Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny tursag


roger_i_marka

Anbefalte innlegg

Det ser riktig ut det. Blå er "fine", gul "medium" og rød er "large". 

Her er en video med Dutch Bushcraft Knives der de tar litt A-B tester osv. Det er en av videoene som fikk meg solgt hvertfall.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for bekreftelsen @353! Og takk for videoen. Ivrige karer! Da har jeg gjort meg selv kr 192,19 fattigere. Rart hva man finner at man trenger, når man får tenkt seg litt om. Som å gå på Biltema og Clas Ohlson, vanskelig å komme tomhendt ut, finner alltids noe man ikke visste at man trengte da man kom, men likevel bare "må ha".

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.10.2016 at 22.44, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg fikk med denne saga på en ordre fra skittfiske for et par år siden:
http://www.skittfiske.no/avdelinger/friluftsliv/oks-sag/eagle-products/eagle-tur-foldesag-enkel-15cm-eagle-products-142613-p0000127106

Til å være en ganske billig sag så har den fungert overrsakende greit om du ikke skal sage flere favner med ved...  Har tålt mye juling så kan ikke klage på noe sånn sett.

Det jeg savner er ofte at jeg kunne tenkt meg et noe lenger blad en 15cm - blir ofte mye små-jukking frem og tilbake noe som koster mye energi kontra og kunne dra litt lengre :)

Jeg har den samme bare 17cm utgaven, funker knallbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, zimwalker skrev:

Takk for bekreftelsen @353! Og takk for videoen. Ivrige karer! Da har jeg gjort meg selv kr 192,19 fattigere. Rart hva man finner at man trenger, når man får tenkt seg litt om. Som å gå på Biltema og Clas Ohlson, vanskelig å komme tomhendt ut, finner alltids noe man ikke visste at man trengte da man kom, men likevel bare "må ha".

Tror du blir fornøyd. Noen sier jo at de grove bladene kun er til mykt levende tre, men jeg har sett flere rapporter på at den grove funker veeeeldig bra "over alt" og at den øker effekten betraktelig på alle typer tre. Blir gøy å teste dette selv.

Endret av 353
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 353 skrev:

Tror du blir fornøyd. Noen sier jo at de grove bladene kun er til mykt levende tre, men jeg har sett flere rapporter på at den grove funker veeeeldig bra "over alt" og at den øker effekten betraktelig på alle typer tre. Blir gøy å teste dette selv.

Da disse sagene kom på markedet for en del ti-år siden, var de beregnet for skjæring i bein. Ikke treverk! Dette var årsaken til denne type tannstilling og relativt fine tenner. Man oppdaget i ettertid, at de også egnet seg bra, til både tur- og hagebruk. Men manglende vigg (i tennene) gjør at de er dåligere i ferskt og bløtt treverk, enn hardt og tørrt. I mangel av vigg, har sagbladet et tversnitt som er kileformet, tynne over gyggen og tykkere der tennene er. Så dette fungerer, noe alla vigg i tennene, selv om det hadde vært ønskelig med vigg. Fordel med størst mulig tykkelsesforskjell (les: vinkel), mellom rygg og tennene. Da blir det mindre friksjon, mellom blad og treverk.

Grove tenner, høres ut til å være bra. Videoen viser en bra sag. Tror jeg også skal kjøpe en slik, for å teste. Kanskje med noe kortere blad, ca 20 cm holder til mitt bruk.

Endret av Tiur3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Denne på Jula for 99,90 spenn.

702047.jpg?width=1024&height=1024&scale=

Japantannet for enklere å sage ( kutter når du drar til deg saga), mindre fare for at du bøyer bladet når det jobbes intenst, reduserer faren for at bladet kollapser og skader deg når du dytter saga fra deg med trykk. 

Bladet låser både når åpnet og lukket. Flytter mye ved når du legger inn trykket på draget. 

Meget mye sag for pengene! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tiur3 skrev:

Grove tenner, høres ut til å være bra. Videoen viser en bra sag. Tror jeg også skal kjøpe en slik, for å teste. Kanskje med noe kortere blad, ca 20 cm holder til mitt bruk.

Sjekk ut hjemmesiden til Silky her: http://www.silkysaws.com/Silky_Saws/Folding-Straight_2

De har masse å velge i, finn ut hva du vil ha og så kjøper du på Ebay. Der er det endel å spare. Ville muligens valgt denne om jeg skulle bestillt på ny: http://www.silkysaws.com/Silky_Saws/Folding-Straight_2/Super-Accel-210mm-Saw-1375#sthash.etjeVFBx.dpbs

Den blir levert med LG blad som standard.

Når det gjelder videonen så legg merke til at DBK mest sannsynlig bruker MED str blad, så med LG blad vil en se en enda mer hvassere effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, iontomet skrev:

702047.jpg?width=1024&height=1024&scale=

Japantannet for enklere å sage ( kutter når du drar til deg saga), mindre fare for at du bøyer bladet når det jobbes intenst, reduserer faren for at bladet kollapser og skader deg når du dytter saga fra deg med trykk.

Japan tannet? :) Silky sagene, har typisk Japansk type tenner (høye, tynne og bakoverstilte). Det er de som begynte med dette. Sagen du viser har også bakoverstilte tenner, men der slutter likheten. Om det er et japansk firma, som har utviklet denne typen også vet jeg ikke. Men det har florert av små sammenleggbare håndsager nå i flere ti-år og det er en mengde firmaer som har hengt seg på bølgen, etter de første sagene ble populære.

Advarer mot intens jobbing med slike sammenlegbare sager, spessielt hvis bladet "kniper" (stor friksjon) litt, når en fører bladet fremover. Sklir det ikke lett, så vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tiur3 skrev:

Men manglende vigg (i tennene) gjør at de er dåligere i ferskt og bløtt treverk, enn hardt og tørrt.

Her måtte jeg google :) , "vigg",.... fra ordbok.uib.no/VIKKE 

Sitat

vigge
vikke

II vigge v1; el II vikke v1 (jamfør norr. víðga, víðka 'utvide') i uttrykket
v- en sag bøye sagtennene til hver sin side slik at saga får romsligere skjær

Viggetang: digitaltmuseum.no/011022738899

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, zimwalker skrev:

He....he... Ja - jeg regnet med, at det ikke er alle i dag som vet hva dette er.  Jeg har to vigg tenger, en av de, er lik den på bildet. Tanga som er avbildet, er til vanlige håndsager (Egentlig kaldt stikksag, men byggevarebransjen har stjålet det begrepet og brukt det til en el.sag). Jeg brukte slik tenger i mange år, som tømrer. Desverre så er disse nye sagene uten ordentlig vigg (vikk). Det har vært mange typer viggtenger, for alle mulige sager som ble brukt tidligere. Også redskap for å bende sagtennene på store sirkelsag blad, båndsager og oppgangs sager. Skal sagen være effektiv må det være mellomrom, mellom sagbladet og veden den skjærer, ellers blir det friksjon og det skal det ikke være.

Og da tennene (på sagene som diskuteres), er herdet, samt for tynne, er det ikke mulig å værken file, eller ettervigge tennene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sverget til tursaga fra biltema i flere år. Billig og god, men den kan ha litt lett for å brekke i plasten ved bladfestet.

Etter å ha fulgt denne tråden, ble jeg nysgjerrig på sagene fra sagene fra SIlky. Jeg slo til og bestilte en Super Accel 21 fra ebay. Prisen ble rett under 300,- inkludert porto. Turen fra Japan tok ikke mer enn 10 dager og i dag lå den i postkassa.

Jeg må si det var klasseforskjell i forhold til saga fra Biltema. Byggekvaliteten var en helt annen og det var omtrent som å sage i smør når jeg tynnet litt smågran med en diameter på opptill 8-10cm.  

Saga imponerte såpass at det nå i kveld ble et nytt besøk på ebay hvor en Silky Gomboy 270mm ble bestilt. Prisen på denne ble 315,- inkl porto.

Endret av tjernivar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.10.2016 at 20.52, tjernivar skrev:

Jeg har sverget til tursaga fra biltema i flere år. Billig og god, men den kan ha litt lett for å brekke i plasten ved bladfestet.

Etter å ha fulgt denne tråden, ble jeg nysgjerrig på sagene fra sagene fra SIlky. Jeg slo til og bestilte en Super Accel 21 fra ebay. Prisen ble rett under 300,- inkludert porto. Turen fra Japan tok ikke mer enn 10 dager og i dag lå den i postkassa.

Jeg må si det var klasseforskjell i forhold til saga fra Biltema. Byggekvaliteten var en helt annen og det var omtrent som å sage i smør når jeg tynnet litt smågran med en diameter på opptill 8-10cm.  

Saga imponerte såpass at det nå i kveld ble et nytt besøk på ebay hvor en Silky Gomboy 270mm ble bestilt. Prisen på denne ble 315,- inkl porto.

Ja, jegventer spent på ei Silky Super Accel 21 også fra eBay til 275,- inkl.porto ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 21.10.2016 at 8:52 PM, tjernivar said:

Jeg har sverget til tursaga fra biltema i flere år. Billig og god, men den kan ha litt lett for å brekke i plasten ved bladfestet.

Etter å ha fulgt denne tråden, ble jeg nysgjerrig på sagene fra sagene fra SIlky. Jeg slo til og bestilte en Super Accel 21 fra ebay. Prisen ble rett under 300,- inkludert porto. Turen fra Japan tok ikke mer enn 10 dager og i dag lå den i postkassa.

Jeg må si det var klasseforskjell i forhold til saga fra Biltema. Byggekvaliteten var en helt annen og det var omtrent som å sage i smør når jeg tynnet litt smågran med en diameter på opptill 8-10cm.  

Saga imponerte såpass at det nå i kveld ble et nytt besøk på ebay hvor en Silky Gomboy 270mm ble bestilt. Prisen på denne ble 315,- inkl porto.

Hvem av de vil du anbefale til tur? Accel eller Gomboy? Har de låsemekanisme når de er slått sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tjernivar skrev:

Super Accel er fin til tur. Nå har jeg også Pocketboy 170, som egentlig holder til det meste. Sagene har ikke låsing i lukket posisjon, men de er så "tighte" at jeg aldri har hatt problemer med at de har åpnet seg.

Jeg fant også ut at en Pocketboy 170 med store tenner var tilstrekkelig for mitt behov ifht til en Gomboy 240mm. Pocketboy tar ikke store plassen (fås også i mindre utgave, med 130mm blad), men valget avhenger jo av hva og hvor mye man må/vil sage.  Skulle jeg  velge nå mellom en Gomboy 240mm og en Ultra Accel 240mm, tro jeg at jeg ville velge en Ultra Accel med buet blad (fås også med rett blad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt endel forskjellige "tursager" opp gjennom tiden men en jeg ble kjent med for endel år siden sa: Når du møter en som går innover i skauen med en skikkelig øks og en god buesagså veit du at om du dumper over leieren hans utpå kvelden så får du varme i kroppen".
Dette har sitti i hodet mitt siden og vinterstid så er enten stor eller liten buesag med i sekken :)

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, tubbs skrev:

Dette har sitti i hodet mitt siden og vinterstid så er enten stor eller liten buesag med i sekken :)

Buesag er et effektivt redskap. Når jeg går med pulk tar jeg gjerne med ei 21" Eka Viking sag. Ikke like effektiv som ei stor buesag, men funker den også og tar liten plass sammenslått. Når jeg bare går med sekk blir det ei Silky sag dersom ei sag skal med i sidelomma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, tubbs skrev:

Når du møter en som går innover i skauen med en skikkelig øks og en god buesag

IMG_2067.thumb.JPG.ba6bd36fb279daa13988b462a3a329d8.JPG

Bacho 30" med sagblad for rått virke og Fiskars 1400 kløvøks. @tronn bruker vel samme sag😀

Mange ler litt av saga...... Men den har vært med på mange turer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.