkosten

Det har jeg ikke tenkt på engang! :o En HELT ny verden av muligheter. 

Vi overtok en gammel gård her i høst, og blant masse skrot fant jeg en KANO! Den trenger riktig nok å lappes, men hallo! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige diskuterer man et forslag om å senke beskatning på reparasjoner av sykkel, klær, sko osv. Dette for å få folk over til en mer miljøvennlig bruk isteden for kast og kjøpe nytt. Det er mange som gjerne kunne tenke seg og reparere men har verken kunnskap eller verktøy. På lang sikt håper man også på en bedre situasjon på arbeidsmarkedet med dette tiltaket. Veldig interessant og ett skritt i riktig retning synes jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.8.2016 at 8.32, REJOHN skrev:

Jeg savner utstyrshysteriet. Etter som årene går blir jeg mer og mer opptatt av det jeg kjenner og stoler på, og vil helst at det meste skal være som "før".

Enig, det er trist når noe man er blitt glad i blir så utslitt at det ikke kan repareres. Jeg hadde en sånn nikkers. Den var så slitt at den ikke ble våt når det regnet. Dråpene gikk bare rett gjennom. Men ny nikkers av samme type var det selvfølgelig umulig å få tak i. Jeg fant til slutt en fra Fjellreven, men den var ikke foret og ikke så god som den gamle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.